Fossielen uit Hacourt
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Fossielen uit Hacourt
O.K., laat ons maar eens de fossielen bekijken. Anders word het een eindelos bericht over wel of niet vuursteen, hoornsteen etc. (alhoewel deze vraag voor de determinatie van belang is. Ik zou zeggen Lars: probeer maar eens de azijn-methode, die Lugo aangeraden heeft).
Ik denk dat fotos t/m 6 een stuk Pycnodonte vesicularis is. Deze kunnen behoorlijk groot worden en de vorm kan verschillen, van rond tot gegolft of onregelmatig.
Het fossiel op foto 8 zou een Cardiaster granulosus kunnen zijn. Misschien krijg je hem tog nog een beetje uit de steen getikt...
Fotos 9 en 10: geen idee (te weinig details), maar de egel op foto 9 lijkt vrij los te liggen. Misschien krijg je hem eruit. Probeer maar eens en laat een foto zien.
Groeten,
Oliver
Ik denk dat fotos t/m 6 een stuk Pycnodonte vesicularis is. Deze kunnen behoorlijk groot worden en de vorm kan verschillen, van rond tot gegolft of onregelmatig.
Het fossiel op foto 8 zou een Cardiaster granulosus kunnen zijn. Misschien krijg je hem tog nog een beetje uit de steen getikt...
Fotos 9 en 10: geen idee (te weinig details), maar de egel op foto 9 lijkt vrij los te liggen. Misschien krijg je hem eruit. Probeer maar eens en laat een foto zien.
Groeten,
Oliver
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Hallo allemaal,
Hier nog wat betere foto's van het 1e fossiel. Ook nog 2 foto's van een steen uit de ENCI, waarvan ik denk dat er een steenkern van een ammoniet in zit. En is de laatste foto een steen of ook een fossiel (spons, koraal)?
Ik zal de azijn proef eens proberen.
gr,
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!
- Jurassic Lars
Nog bedankt voor antwoord op mijn vraag, weer iets geleerd:)
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!
Lars,
het eerste fossiel is inderdaad een oester-achtige en ik denk dat Oliver correct zit met Pycnodonta vesicularis.
Over de twee volgende foto's durf ik geen uitspraak te doen.
mvg
ps; laat maar eens weten wat de azijnzuur test oplevert.
het eerste fossiel is inderdaad een oester-achtige en ik denk dat Oliver correct zit met Pycnodonta vesicularis.
Over de twee volgende foto's durf ik geen uitspraak te doen.
mvg
ps; laat maar eens weten wat de azijnzuur test oplevert.
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Lars,
op foto 6 van jouw nieuwe fotos zie ik een stuk steenkern van een gastropode (slak).
Zou je een close-up van het objekt op foto 7 kunnen maken? Op het eerste moment dacht ik ook hier aan een oester met een afdruk van sluitspieren. Maar ik ben niet zeker.
Oliver
op foto 6 van jouw nieuwe fotos zie ik een stuk steenkern van een gastropode (slak).
Zou je een close-up van het objekt op foto 7 kunnen maken? Op het eerste moment dacht ik ook hier aan een oester met een afdruk van sluitspieren. Maar ik ben niet zeker.
Oliver
- Caveman
- Has thanked: 280 times
- Been thanked: 325 times
- Contacteer:
De Oester is een Pycnodonte, inderdaad zeer waarschijnlijk uit de Vijlen Member!
De steenkern uit de vuursteen waarschijnlijk uit het vuursteen illuvium.
Residu van de Lanaye Kalk die barstens vol met vuursteen zit, meer als 20 lagen.
Een profiel van de CPL groeve kan je op mn webpage vinden.
gr. Mart
De steenkern uit de vuursteen waarschijnlijk uit het vuursteen illuvium.
Residu van de Lanaye Kalk die barstens vol met vuursteen zit, meer als 20 lagen.
Een profiel van de CPL groeve kan je op mn webpage vinden.
gr. Mart
To share or not to share, that's the question!
- Jurassic Lars
Hoi allemaal,
Ik heb het azijn geprobeerd, er komen miniscule luchtbelletjes uit de steen. Dan is het waarsch kalksteen ookal is het super hard. Ook bedankt voor determinatie oesterachtige:)
Gr,
Lars
Ik heb het azijn geprobeerd, er komen miniscule luchtbelletjes uit de steen. Dan is het waarsch kalksteen ookal is het super hard. Ook bedankt voor determinatie oesterachtige:)
Gr,
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
museum Maastricht!!!
Lars,
ik zou toch niet te snel tot die conclusie komen.
Als er slechts enkele minuscule belletjes loskomen van de steen, kan dit best zijn van het luchtlaagje op de steen of van sporen kalk, die op de steen aanwezig kunnen zijn en die gaan reageren.
Kalksteen gaat echt bruisen ( bijna zoals spuitwater) in azijnzuur.
Als je een klein stukje kalksteen neemt van de oesterachtige op uw eerste foto en dit in azijn legt, zal je duidelijk het verschil merken.
Lugo
ps: heb je als iets kunnen vrijmaken van de voorlaatste zee-egel op uw eerste reeks foto's?
ik zou toch niet te snel tot die conclusie komen.
Als er slechts enkele minuscule belletjes loskomen van de steen, kan dit best zijn van het luchtlaagje op de steen of van sporen kalk, die op de steen aanwezig kunnen zijn en die gaan reageren.
Kalksteen gaat echt bruisen ( bijna zoals spuitwater) in azijnzuur.
Als je een klein stukje kalksteen neemt van de oesterachtige op uw eerste foto en dit in azijn legt, zal je duidelijk het verschil merken.
Lugo
ps: heb je als iets kunnen vrijmaken van de voorlaatste zee-egel op uw eerste reeks foto's?
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Hallo Lars, heb je schoonmaak azijn gebruikt of natuurazijn? het scheelt wel want de schoonmaakazijn is wat geconsentreerder dus sterker. Maar in elk geval komen er belletjes uit dat zegt al genoeg. Dat weten we dan ook weer.
Ben.
Ben.
0000000000
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Toch even het antwoord van Lars afwachten. Als het weinig en kleine belletjes waren dan kan je zeker de vraag stellen of het wel om een chemische reactie gaat. Uitgaande van de beschrijving van Lars zou ik nog geen definitieve conclusie willen trekken.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)