onbekend botje

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
paulron
onbekend botje

Bericht door paulron » 08 feb 2014, 18:11

Afbeelding

Afbeelding

Leden,

Dit botje komt van de MV2. Het is beschadigd maar wel redelijk compleet. Weet iemand wat het is?

groetjes Anne-Marie

Vincent Graper

maarten76
Contacteer:
Antw: onbekend botje

Bericht door maarten76 » 08 feb 2014, 19:40

Lijkt mij een polsbotje van een wolharige neushoorn. Niet meer helemaal, maar wel grotendeels compleet.

Wat betreft de botjes in de ander berichten, vraag ik me bij sommige botten af of ze fossiel zijn qua kleur zijn ze namelijk heel licht. Nu ben ik niet bekend met mv. vondsten, dus zou je er wat meer over kunnen vertellen? Mate van verstening etc.

maarten76

Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/

johanp

Bericht door johanp » 08 feb 2014, 19:41

mooie vondst Anne Marie, dit is een hand/voetwortelbeentje van een neushoorn.
Nou is het op De MV2 nooit zeker van welk soort neushoorn maar omdat hij wat aan de kleine kant is denk ik wolharige.

johan

johan pas

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:
Antw: Antw: onbekend botje

Bericht door sjaak » 08 feb 2014, 20:46

Maarten76 schreef:

Wat betreft de botjes in de ander berichten, vraag ik me bij sommige botten af of ze fossiel zijn qua kleur zijn ze namelijk heel licht. Nu ben ik niet bekend met mv. vondsten, dus zou je er wat meer over kunnen vertellen? Mate van verstening etc.

Andere vondsten lijken mij fossiel hoor!

Groet,

Niels

paulron

Bericht door paulron » 08 feb 2014, 21:09

Afbeelding

Ik heb toch een vraag over de kleur van een fossiel. Ik heb botten van de mammoet. Die hebben we gevonden toen ze net begonnen met het opspuiten van de Maasvlakte. Deze zijn heel licht van kleur.
Ik moet wel zeggen ze liggen in een vitrinekast, dus ze liggen in het daglicht. De kootjes komen uit dezelfde periode

Anne-Marie

Vincent Graper

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 08 feb 2014, 21:17

De kleur herft te maken met het sediment waar het bot in heeft gelegen. Op zich zegt dat niets ovet ouderdom. Hele zwarte botten kunnen soms recent zijn. Als je de vindplaats een beetje kent leer je het wel herkennen. Daar helpt zo'n mammoet bot bijvoorbeeld bij waarvan je weet hoe oud het ongeveer is.

Groet,

Niels

Plaats reactie