Slijpvraag
Slijpvraag
Hoi André (of een andere slijper, maar André geeft meestal antwoord)
Ik sta voor een raadsel.
Misschien weet jij een antwoord:
Als ik stenen slijp gebruik ik diamantbanden 600, 1200, 1800, 50.000 en polijstband ceruleum.
Meestal gaat dat prima.
Maar nu was ik net een stukje kyaniet aan het slijpen. Na de 1800 band glansde hij als een zonnetje. Maar na de 50.000 band werd hij weer helemaal dof gekrast en de ceruleumband maakte dat niet veel beter. De 1800 er weer opgezet en de glans kwam gelukkig weer helemaal terug.
Heb jij enig idee hoe dat kan??
Met vriendelijke groet
Adrie
Ik sta voor een raadsel.
Misschien weet jij een antwoord:
Als ik stenen slijp gebruik ik diamantbanden 600, 1200, 1800, 50.000 en polijstband ceruleum.
Meestal gaat dat prima.
Maar nu was ik net een stukje kyaniet aan het slijpen. Na de 1800 band glansde hij als een zonnetje. Maar na de 50.000 band werd hij weer helemaal dof gekrast en de ceruleumband maakte dat niet veel beter. De 1800 er weer opgezet en de glans kwam gelukkig weer helemaal terug.
Heb jij enig idee hoe dat kan??
Met vriendelijke groet
Adrie
Re: Slijpvraag
Kyaniet is een vrij zacht materiaal, dat zich vreemd genoeg bij het zeer fijn slijpen vaak "allergisch" gedraagt. Het gaat nl. overslijpen, waardoor de zachtere bestanddelen deels uit de steen weggeslepen worden en de wat hardere delen blijven staan. Dit geeft op zijn beurt weer een doffe indruk, als ware de Kyaniet eerder slechter gladgeslepen dan juist beter. Daarbij zou het ook kunnen dat je heel erg fijne schuurschijven vervuild zijn geraakr met slijpkorrels uit een voorgaande slijpsessie.
Mijn advies in deze: na korrel 1800 glanst de steen dus al. Ga dan niet nog fijner slijpen, maar polijst hem dan gelijk na deze bewerking. Gebruik bij voorkeur ceroxide op vochtig vilt. Daarmee zou de steen op hoogglans gebracht moeten kunnen. Helpt die niet voldoende, maak dan een mengsel aan van 50% ceroxide en 50% aluminiumoxide, tesamen tot een yoghurtachtide substantie vermengd met puur afwasmiddel. That should do the trick!
[Bewerkt door adekker op 23-03-2014 om 20:02 NL]
Mijn advies in deze: na korrel 1800 glanst de steen dus al. Ga dan niet nog fijner slijpen, maar polijst hem dan gelijk na deze bewerking. Gebruik bij voorkeur ceroxide op vochtig vilt. Daarmee zou de steen op hoogglans gebracht moeten kunnen. Helpt die niet voldoende, maak dan een mengsel aan van 50% ceroxide en 50% aluminiumoxide, tesamen tot een yoghurtachtide substantie vermengd met puur afwasmiddel. That should do the trick!
[Bewerkt door adekker op 23-03-2014 om 20:02 NL]
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Dank! Interessant effect, is dat bij meer zachte stenen het geval? IK heb nog wat serpentijn liggen en ook een stukje malachiet.
Soms heb ik wel eens het gevoel dat cereumoxide "in de gaatjes kruipt" en dan witte plekjes geeft daar waar de steen wat poreus is. Je krijgt het er dan niet meer uit (Dat is trouwens ook het geval met mijn laminaatvloer, de witte spatvlekjes krijg ik niet meer weg, maar dat tezijde).
De steen glanst al mooi, denk je dat polijsten nog wat toevoegt?
Soms heb ik wel eens het gevoel dat cereumoxide "in de gaatjes kruipt" en dan witte plekjes geeft daar waar de steen wat poreus is. Je krijgt het er dan niet meer uit (Dat is trouwens ook het geval met mijn laminaatvloer, de witte spatvlekjes krijg ik niet meer weg, maar dat tezijde).
De steen glanst al mooi, denk je dat polijsten nog wat toevoegt?
Het polijsten van de al glimmende Kyaniet heeft zeker zin! Daarmee verhoog je immers de glans tot hoogglans en dat staat een stuk mooier!
Het zit hem niet in de hardheid van een steen, maar in zijn minerale opbouw. Vooral vezelige mineralen hebben hier last van, zoals Nefriet, Jade, sommige Serpentijnen etc. Het helpt hierbij wel eens om haaks (in een hoek van 90 graden) op de vezelstructuur te schuren en te polijsten. Je zult merken dat bij gebonden vezels (Tijgeroog, Valkenoog enz.) je er juist geen last van hebt.
Malachiet is weliswaar zacht, maar polijst uitstekend.
Ceroxide, maar ook andere polijstpoeders, kruipen inderdaad in de kleine holtetjes, poreuze delen en scheurtjes in de steen. Dat is er later lastig weer uit te krijgen, maar daarvoor is er een heel eenvoudige truuk. Maak het polijstpoeder aan met puur afwasmiddel. Daardoor zal het poeder zich niet goed vast kunnen hechten in de oneffenheden van de steen. Je kunt het er met een zacht borsteltje en wat lauw water er naderhand heel simpel uitwassen. Werkt uitstekend en bij het polijsten heeft het afwasmiddel geen enkele nadelige werking
[Bewerkt door adekker op 24-03-2014 om 16:00 NL]
Het zit hem niet in de hardheid van een steen, maar in zijn minerale opbouw. Vooral vezelige mineralen hebben hier last van, zoals Nefriet, Jade, sommige Serpentijnen etc. Het helpt hierbij wel eens om haaks (in een hoek van 90 graden) op de vezelstructuur te schuren en te polijsten. Je zult merken dat bij gebonden vezels (Tijgeroog, Valkenoog enz.) je er juist geen last van hebt.
Malachiet is weliswaar zacht, maar polijst uitstekend.
Ceroxide, maar ook andere polijstpoeders, kruipen inderdaad in de kleine holtetjes, poreuze delen en scheurtjes in de steen. Dat is er later lastig weer uit te krijgen, maar daarvoor is er een heel eenvoudige truuk. Maak het polijstpoeder aan met puur afwasmiddel. Daardoor zal het poeder zich niet goed vast kunnen hechten in de oneffenheden van de steen. Je kunt het er met een zacht borsteltje en wat lauw water er naderhand heel simpel uitwassen. Werkt uitstekend en bij het polijsten heeft het afwasmiddel geen enkele nadelige werking
[Bewerkt door adekker op 24-03-2014 om 16:00 NL]
André: volgens mij kan je een cursusboek schrijven 
Hartelijk dank weer. Ik ga het proberen!

Hartelijk dank weer. Ik ga het proberen!
Een cursusboek zou ik misschien wel kunnen schrijven, maar dergelijke boeken bestaan al. Bovendien ben ik niet echt een "schrijver van boeken".
Maar dat ter zijde. Ik ben echter wel heel benieuwd naar jouw ervaringen en resultaten na aanleiding van mijn tips.
Maar dat ter zijde. Ik ben echter wel heel benieuwd naar jouw ervaringen en resultaten na aanleiding van mijn tips.
Vandaag de kyaniet geslepen en gepolijst. Het wordt echt supermooi!
[Bewerkt door keitje op 12-04-2014 om 16:08 NL]
[Bewerkt door keitje op 12-04-2014 om 16:08 NL]
Foto.
Zou je het zo dun kunnen slijpen dat het ook echt doorschijnend wordt?
[Bewerkt door keitje op 12-04-2014 om 16:11 NL]
Kijk, dit bedoel ik nu. En veel beter dan dit zal het ook niet gaan worden. Prima gedaan en de steen heeft een mooie glans!
Nog dunner slijpen kan wel, maar dat wordt een zeer delecaat werkje, waarbij de kans levensgroot is dat de steen zal breken. Kyaniet is nou niet bepaald een stevige steensoort dat zich goed leent om erg dun te slijpen. Je slijpschijven zullen om te beginnen absoluut vlak moeten zijn. Daarnaast zal de Kyaniet zeer royaal in dopstickwax moeten zijn vastgezet op de dopstick, want elk geringe schokje tijdens het slijpen zal anders onherroepelijk leiden tot een breuk of een afschilvering. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik de steen dan slijpen op horizontaal-draaiende diamantschijven. Polijsten kan dan later op dezelfde wijze als wat je nu hebt gedaan.
Nog dunner slijpen kan wel, maar dat wordt een zeer delecaat werkje, waarbij de kans levensgroot is dat de steen zal breken. Kyaniet is nou niet bepaald een stevige steensoort dat zich goed leent om erg dun te slijpen. Je slijpschijven zullen om te beginnen absoluut vlak moeten zijn. Daarnaast zal de Kyaniet zeer royaal in dopstickwax moeten zijn vastgezet op de dopstick, want elk geringe schokje tijdens het slijpen zal anders onherroepelijk leiden tot een breuk of een afschilvering. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik de steen dan slijpen op horizontaal-draaiende diamantschijven. Polijsten kan dan later op dezelfde wijze als wat je nu hebt gedaan.
Zoals je de geslepen steen op de onderste foto laat zien, lijkt het getoond te zijn vanaf de onderkant. Er lijkt dan geen uitbreekrand te zijn geslepen. Dat is een randje dat in ong. 75 graden ten opzichte van de bodem rondom wordt geslepen. Bij het zetten van de steen in een sieraad wordt er een behoorlijke druk uitgevoerd op de steen om hem goed stevig in de zetting te krijgen. Het uitbreekrandje zorgt er dan voor dat die krachten rondom afvloeien door de hele steen, waardoor deze niet zal breken. Als het uitbreekrandje er niet is, is de kans heel erg groot dat de steen gaat afschilveren of zelfs kan breken!
[Bewerkt door adekker op 17-04-2014 om 16:44 NL]
[Bewerkt door adekker op 17-04-2014 om 16:44 NL]