Vondsten wierde
- Livingstone
Vondsten wierde
Vandaag op een wierde in Groningen twee vondsten gedaan. De eerste lijkt op een wervel (van een koe?) en de tweede op een oor van een kruik o.i.d. Deze wierde is ongeveer 2000 jaar oud en 150 jaar geleden is de laatste boerderij op de wierde gesloopt. De wervel is 10 x 10 cm groot en het stukje oor 5 cm.
Ik heb niet op/in de wierde gegraven, dat mag ook niet. Maar het stukje oor lag op een molshoop en de wervel in een droge sloot. Misschien dat ik eens naar het archeologisch depot in Nuis ga om het te laten zien. Heeft één van jullie misschien een idee van welk dier deze wervel kan zijn?
Groeten, Coby
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Vondsten wierde
Hallo, de wervel is een halswervel van een nog niet volledig volgroeid dier. Koe zou kunnen kloppen.
Charlie
- Livingstone
Hallo Charlie,
Bedankt voor je snelle reactie!
Hoe kun je zien dat het een nog niet volgroeid dier is?
Groeten, Coby
Bedankt voor je snelle reactie!
Hoe kun je zien dat het een nog niet volgroeid dier is?
Groeten, Coby
Groeten, Coby
-
Hallo, dat kan je zien aan het articulatievlakje, dat ovale ding in het midden. Hier zat nog een los schijfje met behulp van kraakbeen op bevestigd. Als het dier uitgegroeid is, is alle kraakbeen vervangen door been. Dit kraakbeen wordt ook wel groeischijf genoemd.
Charlie
- Livingstone
Hallo Charlie,
Bedankt voor je verdere uitleg. Leuk om er meer over te leren!
Kun je op basis van de kleur ook zeggen hoe oud deze wervel zou kunnen zijn, of is dat erg lastig? De wierde waar ik het vond, is ongeveer 2000 jaar oud en is tot 1872 bewoond geweest. Er kunnen na die tijd natuurlijk ook wel koeien hebben rondgelopen en dood in een sloot zijn beland.
Ik heb het idee dat deze wervel versteend is. Maar ik kan het geen fossiel noemen omdat het daar niet oud genoeg voor is. Klopt dit?
Groeten, Coby
Bedankt voor je verdere uitleg. Leuk om er meer over te leren!
Kun je op basis van de kleur ook zeggen hoe oud deze wervel zou kunnen zijn, of is dat erg lastig? De wierde waar ik het vond, is ongeveer 2000 jaar oud en is tot 1872 bewoond geweest. Er kunnen na die tijd natuurlijk ook wel koeien hebben rondgelopen en dood in een sloot zijn beland.
Ik heb het idee dat deze wervel versteend is. Maar ik kan het geen fossiel noemen omdat het daar niet oud genoeg voor is. Klopt dit?
Groeten, Coby
Groeten, Coby
- Livingstone
Omdat ik graag meer weer weten over hoe oud deze wervel is, en wat het tweede object precies is, heb ik een mailtje naar Naturalis gestuurd. Op het determinatie-gedeelte van die site kwam ik ook uit op een halswervel zoals Charlie al zei. Ik ben benieuwd naar hun reactie. Binnenkort nog maar eens in die droge sloot kijken of er nog meer botten liggen.
Weet iemand hoe snel een bot kan verstenen?
[Bewerkt door Livingstone op 18-04-2014 om 09:52 NL]
Weet iemand hoe snel een bot kan verstenen?
[Bewerkt door Livingstone op 18-04-2014 om 09:52 NL]
Groeten, Coby
-
Het hangt van de plaatselijke omstandigheid af of een bot zal verstenen. Het kan ingesloten raken onder nieuwe grondlagen of dat door chemische of bacteriële werking mineralen uitgewisseld worden. Maar het is altijd toeval en normaal gesproken een zeer langdurig proces.
Charlie