Stuk schedel ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Stuk schedel ?

Bericht door strandjutters » 12 mar 2014, 21:57

Hallo Patrick,een schedel zul je waarschijnlijk nooit vinden tenzij van een aangespoeld dier.

En dan moet je het nog afkoken,kan behoorlijk stinken :D

GR

strandjutters

Patrick3008
Been thanked: 2 times

Bericht door Patrick3008 » 12 mar 2014, 22:06

Als een bruinvis of ieder ander zeezoogdier sterft door natuurlijke omstandigheden (in zee) en vergaat, dan zou het toch mogelijk kunnen zijn dat de schedel of in ieder geval een groot deel kan aanspoelen.. schoon en wel?

strandjutters

Bericht door strandjutters » 12 mar 2014, 22:17

Nee Patrick dit gebeurt niet,een dood dier spoelt aan door de lucht die er nog insteekt,het drijft tussen water en wind.

Een schedel zonder huid of lichaam blijft terplaatse liggen,en gaat mee met de stroming op de bodem,het stroomt nooit dwars tegen de stroming op om op het strand terecht te komen.

GR

strandjutters

maarten76
Contacteer:

Bericht door maarten76 » 12 mar 2014, 22:20

Hallo Patrick,een schedel zul je waarschijnlijk nooit vinden tenzij van een aangespoeld dier.

@strandjutters ik denk wel degelijk dat dat tot de mogelijkheden behoort, even buitenbeschouwing gelaten of dit een schedelfragment is, er spoelt vanalles aan soms nog met veel vlees eraan, soms helemaal schoon. De vossen doen vaak ook goed hun werk en verspreiden vaak stukken bruinvis tot ver van de vloedlijn.

maarten76

Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/

strandjutters

Bericht door strandjutters » 12 mar 2014, 22:41

Hallo Maarten,maar dan zeker niet bij ons aan de kust,alles wat hier aanspoeld leefde in feite nog,anders komt het niet bij ons op het strand terecht,tenzij het drijft.Met Noorder-wind dan wel.

Hoe het zit verder in Nederland weet ik zo niet,maar op de wadden zal dit waarschijnlijk weer anders zijn.

Ook is het zo dat karkassen vaak aanspoelen op een vergeten en verlaten plaats op het strand,en dat daar de meeuwen en de vossen en dergelijke de laatste resten opeten,en vandaar je het skelet enkel kan terugvinden,daar ga ik mee akkoord.

GR

strandjutters

maarten76
Contacteer:

Bericht door maarten76 » 12 mar 2014, 23:33

Akkoord, strandjutters , dan sluiten we het om die reden niet helemaal uit dat het zou kunnen.
@ Patrick Denk alleen niet dat het een stuk van een bruinvis schedel is. Zie het overigens ook niet bij andere voordehandliggende schedels. Wervel, heiligbeen, ik heb geen idee.

Succes verder!

maarten76

Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/

Patrick3008
Been thanked: 2 times

Bericht door Patrick3008 » 13 mar 2014, 07:58

Een stuk van het heiligbeen zou ook weleens kunnen als ik er zo naar kijk, dit stuk is zo'n 8 cm, het geheel zal dan best groot geweest zijn lijkt mij zo.

Plaats reactie