Isle of Wight - fossiel bot met pantserplaat?
- Skyraider3D
- Contacteer:
Isle of Wight - fossiel bot met pantserplaat?

Nog een stuk bot dat ik afgelopen zaterdag bij eb op het strand van Brook Bay (Isle of Wight, ca. 125 miljoen jaar oud) vond. Het is duidelijk een stuk reptiel bot (dinoaurus? krokodil?) en het lijkt op zo'n uitsteeksel van een ruggewervel. Maar het vreemde is dat er een soort conische plaat op zit! Erg zwaar en solide, niet vol gaatjes zoals het bot. Zou dit een pantserplaat kunnen zijn? Bij het drogen viel hij er af, maar hij past zo perfect op het bot dat het me lijkt alsof ze bij elkaar horen.
Weet iemand wat dit kan zijn?
PS. En heeft iemand enig idee hoe ik al dat kleurijke zeeleven eraf kan halen zonder het bot te beschadigen?
[url=http://www.aviationart.aero]AviationArt.aero[/url]
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: Isle of Wight - fossiel bot met pantserplaat?
Zomaar een gedachte: een plesiosaurus heeft van die platte blokachtige botten in zijn flippers. Misschien kan je het daar even mee vergelijken. Weet niet of die daar worden gevonden.
Dië "plaat" lijkt mij eerder een stuk sediment, maar dat is lastig te zien vanaf de foto
[Bewerkt door sjaak op 19-03-2014 om 09:05 NL]
Dië "plaat" lijkt mij eerder een stuk sediment, maar dat is lastig te zien vanaf de foto
[Bewerkt door sjaak op 19-03-2014 om 09:05 NL]
Groet,
Niels
Niels
- Skyraider3D
- Contacteer:
Antw: Isle of Wight - fossiel bot met pantserplaat?
Een plesiosaurus kan het niet zijn en ik heb dat ding wat opgewreven om te kijken of het inderdaad geen sediment is en het lijkt me van niet. De buitenkant is lood grijs met een relatief gladde structuur met pitjes. De binnenkant laat duidelijk bot zien, maar er zijn twee lagen, met verschillende richtingen. De bovenste volgt het patroon van het bot en is vermoedelijk de buitenlaag van het bot. De tweede laag behoort misschien tot deze vorm. Moeilijk met zekerheid te zeggen, en ik durf niet al te hard te boenen voor het geval het allemaal aan gruzelementen gaat. De randjes met name zijn erg fragiel.
[url=http://www.aviationart.aero]AviationArt.aero[/url]