Het mag nog eens gezegd worden ;)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Het mag nog eens gezegd worden ;)

Bericht door Frederik » 29 mar 2014, 14:44

Kijk eens goed wat voor circus dat daar is: http://veiling.catawiki.be/kavels/38716 ... -tot-40-mm
Drie Mosasaurustanden gaan voor 610 euro.

Ter vergelijk: Als je ze bij ons koopt betaal je 6 euro per stuk voor een grotere tand, én we houden daar een kleinigheidje aan over om deze website te onderhouden (je krijgt het dus terug in natura). Stel je voor.

[Bewerkt door Frederik op 29-03-2014 om 14:44 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Theo
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Het mag nog eens gezegd worden ;)

Bericht door Theo » 29 mar 2014, 15:53

Frederik schreef:
Kijk eens goed wat voor circus dat daar is: http://veiling.catawiki.be/kavels/38716 ... -tot-40-mm
Drie Mosasaurustanden gaan voor 610 euro.

Ter vergelijk: Als je ze bij ons koopt betaal je 6 euro per stuk voor een grotere tand, én we houden daar een kleinigheidje aan over om deze website te onderhouden (je krijgt het dus terug in natura). Stel je voor.

zo iets draait toch gewoon om winst;
Is zoals in de shop op Lands end daar verkoopt men stenen kruikjes voor een behoorlijke prijs en weet je wat er in zit?......fresh air, van op de oceaan

Theo

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 29 mar 2014, 17:10

Ik zeg het niet graag, maar opent het geen perspectief voor onderzoekers om hun onderzoek te bekostigen?
Duys

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 29 mar 2014, 18:40

Door iedereen een rad voor de ogen te draaien? Neen dank u.

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 29 mar 2014, 20:03

Controle vanuit de bron, met herkomstvermelding, mogelijkheid om het illegale uit te sluiten.
Ik neem aan dat het voor onderzoeksinstellingen geen zin heeft om alles bij te houden?
Duys

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 29 mar 2014, 20:10

Klinkt goed. Enkel nog onderzoek naar vertebraten met grote tanden. :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 31 mar 2014, 07:00

Hallo, ik wil nog even ingaan op de musea.
Een goed gedocumenteerde collectie is vrijwel altijd interessant voor een museum. Dat in een groot museum het wel eens miss gaat klopt. Het is altijd afhankelijk van mankracht, tijd en geld. Soms is er een achterstand, maar er wordt altijd een poging gedaan er iets aan te doen.
Zelf ben ik vrijwilliger in een museum in Duitsland en beheer daar de collectie Pleistoceen. Als ik iets tegenkom dat beschadigd is wordt het vrij snel gerepareerd. Mijn werk is voornamelijk het op naam brengen en inventaris bijwerken.
De meeste collecties in musea zijn verzameld en opgeborgen met de kennis en namen die in die periode bekend waren. Nu worden in de meeste musea de inventarissen bijgewerkt, gefotografeerd en indien mogelijk (tid - geld) gerepareerd.
Het voordeel is dat allees bij elkaar blijft.
Collecties, waarin voornamelijk bijzondere stukken zijn verzameld, zijn voor de show en hebben weinig wetenschappelijke waarde.
Privé collecties van een beperkt aantal vindplaatsen en goed gedocumenteerd (vindplaats, vondst datum) zijn altijd interessant.

Charlie

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 31 mar 2014, 11:06

Schouwenburg,
Zouden er niet veel musea met een collectie zitten, die opgebouwd is in een tijd waar het vnl de bedoeling was om te concurreren met andere naties, zoveel mogelijk materiaal te verzamelen?
Wel prachtig , maar de context is wel wat zoek geraakt. Toch zeker de 19de en begin 20e eeuw draait veel om prestige.
Veel van die natuurlijke collecties zullen waarschijnlijk ook gewoon historisch, cultureel erfgoed zijn, waar de nadruk eerder op het geschiedkundige ligt?
Duys

[Bewerkt door Duys op 31-03-2014 om 10:29 NL]

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 31 mar 2014, 16:46

Hallo, Ja het is een stukje geschiedenis. Een verzameling is altijd afhankelijk van een tijd (mode) waarin verzameld is. De achttiende eeuwse collecties zijn eigenlijk rariteiten kabinetten, maar hadden als doel verwondering en bewondering. In de negentiende eeuw ging men bewust verzamelen om beter te begrijpen en aan het eind, na de publicaties van Darwin, ging men op zoek naar de mens. Dat vind je terug in de collecties, vaak, zeker in een deel van de collectie waarmee ik bezig ben zie je erg veel hyena en andere knaagsporen. Daarbij is wel een hoeveelheid botmateriaal (vrijwel geen grote botten, tenzij aangeknaagd) meegenomen. Deze botten zijn met wetenschappelijke bedoeling gered van de bottenmolen. Een ander deel van de collectie is Midden-Pleistoceen van de Mosbach-Sanden. Doelbewust verzameld, grotendeels op dezelfde manier als in Teegelen.
Toch hebben deze kollekties nog steeds een wetenschappelijke waarde. Hier zijn veel Holotypen in te vinden.
In deze collecties zijn de grondslagen van onze kennis gelegd. Wij kunnen deze kennis alleen nog maar uitbreiden met de inzichten van nu en in de toekomst wordt er weer mee verder gegaan.
Wat betreft het concurreren is er maar weinig verandert. Veel mensen en instellingen willen zaken hebben die een ander niet heeft, vandaar soms absurde prijzen die betaald worden voor fossielen. Vaak zijn ze dan buiten bereik van de echte wetenschap, los van het verband waarin ze thuis horen en zijn in een vitrine zichtbaar indien je van de eigenaar toestemming krijgt om er naar te kijken. Publiceren mag dan ook alleen maar met toestemming van de eigenaar en vaak alleen volgens zijn mening.
Daarom ben ik voorstander van opbergen in een museum, dan zijn ze in principe voor een ieder bereikbaar en mag je een eigen mening hebben. We kennen allemaal mensen die de collectie al geheel of gedeeltelijk overgedragen hebben.

Zo dat was weer veel, overigens mijn collectie gaat naar een museum en wat mij betreft zonder waarde aanduiding.

Charlie

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 31 mar 2014, 17:20

Ok :) Schouwenburg,
Niet slecht dat de regels overal verstrengd worden, veilinghuizen richten zich meer en meer op natuurhistorische zaken, valt moeilijk tegen geld in te gaan.
Nog een lange weg, las laatst dat de bevolking in Irak oude botten gebruikt als brandmateriaal.?!
Groeten,
Duys

Plaats reactie