Fossiele zee-egel?
- Hoekszoekertje
Fossiele zee-egel?

Hallo,
Vanmiddag vond ik deze 'steen' op het kleine strandje naast de Waterweg in Hoek van Holland.
Hij viel op omdat hij ronder is dan de andere stenen die er liggen. Toen ik goed keek zag ik de zeester-achtige vorm bovenop. Onderop is deze ook te zien, maar heel zwak.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Ik heb op internet gezocht naar fossiele zee-egels, maar die zien er toch iets anders uit.
Alvast bedankt!
Annelies
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Fossiele zee-egel?
Dit is wel degelijk een steenkern van een fossiele zee-egel. De schaal is verdwenen, en wat je ziet is de opvulling die overblijft. Leuk!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Hoekszoekertje
Dus toch!
Leuk, bedankt voor je antwoord!
[Bewerkt door Hoekszoekertje op 24-03-2014 om 17:56 NL]
Leuk, bedankt voor je antwoord!
[Bewerkt door Hoekszoekertje op 24-03-2014 om 17:56 NL]
En op basis van de plaatsing van mond en anus, alsook omwille van de algemene vorm van deze zeeëgel, zijn afmetingen en de ambulacrale groeven, durf ik te stellen dat het om een Oolopygus pyriformis ( Leske 1778 ) gaat.
Deze soort leefde tijdens het Boven Krijt ( Maastrichtiaan) ongeveer 66 tot 72 miljoen jaren geleden.
Als je googled op deze naam, vind je talloze afbeeldingen.
mvg
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 24-03-2014 om 20:02 NL]
[Bewerkt door Lugo op 24-03-2014 om 20:04 NL]
Deze soort leefde tijdens het Boven Krijt ( Maastrichtiaan) ongeveer 66 tot 72 miljoen jaren geleden.
Als je googled op deze naam, vind je talloze afbeeldingen.
mvg
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 24-03-2014 om 20:02 NL]
[Bewerkt door Lugo op 24-03-2014 om 20:04 NL]
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Hoekszoekertje
Bedankt voor deze info Lugo, heel interessant!
Hij is dus nog behoorlijk oud ook.
Weet je of deze wel vaker langs de Nederlandse kust worden gevonden?
Ik heb het determinatiesysteem op de site ook geraadpleegd en kwam daar soortgelijke afbeeldingen tegen Frederik
Groeten,
Annelies
Hij is dus nog behoorlijk oud ook.
Weet je of deze wel vaker langs de Nederlandse kust worden gevonden?
Ik heb het determinatiesysteem op de site ook geraadpleegd en kwam daar soortgelijke afbeeldingen tegen Frederik

Groeten,
Annelies
Annelies,
deze zeeëgel is zoals Frederik al aangaf, in feite een mooie opvulling van een zeeëgel schaal. De opvulling bestaat uit vuursteen en de schaal is later opgelost, zodat een mooie kern overblijft. Omwille van de zeer harde vuursteen blijven dikwijls veel details van de binnenzijde van de schaal zichtbaar.
Dit soort vuursteenkernen van zeeëgels komen regelmatig voor in de vuursteenbanken van de Limburgse ( Nederlandse en Belgische) Krijtgroeves. Ik denk dan bvb aan de groeves in Maastricht ( ENCI) , Eben-Emael (CBR ), Haccourt. ( CPL )
Op deze locaties kan je verschillende soorten zeeëgelkernen vinden.
De Nederlandse Geologische Vereniging heeft hierover een mooi boekje uitgegeven ( Staringia Nr. 12 )
Nu heeft de stroming van grote rivieren ( zoals de Maas bvb ) in het verre verleden er voor gezorgd dat grote delen van deze krijtafzettingen opgelost werden en de vuursteenbanken achter bleven. Deze vuurstenen blokken werden afgebroken en in de rivieren tot keien ( grind) omgevormd. Zodoende werden keien, waaronder dus ook vuursteenkernen van zeeëgels ( en ook keien met andere fossiele afdrukken) over grote afstanden verspreid.
Hoe jouw zeeëgelkern in Hoek van Holland is terecht gekomen, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar aangevoerd via de rivier is zeker een mogelijkheid. Toch is deze zeeëgel op die lokatie zeker geen alledaagse vondst.
Mvg
Lugo
deze zeeëgel is zoals Frederik al aangaf, in feite een mooie opvulling van een zeeëgel schaal. De opvulling bestaat uit vuursteen en de schaal is later opgelost, zodat een mooie kern overblijft. Omwille van de zeer harde vuursteen blijven dikwijls veel details van de binnenzijde van de schaal zichtbaar.
Dit soort vuursteenkernen van zeeëgels komen regelmatig voor in de vuursteenbanken van de Limburgse ( Nederlandse en Belgische) Krijtgroeves. Ik denk dan bvb aan de groeves in Maastricht ( ENCI) , Eben-Emael (CBR ), Haccourt. ( CPL )
Op deze locaties kan je verschillende soorten zeeëgelkernen vinden.
De Nederlandse Geologische Vereniging heeft hierover een mooi boekje uitgegeven ( Staringia Nr. 12 )
Nu heeft de stroming van grote rivieren ( zoals de Maas bvb ) in het verre verleden er voor gezorgd dat grote delen van deze krijtafzettingen opgelost werden en de vuursteenbanken achter bleven. Deze vuurstenen blokken werden afgebroken en in de rivieren tot keien ( grind) omgevormd. Zodoende werden keien, waaronder dus ook vuursteenkernen van zeeëgels ( en ook keien met andere fossiele afdrukken) over grote afstanden verspreid.
Hoe jouw zeeëgelkern in Hoek van Holland is terecht gekomen, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar aangevoerd via de rivier is zeker een mogelijkheid. Toch is deze zeeëgel op die lokatie zeker geen alledaagse vondst.
Mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Caveman
- Has thanked: 280 times
- Been thanked: 325 times
- Contacteer:
Lugo zit helemaal 100% goed!
To share or not to share, that's the question!