belemiet: vindplaats: romontsbos
- Fossiel hunter Mark
belemiet: vindplaats: romontsbos

ik heb op zaterdag 04-02-2006
een belemiet gevonden in romontsbos
hij is precies 11 cm lang
arno zegt dat het misschien een ander soort is.
wie kan mij helpen ???
alvast bedankt
mark
fossiel hunter mark
- Fossiel hunter Mark
Antw: belemiet: vindplaats: romontsbos
belemiet is wel erg groot vind ik 11 cm..
fossiel hunter mark
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Hoi Mark,
is inderdaad een flinke jongen.
In Romontbos worden er wel meer van dit kaliber gevonden. Zelf vond ik er afgelopen jaar eentje van 13 cm en Frederik heeft er een nog grotere gevonden, meen zo\'n 15 cm.
Gaat m.i. echter niet om een aparte soort.
Cheers,
Paul
is inderdaad een flinke jongen.

In Romontbos worden er wel meer van dit kaliber gevonden. Zelf vond ik er afgelopen jaar eentje van 13 cm en Frederik heeft er een nog grotere gevonden, meen zo\'n 15 cm.
Gaat m.i. echter niet om een aparte soort.
Cheers,
Paul
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
stronger.........and wiser
- Mega shark
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 10 times
Hallo fossiel hunder mark!
Op de eerste plaats een zeer mooie vondst!, ik ben zelf ook helemaal weg van belemnieten en heb zelf ook een flinke collectie. Vraagje: Kun je misschien de foto wat scherper maken?. Dit zou het determineren ervan makkelijker maken. Vraagje: Heeft deze belemniet die je gevonden hebt, een vooruitstekend puntje??(het zogenaamde \"mucron\"). Het zou namelijk een Belemnitella Mucronata kunnen zijn(deze soort verzamel ik zelf heel veel,de grootste zijn tot 12 cm). Het zou anders een Belemnitella Junior kunnen zijn (kunnen 12cm of meer worden).Verder veel zoekgeluk!
Met vriendelijk groeten Mega Shark Belemnite Hunter.
Op de eerste plaats een zeer mooie vondst!, ik ben zelf ook helemaal weg van belemnieten en heb zelf ook een flinke collectie. Vraagje: Kun je misschien de foto wat scherper maken?. Dit zou het determineren ervan makkelijker maken. Vraagje: Heeft deze belemniet die je gevonden hebt, een vooruitstekend puntje??(het zogenaamde \"mucron\"). Het zou namelijk een Belemnitella Mucronata kunnen zijn(deze soort verzamel ik zelf heel veel,de grootste zijn tot 12 cm). Het zou anders een Belemnitella Junior kunnen zijn (kunnen 12cm of meer worden).Verder veel zoekgeluk!
Met vriendelijk groeten Mega Shark Belemnite Hunter.
Zoekt, en gij zult vinden!
- Fossiel hunter Mark
ja hij heeft een vooruitstekent puntje ja maar ik heb nu geen digitale camere ik moet nog aan arno vragen of ik zijn camera mag lenen dan stuur ik je ze wel op... maar is dat soort met dat puntje erop zeldzaam ???
mark
mark
fossiel hunter mark
- Mega shark
Neen, hij is niet erg zeldzaam.Het is een vrij algemene soort uit de krijtperiode, in groeves hier in Zuid-Limburg zoals Romontbos kan je deze soort vinden naast de soort Belemnitella Junior. Zelf denk ik dat het een Belemnitella Mucronata is, deze soort kan max 12 cm worden. En zoals je zelf al zei: hij heeft een vooruitstekend puntje)(het \"mucron\").Deze soort leefde hier 83,3 tot 65 miljoen jaar geleden tijden het late-krijt.
Greetz Mega shark Belemnite Hunter.
Greetz Mega shark Belemnite Hunter.
Occidentalis, granulata en quadrata hebben ook allemaal een mucron hoor 
maarja ik weet dan weer niet of ze in maastricht voorkomen - laat krijt zijn ze zeker.
Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 09-02-2006 om 21:52 NL]

maarja ik weet dan weer niet of ze in maastricht voorkomen - laat krijt zijn ze zeker.
Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 09-02-2006 om 21:52 NL]
Post mortem we sort 'em!
- Mega shark
Granulata is het zeker niet en ook niet quadrata (Gonioteuthis Quadrata). Deze soorten kwamen hier eens niet voor tijdens het late krijt.Mucronata heeft een erg duidelijk uitstekend spitsje, vandaar de naam. Trouwens deze belemniet heeft een wat spitser uiteinde, Quadrata is iets stomper. Occidentalis (Belemnella Occidentalis)zou het kunnen zijn, maar ik betwijfel het.Ik hou het toch op Mucronata of Junior. Het determineren van belemnieten is en blijft moeilijk.
Greetz Mega shark
Greetz Mega shark
Ik zie op dit forum regelmatig berichten van mensen die zich bezighouden met belemnieten uit het Krijt van Limburg en worstelen met determinatie ervan .....
Nu zijn hierover de afgelopen jaren enkele (Nederlandstalige) artikeltjes geplaatst in Grondboor&Hamer (tijdschrift van de Nederlandse Geologische Vereniging (http://www.geologischevereniging.nl/).
Voor de geinteresseerden:
1) Zonering van het Boven Krijt in Limburg met behulp van Belemnitidae - door L.A. van der Tuuk & T.J. Bor (Grondboor&Hamer No. 4 aug. 1980)
2) Nautiliden en belemnieten - door John W.M. Jagt (Grondboor&Hamer No. 4/5 1998 )
Beide artikelen bevatten goede foto\'s.
[Bewerkt door jbas op 11-02-2006 om 16:52 NL]
Nu zijn hierover de afgelopen jaren enkele (Nederlandstalige) artikeltjes geplaatst in Grondboor&Hamer (tijdschrift van de Nederlandse Geologische Vereniging (http://www.geologischevereniging.nl/).
Voor de geinteresseerden:
1) Zonering van het Boven Krijt in Limburg met behulp van Belemnitidae - door L.A. van der Tuuk & T.J. Bor (Grondboor&Hamer No. 4 aug. 1980)
2) Nautiliden en belemnieten - door John W.M. Jagt (Grondboor&Hamer No. 4/5 1998 )
Beide artikelen bevatten goede foto\'s.
[Bewerkt door jbas op 11-02-2006 om 16:52 NL]
John
http://fossils-collecting-swapping.atwebpages.com
http://maastrichtiansharks.atwebpages.com
http://fossils-collecting-swapping.atwebpages.com
http://maastrichtiansharks.atwebpages.com