verschil Flexicalymene en Ellipsocephalus hoffi?
verschil Flexicalymene en Ellipsocephalus hoffi?
Wat is het verschil in uiterlijk tussen deze twee trilobieten? Ik kan wel foto's vinden maar die lijken erg op elkaar. Kan iemand me vertellen hoe ik ze kan onderscheiden?
Bedankt!
Bedankt!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: verschil Flexicalymene en Ellipsocephalus hoffi?
(Flexi)calymene is een geslacht uit de Phacopida, en Ellipsocephalus is een geslacht uit de orde Ptychopariida, dus er zijn behoorlijk wat verschillen. 
Ik zal m'n best doen om er een aantal goede herkenningspunten uit te vissen:
1. de glabella, dat is -kort door de bocht- de centrale bobbel op de kop, zal meestal het gemakkelijkste punt zijn om beide snel uit mekaar te houden. Bij Flexicalymene zitten daar een aantal groeven in aan weerszijde, waardoor je een aantal 'knobbels' hebt aan beide zijde van de glabella. Bij Ellipsocephalus is dit glad.
2. de ogen: Ellipsocephalus heeft er geen.
3. de vorm van het lichaam: flexicalymene loopt spits toe naar achteren, Ellipsocephalus veel minder.
Er zijn nog meer verschillen, maar met (1) weet je eigenlijk genoeg om beide uit elkaar te houden (als er geen andere opties zouden zijn).

Ik zal m'n best doen om er een aantal goede herkenningspunten uit te vissen:
1. de glabella, dat is -kort door de bocht- de centrale bobbel op de kop, zal meestal het gemakkelijkste punt zijn om beide snel uit mekaar te houden. Bij Flexicalymene zitten daar een aantal groeven in aan weerszijde, waardoor je een aantal 'knobbels' hebt aan beide zijde van de glabella. Bij Ellipsocephalus is dit glad.
2. de ogen: Ellipsocephalus heeft er geen.
3. de vorm van het lichaam: flexicalymene loopt spits toe naar achteren, Ellipsocephalus veel minder.
Er zijn nog meer verschillen, maar met (1) weet je eigenlijk genoeg om beide uit elkaar te houden (als er geen andere opties zouden zijn).
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Spongebob
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 635 times
.....bovendien: Flexicalymene is Ordovicisch/SilurischFrederik schreef:
en Ellipsocephalus stamt uit het Cambrium.
@Frederik: Is het niet mogelijk om in het forum een button/sneltoets in te bouwen om soortnamen vlot cursief te plaatsen?
[Bewerkt door Spongebob op 31-03-2014 om 20:02 NL]
Time fades away (Neil Young)
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Tom: staat op het lijstje, maar het is een hele klus om in te bouwen. Is dus niet voor meteen. We vinden het wél belangrijk. Het zal wellicht kaderen in een grondige vernieuwing van een aantal forum-onderdelen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)