Fotografie Pagina met tips & trucs

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
Gesloten
webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 31 jan 2006, 21:08

Vanaf nu is er een fotografie pagina toegevoegd aan de site. Hier vindt je een handleiding hoe je het beste fossielen digitaal kan fotograferen.

Met dank aan Frederik Lerouge voor het schrijven van deze uitgebreide handleiding!!!

http://www.fossiel.net/informatie/fotografie.php

[Bewerkt door webmaster op 31-01-2006 om 21:21 NL]

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

De DinoDolsjes
Been thanked: 2 times
Antw: Fotografie Pagina met tips & trucs

Bericht door De DinoDolsjes » 31 jan 2006, 21:30

Prachtig!

Nu die Canon EOS 350D nog (ik tel de dagen al af :)) en ik kan aan de slag.

Paul

If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 31 jan 2006, 21:44

Heel leuke en leerzame handleiding! Bedankt, het maakte een hoop dingen duidelijker voor me!

[Bewerkt door Hieronymus op 31-01-2006 om 21:45 NL]

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Jeremy

Bericht door Jeremy » 31 jan 2006, 22:12

Gewoon fantastisch. Wat een timing...
Ik heb verleden week mijn eerste pasje gezet met het fotograferen van een speciaal stuk. De foto was natuurlijk mislukt, geen details, te weinig licht enzo.
Met deze handleiding gaat het mij zeker lukken. Bedankt.

Pedro

Bericht door Pedro » 01 feb 2006, 17:24

Frederik heeft een prima stuk geschreven over fotografie, voor de beginner prima te begrijpen en ook geschreven met de nodige humor.

Ik wil toch enkele opmerkingen plaatsen.
Prima dat de Belgen foto\'s trekken, maar ik zou in de tekst toch gewoon fotograferen of foto maken gebruiken.

Voor het verscherpen zou ik niet aanleren om het filter sharpen/verscherpen te gebruiken. Een sharpen filter overdrijft het verschil tussen naast elkaar gelegen lichte en donkere pixels, waar het principe van digitele verscherping uit bestaat. Beter is het om het filter onscherp masker/unsharp mask te gebruiken. Dit filter gebruik je op de volgende manier: Begin met een straal/radius van 0,4, treshold/drempel van 0, 1 of 2, gebruik dan 50% en verhoog deze waarde, verhoog de straal/radius ook iets en kijk wat er met het beeld gebeurd. Let wel op dat je altijd op 100 % beeld (actual pixels) kijkt. Het beeld moet nu verscherpt worden zonder dat het contrast uitdrukkelijk gaat veranderen.

Pedro Janssen
Venray

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 01 feb 2006, 18:45

Akkoord Pedro, wellicht een zinvolle aanvulling. Ik had het voor de eenvoud maar op de filter \'sharpen\' gehouden. De grens van hoever je in detail gaat of hou technisch je wordt is moeilijk te trekken in zo\'n tutorial.

Het \'foto trekken\' zit er van thuis uit ingebakken, ik heb echt m\'n best gedaan er zoveel mogelijk \'foto nemen\' van te maken :D Herman heeft er ook nog enkele uitgehaald waarschijnlijk.

[Bewerkt door Frederik op 01-02-2006 om 18:46 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Mammoetkies

Bericht door Mammoetkies » 01 feb 2006, 19:31

webmaster schreef:
Vanaf nu is er een fotografie pagina toegevoegd aan de site. Hier vindt je een handleiding hoe je het beste fossielen digitaal kan fotograferen.

Met dank aan Frederik Lerouge voor het schrijven van deze uitgebreide handleiding!!!

http://www.fossiel.net/informatie/fotografie.php

[Bewerkt door webmaster op 31-01-2006 om 21:21 NL]
Zeer mooi! :) Super hoor! :)
Maar 1k hep 1 probleempje, ik heb het programma \'paint\' niet. Ik maak ook wel foto\'s maar ik kan de achtergrond niet weghalen. Weet iemand een site waar ik dit bijvoorbeeld gratis kan downlouden? http://www.fossiel.net/informatie/foto/stap9b.jpg
Gr. Mammoetkies

Gr. Auke-Florian

Pedro

Bericht door Pedro » 01 feb 2006, 21:14

Frederik,

ik blijf het trekken een rare uitdrukking vinden, maar aan de andere kant zullen de Belgen de Nederlanders ook wel vreemd vinden praten. Gelukkig maar dat er op dat gebied verschillen zijn, dat maakt het een stuk leuker.

Het verscherpen op deze manier heb ik alleen maar willen toevoegen omdat ik graag zie dat het goed aangeleerd word. Wellicht geld dat ook voor contrast en helderheid aanpassen. Beter is het om dit via levels te leren, maar daarvoor zal er veel uitleg moeten plaatsvinden. Willen de lezers dat graag weten, dan plaatsen ze maar een vraag op het forum.
Verder niets dan lof.

Pedro Janssen
Venray

fitch

Bericht door fitch » 02 feb 2006, 08:37

foto\'s trekken vind ik (los van de vandale) alsnog heel correct klinken :D

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

Gesloten