Fotopagina\'s

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
Gesloten
Johny
Contacteer:
Fotopagina\'s

Bericht door Johny » 17 mar 2006, 12:07

Fotopagina’s

Er komt vaart in de fotopagina’s, en dat is mooi.

Toch zou ik twee bemerkingen willen maken.

Om te beginnen vind ik dat er moet voor gezorgd worden dat zeker de beginnende zoeker duidelijk gemaakt wordt dat je niet een determinering kunt doen op basis van enkel maar een foto. Soorten kunnen er visueel vrijwel eender uitzien; als je niet ook de tekst en uitleg bij de hand hebt die je vertelt waarop je dient te letten loop je in de val, zeker als b.v. van de 5 kanshebbers er slechts één afgebeeld wordt. Ik zou voorstellen ergens zeer expliciet te vermelden dat foto’s jammer genoeg niet volstaan en dat men de litteratuur dient te raadplegen.

Een tweede bemerking gaat over de foto’s zelf en ik beperk mij hier tot de Mollusca. Veel foto’s zijn niet echt zo goed bruikbaar, omdat wat werkelijk van belang is op de foto niet te zien is.
Bij slakkenhuisjes heeft men weinig aan een foto als die niet ook de mondopening toont, zelfs al is die beschadigd. De regel is: fotografeer de voorzijnde, recht van erboven.
Bij tweekleppigen zal meestal een foto van de buitenzijde plus een foto van de binnenzijde (met duidelijk slot, spieraanhechtingen en mantelrand) nodig zijn.

Al bij al voor de fotograaf een kleine moeite...

mvg
Johny

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

Yoghurtje
Contacteer:
Antw: Fotopagina\'s

Bericht door Yoghurtje » 17 mar 2006, 16:46

Ik ben akkoord met Johny, maar het is wel zo natuurlijk dat de foto al wat kan helpen. Bij zee-egels heb je ook altijd best een foto van stoma en peristoom en van de zijkant en die zijn ook niet altijd voorhanden. Een mooi voorbeeld om foto\'s te maken van zee-egels vind je op www.echinologia.com maar dat wisten jullie vast wel al.

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 17 mar 2006, 19:46

Goede suggestie. Ik zal wat meer benadrukken bij de foto pagina\'s dat het belangrijk is om vanaf verschillende zijden te fotograferen.

Dat het belangrijk is om literatuur te gebruiken staat wel op de determinatiepagina, maar het is inderdaad onvoldoende duidelijk gemaakt. Ook dat zal ik aanpassen binnenkort. Bedankt voor de suggesties!

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 17 mar 2006, 20:37

Ik heb het denk ik nu op alle denkbare plekken aangepast zodat de genoemde zaken meer in het oog springen.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gesloten