Gekregen paardje

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Gekregen paardje

Bericht door Frederik » 05 mar 2014, 10:05

Dag Nico,

Dat is zelfs een goniatiet, een stukje ouder dan een ammoniet. Deze komt uit het Devoon. Wanneer ze deze vinden is het erg moeilijk om ze op een normale manier uit de steen te krijgen. De steen is erg hard.

Daarom gaan ze deze slijpen (dan halen ze de bovenste laag van het fossiel weg en kan je de binnenkant zien) en vervolgens polijsten. Dan zie je dus mooi de structuur van de binnenkant van de schelp. Dat is misschien een beetje kunstmatig, maar je kan er wel veel uit leren. Je ziet de kamers in de schelp, en de vorm van de tussenschotten. Je kan zien dat enkele kamers via breuken in de schelp volgelopen zijn met modder voor het fossiliseren (deze zijn nu bruinig). Andere kamers zaten vol met lucht en deze zijn nadien helemaal gevuld met calcietkristallen - die zijn grijswit.

Ik begrijp goed dat je er blij mee bent!

[Bewerkt door Frederik op 05-03-2014 om 10:07 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

gigi

Bericht door gigi » 05 mar 2014, 10:39

Hoi Nico,

niet m'n ding maar toch een prachtig stuk, mooie structuren en kleuren.

Polijsten is idd wat kunstmatig maar kan mindere stukken soms een 'meerwaarde' geven.....ik denk maar aan die gepolijste potvistanden die qua kwaliteit nt goed meer waren maar door het slijpen en polijsten mooi de structuur binnenin lieten zien.

Groeten,
Gio

Minilodon

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 05 mar 2014, 11:41

Dag Nico,

Het is niet nodig om sorry te zeggen, iedereen is hier om bij te leren. Wat dat betreft nog iets: het zijn 'sutuurlijnen' en niet 'structuurlijnen'. Het woord sutuur kan je vergelijken in betekenis met naad, dus de plaats waar twee zaken samenkomen. In dit geval twee kamers van de schelp, maar het woord sutuurlijn wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om de lijnen aan te duiden waar twee botten van een schedel samenkomen.

Leuk dat je je interesseert in sutuurlijnen. Ze zijn niet alleen interessant, maar ook erg mooi om te zien.

something (TH Huxley)

Snoefie

Bericht door Snoefie » 05 mar 2014, 14:00

wauw, ik vind het echt fantastisch hoe je die dingen uitlegt Frederik, ik zag eerst niets bijzonders aan de foto, maar na jouw uitleg wordt het ineens interessant. En mijn interesse is gewekt in sutuurlijnen. Had er hiervoor nog niet eens ooit van gehoord :)
Top! :D

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 05 mar 2014, 14:23

Kort uigelegd is de sutuurlijn die raaklijn tussen het kamertussenschot of septum en de schaal. De binnenzijde van de schaal welliswaar, want de tussenschotten gaan niet door de schaal heen. Dat wil zeggen dat je die pas ziet wanneer de schaal niet bewaard is, of weggepolijst is.
Op basis van de vorm van de sutuurlijn kan je de koppotigen met een externe schaal (Ammonoidea en Nautiloidea) in groepen gaan onderscheiden.
Bij de Nautiloidea is de kamerwand erg eenvoudig en bij rechtschaligen (orthoceren) gewoon een 'kommetje', en is de sutuurlijn (=raaklijn van dat 'kommetje' met de schaal) als je die tekent gewoon een rechte lijn, zonder inkepingen. Bij de recente nautilus is dat ook zo. Een bijna rechte lijn, zwakgolvend, zonder duidelijke zadels en lobben.
Bij de Ammonoidea (ammonietachtigen) is dit anders, en zijn de kamerwanden complexere vormen, en de sutuurlijnen zijn dat ook. En die complexiteit is steeds groter geworden doorheen de evolutie. Een sutuurlijn van een goniatiet uit het Devoon is veel minder complex dan een echte ammoniet uit het Laat-Krijt. De Ammonoidea worden in hogere orde groepen (genera, families etc) gegroepeerd op basis van hun sutuurlijn.

Ik gaf de voorbije jaren al drie keer een workshop sutuurlijnen. Dit jaar staat er nog een gepland in Antwerpen bij Boekenberg (datum nog niet vastgelegd) en mogelijk volgend jaar nog in Vosselaar. In deze workshop leg ik met hand en tand uit wat sutuurlijnen zijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 05 mar 2014, 14:51

PS: klik ook zeker eens op de verschillende termen in de uitleg van Stijn. Zo kom je op ons glossarium terecht waar ik eea geïllustreerd heb.

something (TH Huxley)

Plaats reactie