Zoogdiertand Mill, zeehond???

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Galeocerdo
Zoogdiertand Mill, zeehond???

Bericht door Galeocerdo » 23 mar 2006, 23:11

Afbeelding

Roept u maar!

Gr. Taco

petersl
Antw: Zoogdiertand Mill, zeehond???

Bericht door petersl » 24 mar 2006, 00:11

Mij is verteld dat dat een dolfijnentand is.

grtn.

Peter

Erik
Antw: Antw: Zoogdiertand Mill, zeehond???

Bericht door Erik » 24 mar 2006, 11:46

Mij is verteld dat dat een zeehondentand is.

grtn.

Erik

Mako

Bericht door Mako » 24 mar 2006, 12:50

De tanden van zeehonden en dolfijnen lijken verschrikkelijk op elkaar. Vaak is de wortel van een dolfijntand iets dikker, de wortel in kwestie is helaas maar gedeeltelijk geconserveerd. Ik zou geen uitsluitsel kunnen/durven geven. Zeehond of dolfijn, het is beiden heel goed mogelijk.

fidi exquisiri inveni

ik spleet, ik zocht, ik vond

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 24 mar 2006, 14:08

Dan doen we de meeste stemmen gelden.

Kroon 1 cm; vrij rechte wortel, 1e indruk neig ik toch naar dolfijn.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Mako

Bericht door Mako » 24 mar 2006, 14:11

De wortel is erg verweerd, de oorspronkelijke vorm lijkt mij daarom moeilijk in te schatten.

fidi exquisiri inveni

Supergraver

Bericht door Supergraver » 24 mar 2006, 14:13

Ik neig naar zeehond, kroon 1 cm, wortel incompleet. Het ontbrekende deel zou 100% uitsluitsel geven of het hier om een dolfijnentand gaat of een zeehondhoektand.

Gr

Martijn

golden fossil
Antw: Antw: Antw: Zoogdiertand Mill, zeehond???

Bericht door golden fossil » 24 mar 2006, 14:19

erik schreef:

Mij is verteld dat dat een zeehondentand is.

grtn.

Erik
Erik, is jouw ook verteld waarom het een zeehonden tand is? Je lijkt mij nou niet direct iemand die dit kwakkeloos aanneemt of vergis ik mij? gr Pepi

Erik
Antw: Antw: Antw: Antw: Zoogdiertand Mill, zeehond???

Bericht door Erik » 24 mar 2006, 15:26

golden fossil schreef:
Erik, is jouw ook verteld waarom het een zeehonden tand is? Je lijkt mij nou niet direct iemand die dit kwakkeloos aanneemt of vergis ik mij? gr Pepi
Hoi Pepi,

Ik weet weinig tot niets van zoogdiertanden. Dit berichtje was niet anders bedoeld dan als ludieke aanzet tot discussie. Als iemand schrijft: \"Er is mij verteld dat...\" staan bij mij de seinen gelijk op rood (=zeer onbetrouwbaar), en ik denk dat dat bij de meesten zo is (daarom schrijf ik \"mij is verteld dat...\" en niet \"ik denk dat...\")).

Ik geloof standaard heel weinig van wat mensen hier op het forum vertellen. Niet omdat ik het beter weet, maar omdat ik weet hoe gemakkelijk ikzelf fouten maak bij determinaties.

Maar... de discussie is begonnen op basis van argumenten: m.i. de enige route naar een juiste determinatie.
groeten, Erik

[Bewerkt door Erik op 24-03-2006 om 15:29 NL]

Mako
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Zoogdiertand Mill, zeehond???

Bericht door Mako » 24 mar 2006, 15:32

erik schreef:
golden fossil schreef:
Hoi Pepi,

Ik weet weinig tot niets van zoogdiertanden. Dit berichtje was niet anders bedoeld dan als ludieke aanzet tot discussie. Als iemand schrijft: \"Er is mij verteld dat...\" staan bij mij de seinen gelijk op rood, en ik hoop dat dat bij de meesten zo is (daarom schrijf ik \"mij is verteld dat...\" en niet \"ik denk dat...\").

Ik geloof standaard heel weinig van wat mensen hier op het forum vertellen. Niet omdat ik het beter weet, maar omdat ik weet hoe gemakkelijk ikzelf fouten maak bij determinaties.

Maar... de discussie is begonnen op basis van argumenten: m.i. de enige route naar een juiste determinatie.
groeten, Erik
Ik geef je wel gelijk Erik. Ik denk dat we ons ook vaker zouden moeten neerleggen bij een minder scpecifieke determinatie. Het is natuurlijk wel zo prettig om een fossieltje keurig in zijn bakje te kunnen leggen, volledige naam erbij en klaar! In de praktijk zijn regelmatig specimen teveel beschadigt om een precieze determinatie mogelijk te kunnen maken. Te vaak blijkt dat het ten onrechte dan toch gebeurt. Beter een onvolledige determinatie dan een incorrecte!

Sven

[Bewerkt door Mako op 24-03-2006 om 15:33 NL]

fidi exquisiri inveni

Gesloten