Mooie wervel op strand van Scheveningen (eerste vondst)
Mooie wervel op strand van Scheveningen (eerste vondst)

Gisteren liep ik over het strand en vond daar een zwarte wervel. Ik dacht dat de wervel wel eens heel oud kan zijn vanwege de gitzwarte kleur. Na wat zoeken op internet kom ik niet verder dan dat hij misschien een borstwervel van een steppewisent of wolharige neushoorn is.
Hij is ongeveer 8cm breed en weegt 100g. Het is dus mogelijk geen volwassen dier geweest, zeker als de wervel van een wolharige neushoorn is. Aan de dorsale kant mist een stuk bot waarvan ik de grootte niet precies kan inschatten. Hij ligt nu in kraanwater te ontzilten.
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: Mooie wervel op strand van Scheveningen (eerste vondst)
Het is een mooie wervel, maar ik denk niet dat het neushoorn is, die zijn vaak meer hol aan de ene kant en bol aan de andere. En als die ook nog eens niet zo groot is zou ik eerder aan een rundachtige of paard etc. denken.
Bij jonge dieren is de wervelschijf nog niet volgroeid. Dat is hier wel, dus dit is een volwassen exemplaar.
Bij jonge dieren is de wervelschijf nog niet volgroeid. Dat is hier wel, dus dit is een volwassen exemplaar.
Groet,
Niels
Niels
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Mooie wervel op strand van Scheveningen (eerste vondst)
Bedankt voor de reactie. Zegt de zwarte kleur nog iets over de (minimale) leeftijd? Of is dat vooral afhankelijk van specifieke bodemomstandigheden?sjaak schreef:
Het is een mooie wervel, maar ik denk niet dat het neushoorn is, die zijn vaak meer hol aan de ene kant en bol aan de andere. En als die ook nog eens niet zo groot is zou ik eerder aan een rundachtige of paard etc. denken.
Denk je dat er iemand op het forum zit die een meer specifieke determinatie kan doen?
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Mooie wervel op strand van Scheveningen (eerste vondst)
De kleur zegt op zich niet veel over de leeftijd.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Antw: Mooie wervel op strand van Scheveningen (eerste vondst)
Dank. Het is wel uitgesloten dat het bijv. geen paard uit de 20e eeuw is?Frederik schreef:
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Mooie wervel op strand van Scheveningen (eerste vondst)
Helaas is dat bij strandvondsten van deze locatie aan de hand van de kleur niet uit te sluiten. Als het bij het drogen wit kleurt is het recent. Als het zwart blijft is het een twijfelgeval. Je weet het zeker als je kan bepalen dat het van een uitgestorven dier is, of als het duidelijk gemineraliseerd is of als de verkleuring gelijk is aan andere vondsten waarvan je hebt vastgesteld dat die van een uitgestorven dier zijn (zoals bij HvH, ZM, MV2).kwarks schreef:Dank. Het is wel uitgesloten dat het bijv. geen paard uit de 20e eeuw is?Frederik schreef:
Het zwart komt van het sediment waarin het heeft gelegen. Een tijdje in veengrond kan een bot snel verkleuren.
Er zijn nog wel hulpmiddelen voor als het bot droog is zoals de aansteker test (stinkt het dan is het recent) en de natte vinger test (plakt je vinger vast is het oud). Helemaal betrouwbaar is dat niet. Mijn beste ervaring is vergelijken met andere vondsten van dezelfde locatie tot je er "feeling" voor krijgt.
Bij Scheveningen is enige tijd geleden opgespoten dus de kans is zeker aanwezig dat het fossiel is. Ik kan je niet aan een verdere determinatie helpen, maar anderen hier misschien wel.
Groet,
Niels
Niels
Antw: Antw: Antw: Antw: Mooie wervel op strand van Scheveningen (eerste vondst)
Na het onzilten is de kleur ongeveer gelijk gebleven maar uit de botporiën is wel wat bruin materiaal naar het oppervlak getrokken, zodat het lijkt alsof er bruine spikkeltjes op het bot zitten. Zegt het nog iets dat de botporiën blijkbaar communiceren (zoals open-cell schuim)?sjaak schreef:
Het zwart komt van het sediment waarin het heeft gelegen. Een tijdje in veengrond kan een bot snel verkleuren.
De natte vinger test geeft geen uitsluitsel. Het bot lijkt meer te plakken in droge toestand. Hij stinkt een beetje bij verhitting. Ik heb helaas een nogal slechte reukzin en zal het aan iemand anders laten ruiken.Er zijn nog wel hulpmiddelen voor als het bot droog is zoals de aansteker test (stinkt het dan is het recent) en de natte vinger test (plakt je vinger vast is het oud). Helemaal betrouwbaar is dat niet. Mijn beste ervaring is vergelijken met andere vondsten van dezelfde locatie tot je er "feeling" voor krijgt.
Dat klopt ja. Ik heb het opgezocht en dat was alweer 2010. Ik hoop dat iemand hier misschien iets kan zeggen over het zand waarin ik hem heb gevonden. Liever natuurlijk een directe determinatie. Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie.Bij Scheveningen is enige tijd geleden opgespoten dus de kans is zeker aanwezig dat het fossiel is. Ik kan je niet aan een verdere determinatie helpen, maar anderen hier misschien wel.