Afdruk van iets, een plant denk ik.
Afdruk van iets, een plant denk ik.
Tijdens een zoekweekend met de metaaldetector in Engeland lagen er op een veld veel van dit soort stenen. Op een gegeven moment kregen we door dat er af en toe een afdruk op te vinden was. Vervolgens alle stenen tijdens het zoeken omdraaien en vond onder andere deze steen.
Lengte van de afdruk 60 mm
breedte van de afdruk 30 mm op het breedtste stuk en 10 mm op het smalst.
Bovenin lijkt ook wel een afdruk te zien van een schelpje.
Ik ben nog een leek op het gebied van fossielen, is dit nou ook een fossiel of enkel een afdruk. En hoe noemen ze een afdruk?
Wie kan mij vertellen wat dit nu is geweest en hoe oud dit is?
Alvast bedankt
gr Hans
[Bewerkt door Zoekert op 17-03-2014 om 19:25 NL]
Antw: Afdruk van iets, een plant denk ik.
Nog een extra foto van de bovenzijde, hoop dat de afdruk van het schelpje te zien is.
- Carboon
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 531 times
Hoi Hans,
Omdat nog niemand heeft gereageerd zal ik een ballonnetje oplaten. Je zou eens kunnen kijken of dit misschien een mosdiertje (Bryozoa) kan zijn. Dit type fossielen ligt volledig buiten mijn veld van expertise, dus hopelijk kan iemand dit ballonnetje laten klappen, dan wel van wat meer lucht voorzien...
Het zou het determineren vergemakkelijken als je iets over de ouderdom van het gesteente te weten kunt komen; is er een nauwkeuriger vindplaats dan "Engeland" bekend?
Succes met de determinatie,
Tim
Omdat nog niemand heeft gereageerd zal ik een ballonnetje oplaten. Je zou eens kunnen kijken of dit misschien een mosdiertje (Bryozoa) kan zijn. Dit type fossielen ligt volledig buiten mijn veld van expertise, dus hopelijk kan iemand dit ballonnetje laten klappen, dan wel van wat meer lucht voorzien...
Het zou het determineren vergemakkelijken als je iets over de ouderdom van het gesteente te weten kunt komen; is er een nauwkeuriger vindplaats dan "Engeland" bekend?
Succes met de determinatie,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
Bedankt voor je antwoord Tim, ik zal eens kijken bij de mosdiertjes.
De exacte vindplaats was een akker rond het plaatsje Sawbridgeworth, (Hertfordshire).
De akker lag op een soort heuvel. Ik heb meer stenen gevonden zien worden daar met afdrukken van schelpen. Dat vond ik op zich wel apart omdat het daar wat hoger ligt en wat meer landinwaarts.
De steen is ook niet echt keihard, ik kan er met mijn nagel in krassen.
Verder zou ik niet weten hoe ik de ouderdom van de steen kan bepalen.
Gr Hans
De exacte vindplaats was een akker rond het plaatsje Sawbridgeworth, (Hertfordshire).
De akker lag op een soort heuvel. Ik heb meer stenen gevonden zien worden daar met afdrukken van schelpen. Dat vond ik op zich wel apart omdat het daar wat hoger ligt en wat meer landinwaarts.
De steen is ook niet echt keihard, ik kan er met mijn nagel in krassen.
Gr Hans
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Afdruk van iets, een plant denk ik.
Soms krijg je vanuit de fossielinhoud al een goede indicatie, maar dat is hier voorlopig niet echt het geval. In dat geval kan je op zoek gaan naar een geologische kaart van het gebied.Zoekert schreef:
Gr Hans
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Hoi,
Zou mij niet verbazen als het om boulder clay gaat, dan is de ouderdom moeilijker te bepalen. Je 'schelpje' lijkt mij een stukje spons, al kan ik het goed zien zo. Het lijkt een ruitvormige structuur te zijn?
Groet Walter
Zou mij niet verbazen als het om boulder clay gaat, dan is de ouderdom moeilijker te bepalen. Je 'schelpje' lijkt mij een stukje spons, al kan ik het goed zien zo. Het lijkt een ruitvormige structuur te zijn?
Groet Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Hoi,
Of die bryozoa waar Tim het over heeft, in elk geval lijkt het op rifmateriaal.
Groet Walter
Of die bryozoa waar Tim het over heeft, in elk geval lijkt het op rifmateriaal.
Groet Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein