Fragment neushoorn kies / deel onderkant kuitbeen? van ?
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Fragment neushoorn kies / deel onderkant kuitbeen? van ?

Hallo
Op een regenachtige donderdag middag even naar het strand ,
verschillende leuke stukken gevonden,waar onder een stukje kies W/H neushoorn
Ook een stuk van een kuitbeen?
Met wat zoekwerk om ik uit op het Distale deel kuitbeen ,maar niet met zekerheid
Herkent iemand dit fragment? ,
Ook heb ik nog geen idee wat voor soort dier ik hier aan zou kunnen hangen!
afm lengte 3,8 cm breedte bij de kop 1,7 cm en bij de schacht 1,1 cm
Dan nog een aantal foto;s van fragment van een Ellepijp?
Maar ook hier ben ik nog niet zeker , wel is het een zeer licht stukje,wat mij ook vreemd voorkomt is dat er een soort van tussen schotje in het stuk zit .
Zou het een Ellepijp kunnen zijn die aan een of andere vogel toebehoorde?
afm lengte 3,2 cm breedte 2,8 cm de dikte is 1,3 cm
Als laatst dan een sesam botje hand of voet wortel ?
Ondanks dat het flink gerold is is het wel een compleet bot
Na wat gepuzzel kom ik uit op een unciforme ,maar van welke dier soort het is geweest zal denk ik moeilijk te achterhalen zijn
afm lengte 4,3 cm breedte 2,5 cm hoogte 2,5 cm naar 1,5 cm
Herkent iemand iets in de stukken of als er nog aan vullende informatie is
Bij voorbaat dank
Groet
Huug
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Fragment neushoorn kies / deel onderkant kuitbeen? van ?
Hallo, met het eerste stuk ben ik het met je eens, waarschijnlijk een stukje neushoornkies.
Het tweede durf ik zo niet te zeggen, maar zeer waarschijnlijk geen kuitbeen. Misschien een griffelbeentje van een paard of een middenhandsbeentje van een dier met "losse" midden hand of voetbeenderen (Zwijn, roofdier, bever enz.).
Het derde stuk is in Nederland erg zeldzaam, dat is het derde teenkootje van een grottenleeuw. Over het dunne gedeelte zit de nagel.
Het vierde stuk is weer moeilijker omdat het erg donker is en daardoor op de foto's niet goed zichtbaar is. Dit sesambeentje is denk ik een knieschijf (is eigenlijk ook een sesambeentje). Dit moet echt vergeleken worden en ik zou beginnen met een kleine beer (dit is dus nog maar een gok).
Het tweede durf ik zo niet te zeggen, maar zeer waarschijnlijk geen kuitbeen. Misschien een griffelbeentje van een paard of een middenhandsbeentje van een dier met "losse" midden hand of voetbeenderen (Zwijn, roofdier, bever enz.).
Het derde stuk is in Nederland erg zeldzaam, dat is het derde teenkootje van een grottenleeuw. Over het dunne gedeelte zit de nagel.
Het vierde stuk is weer moeilijker omdat het erg donker is en daardoor op de foto's niet goed zichtbaar is. Dit sesambeentje is denk ik een knieschijf (is eigenlijk ook een sesambeentje). Dit moet echt vergeleken worden en ik zou beginnen met een kleine beer (dit is dus nog maar een gok).
Charlie
Kijk dat zijn de betere vondsten. Gaaf voor je. Komt het van de Zm, HvH of Mv?
maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Mooi vondsten weer, Huug!
Groet,
Niels
Niels
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Hallo Charlie ik ben blij verrast een teenkootje leeuw! superrrrrr!
Ik wist gisteren niet wat ik er van moest denken over wat het zou kunnen zijn.
Bedankt voor de determinatie ,ik heb nog wat zitten zoeken op google ,maar kan bar weinig vinden qua skelet grotten leeuw .of phalange leeuw.
Is er ergens misschien een link hier over?
Het andere botje (middenhands of ?) ook hier morgen nog eens verder zoeken.
Het was gisteren een goede dag in totaal zo'n 15 stukken gevonden waar onder ook een flink fragment van een doornstekel van mammoet ( de basis breedte en zo;n 18 cm hoog ,Maar kan toch niet op tegen het leeuwen kootje
bedankt
groet
Huug
Ik wist gisteren niet wat ik er van moest denken over wat het zou kunnen zijn.
Bedankt voor de determinatie ,ik heb nog wat zitten zoeken op google ,maar kan bar weinig vinden qua skelet grotten leeuw .of phalange leeuw.
Is er ergens misschien een link hier over?
Het andere botje (middenhands of ?) ook hier morgen nog eens verder zoeken.
Het was gisteren een goede dag in totaal zo'n 15 stukken gevonden waar onder ook een flink fragment van een doornstekel van mammoet ( de basis breedte en zo;n 18 cm hoog ,Maar kan toch niet op tegen het leeuwen kootje
bedankt
groet
Huug
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Huug, dit is een goede pdf voor Leeuw http://www.geology.cz/bulletin/fulltext ... edrich.pdf Misschien even op die auteur zoeken voor meer.
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times

Hallo, ik de Beekse Bergen heb ik ooit een voorpoot van een leeuw gefotografeerd, o.a deze heb ik ook gebruikt bij de determinatie. (Ik raad altijd verzamelaars aan veel te fotograferen, veel van skeletten en hun onderdelen. Ik gebruik zelf een leeuwenskelet uit Naturalis als basis. Dit heb ik gemeten en intussen meer dan honderd bruikbare foto's van gemaakt).
Wat betreft de publicaties van Cajus Diedrich, geniet van de plaatjes maten en beschrijvingen van de skeletten, maar wees voorzichtig met de inhoud (sommige mensen hebben ook kritiek op zijn manier van meten). Ik heb ook veel van zijn publicaties.
Ik wil de teenkoot zeker een keer zelf meten en fotograferen.
Zoals ik vaak zeg kom een keer langs, ik heb een grote hoeveelheid roofdier materiaal en een kleine vergelijkingscollectie.
Charlie