Verschil tussen C.priscus en hypoprion

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Hieronymus
Contacteer:
Verschil tussen C.priscus en hypoprion

Bericht door Hieronymus » 25 mar 2006, 20:36

Beste forumleden, ik zou graag weten waaraan je het verschil kan zien tussen een carcharinus priscus en een hypoprion? of zijn dit synoniemen voor elkaar?

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Somniosus
Contacteer:
Antw: Verschil tussen C.priscus en hypoprion

Bericht door Somniosus » 25 mar 2006, 23:52

Hypoprion is inderdaad Carcharhinus.

Supergraver
Antw: Antw: Verschil tussen C.priscus en hypoprion

Bericht door Supergraver » 26 mar 2006, 01:18

somniosus schreef:
Hypoprion is inderdaad Carcharhinus.
Je bent me weer eens voor Sommie. Je zou bijna denken dat er een tijdsverschil zat tussen Belgie en Noorwegen :)

Gr

Martijn

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 26 mar 2006, 11:53

bedankt, maar ik zit er toch wat mee gewrongen aangezien Nolf in zijn boek in de soortenlijst (p.39-40) zowel hypoprion acanthodon(mioceen) noemt, als carcharinus priscus (plioceen). foutje van nolf? of dan toch twee aparte soorten? en als het op dezelfde soort neerkomt, welke benaming is dan juist?

Rhaetian Lorraine Region

Galeocerdo
Antw: Antw: Verschil tussen C.priscus en hypoprion

Bericht door Galeocerdo » 26 mar 2006, 13:23

hieronymus schreef:
bedankt, maar ik zit er toch wat mee gewrongen aangezien Nolf in zijn boek in de soortenlijst (p.39-40) zowel hypoprion acanthodon(mioceen) noemt, als carcharinus priscus (plioceen). foutje van nolf? of dan toch twee aparte soorten? en als het op dezelfde soort neerkomt, welke benaming is dan juist?
Naar mijn mening zijn het twee afzonderlijke soorten.

Gr. Taco

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 26 mar 2006, 14:38

dan blijft nog steeds de vraag: hoe zie je het verschil

Rhaetian Lorraine Region

Supergraver

Bericht door Supergraver » 26 mar 2006, 15:49

Hypoprion is een synoniem van Carcharhinus, oftewel hetzelfde.
Ik heb het boekje van Nolf zelf niet, maar erkent hij zelf beide soorten of is het een opnummering van andere auteurs?
Het kan ook zijn dat het dus niet gaat om dezelfde \'soorten\' en dat de acanthodon alleen onder Hypoprion bekend is. Ik heb, in tegenstelling tot C. priscus, zelf geen tanden gedetermineerd onder de naam H. acanthodon en kan er eerlijk gezegd ook maar weinig over vinden.

Hier nog een stukje over de hedendaagse \'nightshark\'.

The upper jaw tooth morphology of the night shark, Carcharhinus signatus, undergoes marked ontogenetic change, with symphyseal serrations increasing in both size and number relative to the commissural edge of each tooth. Similarly, placoid scale keel number increases with increasing total length. Since the eastern Atlantic Hypoprion bigelowi is differentiated from C. signatus on the basis of these two characters, H. bigelowi represents an ontogenetic stage, and therefore is a synonym of C. signatus. In the western North Atlantic, this species occurs commonly in the Florida Current and in the Gulf Stream off the east coast of the United States and may range as far north as the middle Atlantic Bight on the outer continental shelf during the warmer months. Fresh specimens for this study were caught near the surface at dawn and contained fish and cephalopod remains. Animal associates included Remora remora, Pandarus smithii and Aega sp. Anomalous dentition is noted in two of the specimens.

Gr

Martijn

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 26 mar 2006, 18:04

nolf geeft in zijn boek wel een afbeelding van hypoprion acanthodon, maar geen van carcharinus priscus. beide staan wel in de soortenlijst die hij in het begin van het boek ergens geeft. wat me ook opvalt is dat carcharinus elongatus niet in de soortenlijst staat, is dit dan ook een synoniem, of toch weer een andere soort? toch al bedankt voor het leerrijke antwoord supergraver. zelf heb ik hypoprion acanthodon uit doel, terwijl deze sort ook niet op belgiansharkteeth staat, ook heb ik carcharinus priscus van zwarte polder, en hoewel deze gerold zijn vertonen deze weinig verschil met de bovenkaakstanden van hypoprion. ik denk toch dat het twee verschillende soorten zijn, aangezien nolf voor de twee soorten ook een ander tijdperk aangeeft (c.priscus= plioceen en h.acanthodon=mioceen). een vreemde kwestie...

Rhaetian Lorraine Region

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 26 mar 2006, 18:18

In Nolf pl.43 staat Sphyrna elongata, wat Carcharhinus elongatus geworden is.

Cappetta (1987: 121) schrijft dat Carcharhinus soms werd aangeduid als enerzijds Sphyrna en anderzijds Hypoprion.
Het gaat er hier gewoon om dat men vroeger genera heeft gecreerd zonder te kijken naar wat er al beschreven was of wat er momenteel in de zee rondzwom.
Waarom Hypoprion of Sphyrna gebruiken wanneer het in feite gaat over beesten die verdomd veel gelijken op de recente Carcharhinus soorten?

[Bewerkt door Somniosus op 26-03-2006 om 17:18 NL]

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 26 mar 2006, 18:21

enorm bedankt, dit maakt het onderscheid: hypoprion/carcharhinus al een stuk duidelijker. maar eigenlijk was mijn vraag: is c. priscus gelijk aan (c.) acanthodon, en zo neen, hoe zie je het verschil. of zijn mijn \"doel\"-tanden waarcshijnlijk c. priscus?

Rhaetian Lorraine Region

Gesloten