Zoogdierbot fosfaatmijnen Maroc

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Maarten
Antw: Zoogdierbot fosfaatmijnen Maroc

Bericht door Maarten » 02 sep 2004, 21:27

Een kennis van mij uit Engeland die veel onderzoek heeft gedaan naar (vroege) zoogdierfossielen mailde mij zojuist dat hij ervan overtuigd is dat het bot indentiek is aan botten van vroege paarden type Eohippus.

Hij heeft meer dan genoeg kennis om dit serieus te nemen, de wat veeemde plaats: het zou een aangespoeld karkas kunnen zijn geweest.

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 03 sep 2004, 15:19

Zou je kennis in Engeland misschien een plaatje hebben.
Ik ben zelf nl. ook heel nieuwsgierig wat het is.
Alhoewel ik toch nog steeds twijfel aan een zoogdier, ook Eo_hippus is uit Eo_ceen.

Trouwens het zoogdier waarvan ik wel weet dat het in de fosfaat mijnen is gevonden is een kies van de Phosphatotherium. Een voorloper van de olifanten, zeg maar de opa van de Eocene Moeritherium.
Heb het dingetje zelf gezien het is niet groter dan een menselijke kies. Maar wel al typisch olifantachtig. Helaas geen plaatje.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Maarten

Bericht door Maarten » 03 sep 2004, 20:56

Hoi \"Stone\" ga het voorleggen aan mijn kennis, je hoort dus van mij. Ik vond het een interessant en leerzaam fenomeen. Ik heb helaas zelf geen botten van Eohippus, alleen een deel van een kaak, schieten we dus niets mee op,we zullen zien. Waar heb jij die kies van de Phosphatotherium gezien? Vind ik super die vroege zoogdieren, heb er zelf veel van, o.a. Hyaenodon, geen paleoceen maar wel 42 myo.

God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 07 sep 2004, 11:42

Hoi Maarten,

De Phosphatotherium heb ik ooit gezien (alweer zo\'n 5 jaar terug) op de beurs in St. Mary aux Mines. Lag in een speciaal kastje bij zijn ontdekker (niet te koop uiteraard) een fossielen handelaar.
Ik zag het ding en dacht verrek een mini mastodontkiesje. Deze fransman die ik al kende liet mij vervolgens de wetenschappelijke publicatie lezen en ik was ronduit opgewonden om zo\'n pril voorbeeld uit de evolutie te mogen aanschouwen. Begon zelfs te bibberen toen ik het mocht vasthouden, zat op het midden van zo\'n typische fosfaat steen. Het kiesje ligt nu in het NHM van Parijs.

Ja heel mooi die vroege zoogdieren. Ben dat ook al jaren fanatiek aan het verzamelen. Heb zelfs een aantal Aap kiesjes, Adapis parisiensis, uit het Ludien - Eoceen, klein maar bijzonder.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Maarten

Bericht door Maarten » 07 sep 2004, 11:48

Ja Steen, zoogdierfossielen zijn cool, leuke is dat ze veel minder in trek zijn dan dino\'s, betekent dat de prijs veel lager is, als je je best doet kan je voor niet al te veel geld mooi spul scoren, groet Maarten.

Gesloten