Mergelsteen oplossen?
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Re: Re: Mergelsteen oplossen?
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_ca ... d_solutionMc_Crabs schreef:
Vraag:
Iemand een idee wat de vloeistof tot massa kalk verhouding zou moeten zijn. Heb zelf het idee dat de reactie nu te snel stopt omdat de hoeveelheid vloeistof te weinig is.
Voor een volledige berekening heb je de eigenschappen (% azijnzuur) van het gebruikte schoonmaakazijn nodig.
Nog iets anders: licht verwarmen (zeg tot een graad of 40) laat de reactie sneller verlopen. Ook roeren mag wel helpen. Heb wat snelle berekeningen gedaan en met een liter azijnzuuroplossing zou je toch wel een eindje moeten komen. Misschien is de kinetiek te traag bij kamertemperatuur?
[Bewerkt door Carboon op 14-02-2014 om 12:33 NL]
Op zoek naar groen in het zwart.
Re: Mergelsteen oplossen?
het sediment verschillende keren na elkaar in warm water brengen, opkoken, afkoelen en invriezen helpt ook wel. Na een aantal keer zullen de brokjes zo klein geworden zijn dat alles een slappe modder wordt. Tijdrovend, maar in t laatste stadium wel goed met warm water te spoelen.
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik heb 'ns een paper gezien over het gebruik van een drukpan om matrix klein te krijgen in de zoektocht naar microfossielen. Voor zover ik het me goed herinner was het zo eenvoudig als brokje matrix erin, bodempje water, het vuur op. Kooktijd variabel naargelang de taaiheid van je matrix.
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd wegens gebrek aan geschikte drukpan.
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd wegens gebrek aan geschikte drukpan.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Stijn, Frederik,
ok, ik heb tijd, wel duidelijk geen matrix om met grote hoeveelheden te verwerken.
Groeten,
Duys
ok, ik heb tijd, wel duidelijk geen matrix om met grote hoeveelheden te verwerken.
Groeten,
Duys