Vuursteen werktuigen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Vuursteen werktuigen

Hallo Fossiel.netters!
Er zal wel al eens een discussie geweest zijn over de vraag of vuursteen-werktuigen "fossielen" zijn. Ik denk van ja. Het zijn sporen uit prehistorische tijden.
Daarom wou ik deze vondsten hier met jullie delen. Het zijn klingen/schrapers uit het Neolithicum, ongeveer 3.500 jaren geleden geproduceert op de Lousberg in Aken.
De berg staat bekend voor o.a. dit soort werktuigen, die toen al in grote massas gemaakt werden en die in een radius van 200 km verkocht/gehandelt werden. Men vond deze werktuigen, afkomstig van de Lousberg, o.a. in Belgien (Thesieus), in Hessen en Oostwestfalen (D).
Het materiaal is afkomstig uit de vuursteenlagen van de Vetschauer (Kunrader) kalk. Het bijzondere an deze stukken is, dat ze niet uit de typische bruine Lousberg-vuursteen gemaakt zijn, maar uit grijzig materiaal.
P.S.: @webmaster: kan de afbeedling misschien bijgevoegt worden tot de vindplaatsbeschrijvin van de Lousberg/Aken?
Geniet ervan!
Groeten,
Oliver
Antw: Vuursteen werktuigen
Oliver,
Mij doe je een plezier met dit soort berichten! Goed initiatief. Mooie vondsten ook.
Mij doe je een plezier met dit soort berichten! Goed initiatief. Mooie vondsten ook.
maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Hi Oliver,
Vuursteen werktuigen zijn GEEN fossielen. Onder fossielen verstaat men alle resten en sporen van planten en dieren die geconserveerd zijn in gesteente (Bron: wikipedia.nl). Een stenen werktuig is een artefact; Een artefact is in de archeologie de benaming voor ieder verplaatsbaar object dat door de mens is vervaardigd, bewerkt en/of gebruikt (Bron: Wikipedia.nl).
Dit betekend niet dat we stenen werktuigen van de site verbannen! Integendeel, ik denk dat we er wel een plekje voor kunnen vrij maken op de site. Volgens mij al in een eerder topic gemeld.
En verder: de Lousberg! De berg waar mijn familie naar is vernoemd! Daar moet ik toch eigenlijk wel een stenen werktuig vandaan zien te halen...
Groeten,
Richard Lausberg
Vuursteen werktuigen zijn GEEN fossielen. Onder fossielen verstaat men alle resten en sporen van planten en dieren die geconserveerd zijn in gesteente (Bron: wikipedia.nl). Een stenen werktuig is een artefact; Een artefact is in de archeologie de benaming voor ieder verplaatsbaar object dat door de mens is vervaardigd, bewerkt en/of gebruikt (Bron: Wikipedia.nl).
Dit betekend niet dat we stenen werktuigen van de site verbannen! Integendeel, ik denk dat we er wel een plekje voor kunnen vrij maken op de site. Volgens mij al in een eerder topic gemeld.
En verder: de Lousberg! De berg waar mijn familie naar is vernoemd! Daar moet ik toch eigenlijk wel een stenen werktuig vandaan zien te halen...
Groeten,
Richard Lausberg
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
breath death!
- sjaak
- Has thanked: 393 times
- Been thanked: 378 times
- Contacteer:
Hallo Richard,
Ik heb Frederik artefacten geloof ik wel eens spoorfossielen zien noemen. Lijkt mij verdedigbaar.
Ik heb Frederik artefacten geloof ik wel eens spoorfossielen zien noemen. Lijkt mij verdedigbaar.
Groet,
Niels
Niels
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Ja, goed punt... maar naar mijn mening dekt dat de term artefact toch niet helemaal

My armour is like tenfold shields, my teeth are
breath death!
breath death!
Misschien het meest logisch om berichten over stenen werktuigen / artefacten voorlopig te zetten in het onderdeel gesteenten algemeen, net als de andere recente topics. Tussen de fossielen lijken ze me niet helemaal passen, het is toch een hele andere tak van sport.
Ik zal het topic even verplaatsen.
Ik zal het topic even verplaatsen.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Re: Vuursteen werktuigen
De foto heb ik bij de locatie Aachen Lousberg (klik) in Duitsland (klik) geplaatst.
Zo, nu zie je meteen de automatische links naar locaties en landen aan het werk
[Bewerkt door webmaster op 07-02-2014 om 22:00 NL]
Zo, nu zie je meteen de automatische links naar locaties en landen aan het werk

[Bewerkt door webmaster op 07-02-2014 om 22:00 NL]
Kennis telt!
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Re: Antw: Vuursteen werktuigen
Ik schuif die stelling wel eens naar voor als een soort boutade, het gaat niet noodzakelijk om een visie die breed aanvaard is. Maar zie Hasiotis et al., 2007. The trace-fossil record of vertebrates. In: Miller, W. III (ed.), Trace Fossils: Concepts, Problems, Prospects. Elsevier, Amsterdam, 611 pages voor een voorbeeld waarin deze visie wel gedragen wordt!sjaak schreef:
Ik denk dat ik als ecoloog soms een beetje lak heb aan het kunstmatige onderscheid tussen mens en dier dat vaak al te hardnekkig gemaakt wordt. Alsof de mens nooit ten volle deel heeft uitgemaakt van het ecosysteem waarin zij leeft en dat hij mee vormgeeft.
Maar gezien de scope van deze website zie ik wel vooral graag oudere werktuigen passeren. Laten we toch proberen de 10 000 jaar-regel in het achterhoofd te houden.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- sjaak
- Has thanked: 393 times
- Been thanked: 378 times
- Contacteer:
Re: Re: Antw: Vuursteen werktuigen
Prima, zolang jullie maar geen c14 bewijs gaan eisen!Frederik schreef:Ik schuif die stelling wel eens naar voor als een soort boutade, het gaat niet noodzakelijk om een visie die breed aanvaard is. Maar zie Hasiotis et al., 2007. The trace-fossil record of vertebrates. In: Miller, W. III (ed.), Trace Fossils: Concepts, Problems, Prospects. Elsevier, Amsterdam, 611 pages voor een voorbeeld waarin deze visie wel gedragen wordt!sjaak schreef:
Ik denk dat ik als ecoloog soms een beetje lak heb aan het kunstmatige onderscheid tussen mens en dier dat vaak al te hardnekkig gemaakt wordt. Alsof de mens nooit ten volle deel heeft uitgemaakt van het ecosysteem waarin zij leeft en dat hij mee vormgeeft.
Maar gezien de scope van deze website zie ik wel vooral graag oudere werktuigen passeren. Laten we toch proberen de 10 000 jaar-regel in het achterhoofd te houden.
Groet,
Niels
Niels