Stenen met gaatjes gevonden op het strand in Spanje
-
Stenen met gaatjes gevonden op het strand in Spanje

Ik heb me hier in Denia ,Spanje ,al vaak verwonderd over de mooie stenen met gaatjes die hier op sommige plekken aan de kust op de stranden liggen . Vooral deze hier die ook nog heel licht van gewicht zijn geworden. Het meest verbaas ik me over de homogeniteit van de gaatjes, alsof het een raat structuur is . De tweede foto laat het proces zien, Eerst kleine gaatjes in de huid van de steen, later die luchtholtes erin. Het zal wel ontkalking zijn,maar wie weet het precies ?
Groet Willemijn
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
Wat vondsten strand Katwijk

Vanochtend vroeg even langs strand gegaan en gelukkig niet met lege handen weer naar huis gegaan:
Meestal laat ik schelpen liggen maar deze soort oester vond ik wel wat hebben, aparte vorm en helemaal zwart.
Een botscherf waarvan weet ik niet precies.
Een wervel van een beenvis.
En een wervel of kootje? Ik weet niet waarvan maar dit zou ik graag willen weten dus als iemand het herkent.. Het is 4 cm.
- Patrick3008
Antw: Wat vondsten strand Katwijk
Dank.
Aan de hand van de link zou ik zeggen dat het van een paard is.
Aan de hand van de link zou ik zeggen dat het van een paard is.
Re: Stenen met gaatjes gevonden op het strand in Spanje
hallo Willemijn, je hebt er nog al wat verzamelt. Deze stenen komen uit het Krijt en Eoceen en zijn vertransporteerd door erosie . De gaten zijn er in gekomen door grote en kleine boormosselen, die hebben een rasp in hun mond. Ze zijn instaat om in harde steen te boren en daar aan hun mineralen te komen.Soms vind je stenen waar het schelpje nog in zit. Je hebt ook nog stenen met patronen er in die zijn afgegraast door die jongens. Het zijn vaak kalkstenen. Heb je ze gevonden aan de rotskant van Denia richting Xabia. verml. wel want aan de Paseo maritiem is alles zandstrand. Ik kom er ook vaak.
groet,Ben.
0000000000
hallo Willemijn hier even wat plaatjes van de stenen met boormosselgaten. De laatste 2 zijn van een steen uit Denia. Kijk op Internet even naar boormossel en je komt er wel.
Ben.
0000000000
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Frederik,ze zitten nu hier door elkaar.
GR
GR
strandjutters
-
Hallo Ben ,
Ja ik heb ze bij las Rotas gevonden . Onderaan de Montgo .
Ik dacht even dat het misschien koraal was vandaag,maar inderdaad zitten er ook in sommige grote stukken nog mosseltjes . Ik maak er een soort schilderijtjes van ,vandaar dat ik er veel heb verzameld. Ik ben dol op dit soort mooie stenen . Heb jij ook nog andere leuke dingen hier in de buurt gevonden ?
Ja ik heb ze bij las Rotas gevonden . Onderaan de Montgo .
Ik dacht even dat het misschien koraal was vandaag,maar inderdaad zitten er ook in sommige grote stukken nog mosseltjes . Ik maak er een soort schilderijtjes van ,vandaar dat ik er veel heb verzameld. Ik ben dol op dit soort mooie stenen . Heb jij ook nog andere leuke dingen hier in de buurt gevonden ?
Groet Willemijn
- Patrick3008
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ja, beide topics hebben dezelfde ID meegekregen. Ik weet ook niet meteen hoe dat gebeurd is, en krijg het ook niet meteen opgelost. We gaan ernaar kijken.
[Bewerkt door Frederik op 10-03-2014 om 19:27 NL]
[Bewerkt door Frederik op 10-03-2014 om 19:27 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo Willemijn, Las Rotas ja, mooi restaurant met terras aan het einde van de weg. Die stenen heb ik wel is gezien. Wat jij er van maakt zou best leuk zijn om dat eens op foto te zien. Over 13 dagen ben ik in Benidorm daar ga ik in het achterland materiaal zoeken met foraminiferen uit het Krijt en Eoceen . Guadelest o.a. Mijn dochter woont in Xalo misschien ken je dat wel.
Succes met de stenen.
Ben
0000000000