Keuze geologenhamer
Keuze geologenhamer
Na 10 jaar heb ik het fossielenverzamelen weer opgepakt, blijkt mijn geologen hamer foetsie!
Ik ga een nieuwe kopen en twijfel tussen een Forgecraft (ong. 30€) en een Estwing (ong 50€). Ik heb trouwens op Ebay al goedkope Estwings uit de USA gezien, maar de verzendkosten heffen het verschil op.
Zijn er merkbare kwaliteitsverschillen? Ik wil de zware, 900 gram, variant. Is er een meerwaarde van een leren grip zoals op bepaalde Estwings?
Alvast bedankt,
Sven
[Bewerkt door Mako op 24-02-2006 om 23:31 NL]
Ik ga een nieuwe kopen en twijfel tussen een Forgecraft (ong. 30€) en een Estwing (ong 50€). Ik heb trouwens op Ebay al goedkope Estwings uit de USA gezien, maar de verzendkosten heffen het verschil op.
Zijn er merkbare kwaliteitsverschillen? Ik wil de zware, 900 gram, variant. Is er een meerwaarde van een leren grip zoals op bepaalde Estwings?
Alvast bedankt,
Sven
[Bewerkt door Mako op 24-02-2006 om 23:31 NL]
fidi exquisiri inveni
ik spleet, ik zocht, ik vond
Antw: Keuze geologenhamer
Hoi Mako,
Ik heb een Estwing van 50euro of zelfs wel meer maar ik ben daar zeer tevreden over.
Ik heb deze gekocht op de vorige Imra beurs.
Ik dacht dat het bij de stand (Inter christal) was.
Groetjes...
Ilse
Ik heb een Estwing van 50euro of zelfs wel meer maar ik ben daar zeer tevreden over.
Ik heb deze gekocht op de vorige Imra beurs.
Ik dacht dat het bij de stand (Inter christal) was.
Groetjes...
Ilse
FOSSILS ARE FOR EVER!
\'Men\' zegt dat een dagje hameren met een Estwing \'beter gebalanceerd\' gaat (hoe verzinnen ze het) dan met een Forgecraft. De balans schijnt beter te zijn. Ik heb zelf twee Estwings; een 900 grams en een kleinere 600 grams die handig en lichter is mee te nemen. Aan een normale 900 grams heb je genoeg; je kan er nog een handig schepblad opzetten. Ik vind dat een prettige accessoire erbij.
Ga eens kijken bij museum de Groene Poort in Brabant; zij verkopen heel goedkoop Estwings.....
<:{{{{{>
Ga eens kijken bij museum de Groene Poort in Brabant; zij verkopen heel goedkoop Estwings.....
<:{{{{{>
Trilobiti Ceská Republika
Ik denk dat ik voor een Estwing ga. Is er een functioneel verschil tussen de lederen en nylon grip of is dat slechts estetiek en kwestie van smaak?
fidi exquisiri inveni
Nog een vraag: Ik kan op de estwing site niks vinden over 600 en 900 grams versies, slechts 14 en 22 ounce (392, 616 gram) versies. Het lijkt alsof er sprake is van een gewichtsconversie-fout. De Bodemschat en Krantz spreken allebei over 600 en 900 gram....vreemd.
fidi exquisiri inveni
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik heb een estwing geologenhamer, en een forgecraft moker. Niet echt vergelijkbaar, want ik gebruik ze in verschillende situaties, maar ze zijn allebei oerdegelijk. Estwing ziet er iets professioneler uit, maar uiteindelijk zijn ze allebei erg prettig in gebruik. Ik heb zeker geen spijt van de Forgecraft.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hoi Mako,
Je moet idd eens naar groene poort gaan. Ik heb die van mij daar ook gekocht. Een van 900 gram. Was iets van 40 euro. Echt een tip!!!!!
Je moet idd eens naar groene poort gaan. Ik heb die van mij daar ook gekocht. Een van 900 gram. Was iets van 40 euro. Echt een tip!!!!!
zoeken is leven, leven is zoeken
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Hoi Mako
Ongeveer 26 jaar geleden heb ik een Estwing gekocht met leren handvat en puntkop. Deze weegt 900 gram.
Een aantal jaren geleden heb ik een Estwing gekocht met een blauw kunststof handvat en een beitelkop. Deze weegt 600 gram al had ik hem graag in 900 grams uitvoering willen hebben.
Beide hamers werken erg prettig. Ook als je de hele dag staat te bikken. In vergelijking met het staal van goedkopere geologenhamers houden deze hamers zich kwalitatief erg goed.
Wel heb ik enige jaren geleden de puntkop moeten bijslijpen en heb ik het leren handvat geschuurt en opnieuw gelakt. ook is er beetje speling komen te zitten in enkele leren ringen van het handvat. Ik ben benieuwd of meerdere mensen deze ervaring hebben.
Wil je alleen fossielen zoeken dan raad ik je een beitelkop aan. Zoek je in hardere gesteenten naar bijvoorbeeld mineralen dan raad ik je een puntkop aan.
Als moker gebruik ik meestal een gewoon \'vuistje\" van ik meen 1 Kg.
Succes bij je keuze
Ongeveer 26 jaar geleden heb ik een Estwing gekocht met leren handvat en puntkop. Deze weegt 900 gram.
Een aantal jaren geleden heb ik een Estwing gekocht met een blauw kunststof handvat en een beitelkop. Deze weegt 600 gram al had ik hem graag in 900 grams uitvoering willen hebben.
Beide hamers werken erg prettig. Ook als je de hele dag staat te bikken. In vergelijking met het staal van goedkopere geologenhamers houden deze hamers zich kwalitatief erg goed.
Wel heb ik enige jaren geleden de puntkop moeten bijslijpen en heb ik het leren handvat geschuurt en opnieuw gelakt. ook is er beetje speling komen te zitten in enkele leren ringen van het handvat. Ik ben benieuwd of meerdere mensen deze ervaring hebben.
Wil je alleen fossielen zoeken dan raad ik je een beitelkop aan. Zoek je in hardere gesteenten naar bijvoorbeeld mineralen dan raad ik je een puntkop aan.
Als moker gebruik ik meestal een gewoon \'vuistje\" van ik meen 1 Kg.
Succes bij je keuze
Robert Mensink
mijn geologenhamer is een simpele \'lattenhamer\' => ziet er geheel hetzelfde uit, enkel de kop heeft een oppervlakkig ingeslepen raster en de andere zijde is als een koevoet uit twee delen met spits en een platte zijde.
\'t ding koste 8 euro en is heel stevig...
\'t ding koste 8 euro en is heel stevig...
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
Ik wil jullie allemaal vast bedanken voor de input! Ik ben vermoedelijk achter de opgegeven gewichtsverschillen gekomen. De 14 en 22 ounce die worden aangegeven (bij UKGE staan overigens net weer andere gewichten, het lijkt wel kermis) zijn waarschijnlijk alleen het gewicht van de hamerkop.
Goed dat terzijde;
volgende dilemma: Punt of beitelkop? Ik dacht eerst aan spits, maar nu zegt fossielenzoeker beitelkop. Mijn eerste was een punthamer, ik zal veel in de mergel te vinden zijn. Ideeën?
Goed dat terzijde;
volgende dilemma: Punt of beitelkop? Ik dacht eerst aan spits, maar nu zegt fossielenzoeker beitelkop. Mijn eerste was een punthamer, ik zal veel in de mergel te vinden zijn. Ideeën?
fidi exquisiri inveni