Twee blauwe stenen van Moens Klint

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
stroet
Been thanked: 14 times
Twee blauwe stenen van Moens Klint

Bericht door stroet » 25 feb 2014, 16:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,

Tijdens de zomervakantie vorig jaar, ben ik op het eiland Mon (Denemarken) geweest.
Daar vond ik deze opvallende stenen. De ene is grijs/lichtblauw van kleur aan 1 zijde (de rest is lichtgrijs van kleur). De andere heeft aan 1 kant een donkerblauwe laag (de rest is donkergrijs en hier en daar wit). Wat zou dit kunnen wezen? Zijn de kleuren door invloeden van buitenaf ontstaan of kan de kleur wellicht mineralogisch bepaald zijn. Bij de lichtblauwe steen dacht ik aan de mogelijkheid van chalcedoon, omdat dit ook wel op Mon is gevonden. Alleen is er niet echt sprake van kristallen. Ook heb ik eens iets gelezen over patina-vorming bij stenen, waardoor stenen een bepaalde kleur of glans kunnen krijgen. Eigenlijk heb ik geen idee.
Wie kan mij helpen aan een antwoord?

Alvast bedankt

Ronald

RS

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Re: Twee blauwe stenen van Moens Klint

Bericht door hubertus68 » 03 mar 2014, 18:28

Hallo Ronald,

ik ben geen mineralogisch expert, maar de steen op de eerste fotos lijkt mij
gewoon een afgerolde vuursteen te zijn. De blauwe kleur op de andere vuursteen
lijkt mij kunstmatig zijn.
Een close-up van die blauwe kleur zou handig zijn.

Beste groeten
Oliver

stroet

Bericht door stroet » 04 mar 2014, 12:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Oliver,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb van beide stenen nog even een close-up gemaakt. Misschien dat dit iets meer duidelijkheid verschaft. Zou de donkerblauwe kleur ook nog een soort van verweringslaag kunnen zijn? Overigens, op een ander vlak van de steen is een klein stukje afgebroken waardoor ook de donkerblauwe kleur zichtbaar wordt. Het lijkt wel alsof het om een soort onderlaag gaat.

Vriendelijke groet,

Ronald

RS

Spongebob
Has thanked: 428 times
Been thanked: 648 times
Re: Re: Twee blauwe stenen van Moens Klint

Bericht door Spongebob » 04 mar 2014, 20:49

hubertus68 schreef:
De blauwe kleur op de andere vuursteen
lijkt mij kunstmatig zijn.
Nee, niet kunstmatig.
Dit verschijnsel van een dun laagje blauw is mij vorig jaar ook opgevallen tijdens een zoekdag in Teutonia Nord bij Misburg. Ik heb toen ook een paar vuurstenen meegenomen met diezelfde blauwe aanslag. Het lijkt alsof zich er een nieuw laagje chalcedoon heeft afgezet. Misschien heeft het ook wel iets met het oplossen en opnieuw neerslaan van (in vuursteen aanwezig) opaal te maken. Weet niet of dit verschijnsel tot vuursteen in kalksteenafzettingen is beperkt. Tot nu toe heb ik nog geen tijd gehad om me hierin te verdiepen, maar het is best wel interessant.

[Bewerkt door Spongebob op 04-03-2014 om 20:50 NL]

Time fades away (Neil Young)

stroet

Bericht door stroet » 05 mar 2014, 16:38

Hoi Spongebob,

Bedankt voor je interessante informatie. Ik ben ook zeer benieuwd of het met nieuwe chalcedoon-vorming of met het opnieuw neerslaan van opaal te maken heeft. In ieder geval een interessant verschijnsel. Bedankt!

Gr. Ronald

RS

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 06 mar 2014, 00:15

Lazuriet, Azuriet of tog een recente graffiti?

stroet

Bericht door stroet » 06 mar 2014, 08:03

Hallo Hubertus,

Bedankt voor je antwoord. Azuriet of Lazuriet, interessant. Komt dit voor op Mons Klint? En graffiti, dat zou jammer zijn. In ieder geval is de blauwe laag ahw nauwkeurig aangezet in de zin van dat ik geen uitspattingen op de steen zie. En omdat ik echt het idee heb dat de blauwe kleur op bepaalde plaatsen lichtelijk door de onderlaag komt, denk ik zelf niet dat het om graffiti gaat. Maar ja, ik ben ook geen expert. Azuriet of Lazuriet klinkt interessanter.

Bedankt! Ronald

RS

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 06 mar 2014, 11:37

Toch even de hypothese van azuriet of een ander Cu-carbonaat uit de wereld helpen vooraleer het ongekende vormen gaat aannemen. Dit zijn immers verweringsproducten van koper-ertsen en de sedimentaire omgeving met krijt en vuursteen is dat niet.

Dit is gewoon blauwkleurig chalcedoon en die vind je inderdaad op enkele plaatsen. Werner Felder had er destijds een these over, maar die ontsnapt me even. Ook bij de ENCI is er een niveau waar 'blauwe vuursteen' (=volsmond) voorkomt. Ook uit Normandië heb ik dat al gezien.
Als ik het goed voorheb is het inderdaad een latere fase van silica afzetting waarbij veel water wordt opgenomen in het kristalrooster. (van dat laatste ben ik niet heel zeker).
De wat donkerdere blauwe kleur bij het stuk uit Denemarken is vermoedelijk mee veroorzaakt omdat het wat in zee gelegen heeft.
mvg Stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

stroet

Bericht door stroet » 06 mar 2014, 11:54

Hallo Stijn,

Bedankt voor je mooie en verhelderende uitleg.

vr.gr. Ronald

RS

Plaats reactie