Verschil tussen C.priscus en hypoprion

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Somniosus
Contacteer:
Antw: Antw: Verschil tussen C.priscus en hypoprion

Bericht door Somniosus » 26 mar 2006, 18:25

hieronymus schreef:
ik denk toch dat het twee verschillende soorten zijn, aangezien nolf voor de twee soorten ook een ander tijdperk aangeeft (c.priscus= plioceen en h.acanthodon=mioceen). een vreemde kwestie...
Tijdperk speelt geen rol wanneer soorten niet veranderd zijn.

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 26 mar 2006, 18:25

hieronymus schreef:
...of zijn mijn \"doel\"-tanden waarcshijnlijk c. priscus?
Inderdaad

Hieronymus
Contacteer:
Antw: Verschil tussen C.priscus en hypoprion

Bericht door Hieronymus » 26 mar 2006, 20:54

enorm bedankt somniosus! heeft u misschien nog een referentie van waar dat staat dat sphyrna elongata, carcharhinus geworden is e.d.?

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 27 mar 2006, 00:49

Cappetta 1987 pagina 121

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 27 mar 2006, 08:46

Ik vind dat er vaak nogal makkelijk naar C.priscus gegrepen wordt. Voor genera waar we in onze contreien massa\'s tanden van hebben en slechts enkele soorten is het soms al moeilijk een correcte determinatie te doen (bijvoorbeeld Isurus of Odontaspis).

Voor Carcharhinidae vind ik dat, gezien de relatieve schaarste alhier en het ongeloofelijk aantal recente soorten, nog veel moeilijker.

Het lijkt me ook best legitiem om binnen de fossiele Carcharhinidae zo nu en dan naar een andere genusnaam dan carcharinus te grijpen. Ook bij de huidige Carcharhinidae zijn andere genera beschreven met tandvormen die bij losse vondst mogelijk niet van Carcharinus zijn te onderscheiden (Isogomphodon, Lamiopsis, Loxodon, Nasolamia)

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 27 mar 2006, 09:48

C. priscus is in België één van de meest algemene soorten in het Plioceen en vooral het Mioceen.
Carcharhinus soorten uit elkaar halen is voor mij onbegonnen werk, dus houd ik het bij C. priscus, maar het mag gerust iets anders zijn:) Ik zal vanavond eens in Agassiz 1843 kijken...

Ik wou er gewoon op wijzen dat Hypoprion niet meer wordt gebruikt en dat \"Sphyrna\" elongata geen verwantschap heeft met de Sphyrnidae (oa hammerhead).

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 27 mar 2006, 15:00

somniosus schreef:
Ik wou er gewoon op wijzen dat Hypoprion niet meer wordt gebruikt en dat \"Sphyrna\" elongata geen verwantschap heeft met de Sphyrnidae (oa hammerhead).
Ok zou best kunnen. Je ziet wel vaker dat een soort nogal wat verschillende genusnamen heeft gehad. Er zijn zo heel wat haaitjes die ooit het genusnaam Squalus droegen. Maar dat wil natuurlijk niet perse (of perse niet) zeggen dat Squalus vandaag de dag geen legitiem genus is.

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Gesloten