schelpen Gambia
schelpen Gambia
Hallo allemaal
Ik ga over 3 weken weer naar Gambia ,de vorige keer dat ik daar was hebben we erg veel mooie schelpen gevonden ,ik weet ook niet of deze fossiel waren maar ik weet wel dat je veel buitenlandse schelpen niet mag invoeren .Is er mischien iemand die een website weet waar ik kan vinden welke soorten wel en niet ingevoerd mogen worden?
alvast bedankt
groetje kees
Ik ga over 3 weken weer naar Gambia ,de vorige keer dat ik daar was hebben we erg veel mooie schelpen gevonden ,ik weet ook niet of deze fossiel waren maar ik weet wel dat je veel buitenlandse schelpen niet mag invoeren .Is er mischien iemand die een website weet waar ik kan vinden welke soorten wel en niet ingevoerd mogen worden?
alvast bedankt
groetje kees
kees
Antw: schelpen Gambia
hoi Kees
leuke reis voor de boeg.
hier heb je wat link\'s waar je misschien wat antwoorden kunt vinden
http://www.travelmarker.nl/reistips/win ... eniers.htm
http://home.conceptsfa.nl/~pmaas/schelpen.htm
http://www.belastingdienst.nl/9229237/dl/do92605.pdf
groetjes sharky
leuke reis voor de boeg.
hier heb je wat link\'s waar je misschien wat antwoorden kunt vinden
http://www.travelmarker.nl/reistips/win ... eniers.htm
http://home.conceptsfa.nl/~pmaas/schelpen.htm
http://www.belastingdienst.nl/9229237/dl/do92605.pdf
groetjes sharky
ik kan niet voor gambia spreken maar vanuit angola heb ik al menig schelpje meegenomen.
mijn ervaring is dat die mannen voornamelijk op zoek zijn naar sigaretten en drank die ze lekker achterover kunnen drukken... geef ze eens ongelijk.
en hier heb ik al helemaal nooit controle gehad.
gewoon doen zou ik zeggen!
grtz
[Bewerkt door george op 10-02-2006 om 16:08 NL]
mijn ervaring is dat die mannen voornamelijk op zoek zijn naar sigaretten en drank die ze lekker achterover kunnen drukken... geef ze eens ongelijk.
en hier heb ik al helemaal nooit controle gehad.
gewoon doen zou ik zeggen!
grtz
[Bewerkt door george op 10-02-2006 om 16:08 NL]
Hallo
Sharky bedankt voor de links ,jammer dat de foto,s het niet doen van de de 2e link maar misschien over een paar dagen wel.
En George , dan zie jij er waarschijnlijk een stuk beter uit dan ik ha ha want ik kan me niet herinneren dat ik niet finaal ben doorgelicht bij de douane , maar ik maak me geen zorgen over de douane in Gambia maar ik heb verhalen gehoord over meer dan 1000 euro boete bij aankomst op schiphol voor een paar schelpen.
groetje kees
Sharky bedankt voor de links ,jammer dat de foto,s het niet doen van de de 2e link maar misschien over een paar dagen wel.
En George , dan zie jij er waarschijnlijk een stuk beter uit dan ik ha ha want ik kan me niet herinneren dat ik niet finaal ben doorgelicht bij de douane , maar ik maak me geen zorgen over de douane in Gambia maar ik heb verhalen gehoord over meer dan 1000 euro boete bij aankomst op schiphol voor een paar schelpen.
groetje kees
kees
kees,
eerlijk gezegd ben ik nog maar één keer op schiphol geland, en daar hebben ze me volledig met rust gelaten ( ik kwam toen van Nairobi)
voor de rest vlieg ik altijd via zaventem of parijs. en ik kan je garanderen dat ik al héél wat souveniers heb meegebracht zoals mineralen, fossielen, gebruiksvoorwerpen van schepen uit de 16e en 17e eeuw, vele schelpjes en allerlei hedendaagse toestanden (ook één beeldje van ivoor). ik werk nu sinds een 3 tal jaartjes in afrika en ik noch mijn collegas hebben ooit problemen gehad. ik ga hier het \"smokkelen\" niet promoten maar laat je zeker niet te veel wijsmaken.
grtz
eerlijk gezegd ben ik nog maar één keer op schiphol geland, en daar hebben ze me volledig met rust gelaten ( ik kwam toen van Nairobi)
voor de rest vlieg ik altijd via zaventem of parijs. en ik kan je garanderen dat ik al héél wat souveniers heb meegebracht zoals mineralen, fossielen, gebruiksvoorwerpen van schepen uit de 16e en 17e eeuw, vele schelpjes en allerlei hedendaagse toestanden (ook één beeldje van ivoor). ik werk nu sinds een 3 tal jaartjes in afrika en ik noch mijn collegas hebben ooit problemen gehad. ik ga hier het \"smokkelen\" niet promoten maar laat je zeker niet te veel wijsmaken.
grtz
Antw: Antw: schelpen Gambia
Nou Kees,george schreef:
ik kan je garanderen dat ik al héél wat souveniers heb meegebracht zoals mineralen, fossielen, gebruiksvoorwerpen van schepen uit de 16e en 17e eeuw, vele schelpjes en allerlei hedendaagse toestanden (ook één beeldje van ivoor). ik werk nu sinds een 3 tal jaartjes in afrika en ik noch mijn collegas hebben ooit problemen gehad. ik ga hier het \"smokkelen\" niet promoten maar laat je zeker niet te veel wijsmaken.
je hoort het... als je ivoor wilt meenemen uit Gambia, dan kun je dat via Zaventem of Parijs gewoon doen. Maar je moet trouwens niet naar Geogre luisteren, want hij wil de handel niet promoten...
Ik begrijp George wel, want hij kan -net als velen- de verleiding niet weerstaan om mooie souvenirs mee te nemen uit Afrika.
Ik had er niet zoveel woorden aan gespendeert als de interpretatie van het stukje dat hij schrijft m.i. niet anders kan zijn dan \"neem maar mee, want ze pakken je toch niet\".
Het meenemen van een ivoren beeldje (zoals george doet) is niets anders dan het stimuleren van handel in ivoor. Het feit dat het in Afrika stikt van de olifanten doet daar wat mij betreft niets aan af. Het betekent wel dat er mensen met geweren de wildparken ingaan en hun brood verdienen met ivoor, huiden van cheetas en andere zaken. Dat ze vervolgens ook parkwachten doodschieten, of zelf worden neergeschoten is niet ons probleem... Maar mogelijk dat ik het mis heb, en is George zijn beeldje van een voor de slacht bestemde olifant gemaakt.
Hoi Kees,
Als je met recente schelpen, koralen of dergelijke gaat reizen, dan kun je het jezelf wel flink lastig maken.
En terecht. Ik kan een heel aantal gevallen bedenken waarin het niet schadelijk is voor de natuur, maar ik denk wel dat de regels voor in en uitvoer van recente dieren niet voor niets zijn ingesteld. De verleiding om die dingen mee te nemen is de precies de reden dat handel en meenemen van dergelijke curiosa verboden is.
Fossielen vallen standaard niet onder Cites-verdragen, en derhalve kun je ze gewoon meenemen. Ik ben deze zomer in de VS geweest (via schiphol. Parijs en Washington), met een rugzak volgeladen met fossiele vogelbotten. Ik ben overal doorgelicht en heb steeds alles moeten uitpakken, maar kon (na uitleg) gewoon doorlopen. Je moet wel oppassen met land-specifieke bepalingen m.b.t. uitvoer van fossielen.
groeten, Erik
Als je met recente schelpen, koralen of dergelijke gaat reizen, dan kun je het jezelf wel flink lastig maken.
En terecht. Ik kan een heel aantal gevallen bedenken waarin het niet schadelijk is voor de natuur, maar ik denk wel dat de regels voor in en uitvoer van recente dieren niet voor niets zijn ingesteld. De verleiding om die dingen mee te nemen is de precies de reden dat handel en meenemen van dergelijke curiosa verboden is.
Fossielen vallen standaard niet onder Cites-verdragen, en derhalve kun je ze gewoon meenemen. Ik ben deze zomer in de VS geweest (via schiphol. Parijs en Washington), met een rugzak volgeladen met fossiele vogelbotten. Ik ben overal doorgelicht en heb steeds alles moeten uitpakken, maar kon (na uitleg) gewoon doorlopen. Je moet wel oppassen met land-specifieke bepalingen m.b.t. uitvoer van fossielen.
groeten, Erik
erik
het is natuurlijk juist dat dit soort zaken niet correct zijn. maar ik vraag me af of je zelf wel eens stil staat bij de bijdrage die je zelf levert aan de vernietiging van de natuur door (waarschijnlijk) dagelijks in je auto te stappen, je kleertjes te wassen, je tandjes te poetsen, te eten en drinken en ga zo nog maar een tijdje door.
je weet toch dat voor deze banale zaken dagelijks vele mensen en dieren sterven?
om over de natuur nog maar te zwijgen.
en dit alles zonder te overdrijven, dat weet je zelf ook wel.
ik ben me volledig bewust van de ernst van dit soort zaken, ik probeer dit dan ook zeker niet goed te praten.
maar sta aub zelf ook eens stil bij je eigen daden voor je over een ander begint.
m.a.w. verbeter de wereld, begin bij jezelf
het is natuurlijk juist dat dit soort zaken niet correct zijn. maar ik vraag me af of je zelf wel eens stil staat bij de bijdrage die je zelf levert aan de vernietiging van de natuur door (waarschijnlijk) dagelijks in je auto te stappen, je kleertjes te wassen, je tandjes te poetsen, te eten en drinken en ga zo nog maar een tijdje door.
je weet toch dat voor deze banale zaken dagelijks vele mensen en dieren sterven?
om over de natuur nog maar te zwijgen.
en dit alles zonder te overdrijven, dat weet je zelf ook wel.
ik ben me volledig bewust van de ernst van dit soort zaken, ik probeer dit dan ook zeker niet goed te praten.
maar sta aub zelf ook eens stil bij je eigen daden voor je over een ander begint.
Antw: Antw: schelpen Gambia
George,george schreef:
het spijt me dat ik mij -voordat ik mijn antwoord schreef- niet aan een kritisch zelfonderzoek heb onderworpen. Dat heb jij blijkbaar wel gedaan.
Tot die tijd zal ik mij van kritiek op anderen onthouden. Bedankt voor de tip.
met vriendelijke groeten,
Erik
Dag Kees,
Mijn standpunt is dat als iets niet mag in- of uitgevoerd worden, daar waarschijnlijk een goede reden voor bestaat, in dit geval de bescherming van de fauna.
Als je toch bepaalde soorten wenst te hebben voor wetenschappelijk onderzoek is dat zeker wel te regelen via de internationale contacten van musea en instituten.
Groeten,
Johny
Mijn standpunt is dat als iets niet mag in- of uitgevoerd worden, daar waarschijnlijk een goede reden voor bestaat, in dit geval de bescherming van de fauna.
Als je toch bepaalde soorten wenst te hebben voor wetenschappelijk onderzoek is dat zeker wel te regelen via de internationale contacten van musea en instituten.
Groeten,
Johny
(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm