vandaag eerste zoektocht ENCI

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Wally
Antw: vandaag eerste zoektocht ENCI

Bericht door Wally » 17 apr 2014, 16:25

mooie stukje Alexander! Zijn best wel zeldzaam.
Wally

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time

Bericht door Ahuijsmans » 18 apr 2014, 10:07

Bedankt Walter,

Klopt ja, is het enige stuk dat ik ooit ervan gevonden heb... was op een hele mooie dag, maar de vondsten vielen tegen.... de laag was er gewoon weg niet...

Gewoon ergens lukraak geprobeerd en vlak voor ik naar huis ging kwam deze er ineens uit. Puur geluk dus :D

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 308 times
Contacteer:
Antw: Antw: vandaag eerste zoektocht ENCI

Bericht door Caveman » 18 apr 2014, 19:56

Lugo schreef:
Zoals eerder beloofd aan Pascal, plaats ik hier een paar foto's van mijn vondsten tijdens de eerste ENCI excursie van dit jaar.
Ik heb alleen gezocht in de Lanaye member, ongeveer ter hoogte van vuursteenlaag 17- 18. De vondsten waren niet spectaculair, maar het was opmerkelijk dat er veel zeeëgels vrijwel los op de grond lagen. Door de regenval en bijhorende erosie deze winter zijn zij vrijgekomen uit het krijt.
In totaal had ik 28 zeeëgeltjes en Oolopygus pyriformis was met 25 exemplaren veruit het sterkst vertegenwoordigd. Hun grootte varieert tussen 2.8 cm en 0.8 cm Sommigen zijn opgevuld met kalkgruis en een aantal is opgevuld met vuursteen.
Verder zaten er twee stuks Hemiaster prunella bij, waarbij de grootste 2.4 cm meet.( foto 2 )
Zeeëgel Nr 28 ( ook een O. pyriformis ) staat niet op de foto omdat hij in stukjes uiteen is gevallen.

@ Lugo
Check je egels ff goed, rechts in t midden, de wat rondere zou een catopygus kunnen zijn.
Ik had op n 30-tal egeltjes it dezelfde laag 7 cato's!

[Bewerkt door Caveman op 18-04-2014 om 20:00 NL]

To share or not to share, that's the question!

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 308 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 18 apr 2014, 19:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Catopygus fenestratus / Oolopygus gr. pyriformis / Hemiaster prunella

En Lugo, mooi te zien dat er niet alleen tanden verzameld zijn, al moet ik toegeven dat er die dag mooie tandjes aan t licht gekomen zijn!

Cya next time

[Bewerkt door Caveman op 18-04-2014 om 20:02 NL]

To share or not to share, that's the question!

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 19 apr 2014, 12:29

Caveman,

ik heb zelf ook wat twijfels of buiten de twee Hemiasters al de andere Oolopygus zijn.
Er zit vrij veel vormvariatie in de groep, van ovaal tot bijna rond en van vrij plat tot bijna conisch. Maar bij de wat rondere zee-egeltjes bvb, die in aanmerking zouden komen voor Catopygus , is dan de anus opening weer ovaal en buigt naar links onder , wat typisch is voor Oolopygus .
Spijtig genoeg zijn de gonoporen niet duidelijk waarneembaar, want hun aantal zou uitsluitsel geven.
Maar uw geoefend oog ziet misschien duidelijker de verschillen.
Ik zal ze in elk geval meebrengen bij de volgende ENCI excursie.

mvg

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 19-04-2014 om 12:30 NL]

Panta rhei

Heraclites

Indagator
Been thanked: 1 time

Bericht door Indagator » 22 apr 2014, 19:42

Afbeelding

hey allemaal,

het heeft een tijdje geduurd voor ik alles een beetje geordend had maar ik heb nu het merendeel van de grotere tanden bij elkaar gebracht in een doos.

Groeten,
Arno

Dirk

Bericht door Dirk » 23 apr 2014, 13:42

Je hebt het weer niet slecht gedaan, Arno,
Ik kom komende keer toch eens even bij je buurten ....
Groeten,
Dirk

Dirk

Bericht door Dirk » 23 apr 2014, 14:45

Afbeelding

Voor de liefhebbers: een foto van divers klein grut, dat ik achteraf uit het meegenomen gruis/ brokstukken hengel. Het grootste schelpje is ongeveer 1 cm breed.

We zien een kamoestertje (Agerostrea ungulata?), 2 soorten mini brachio's (n.n.), 2 exemplaren van een iets grotere (Trigonosemus pectiniformis), 2 soorten mini tandjes (3x Centrophoroides Appendiculatus en 1x Palaeogaleus Faujasi), die niet veel groter gevonden worden, een fraai vissentandje en enkele stengeldelen van zeelelies.
.
Ik vind deze mini's minstens net zo fraai als de grote tanden, vandaar dat ik altijd probeer een paar kilootjes matrix mee te torsen. En het uitzoeken is altijd een soort van napret met soms heel verrassende vondsten.

Ik las overigens ergens op de site een oproep van iemand om gruis uit de ENCI voor een foraminiferen onderzoek. Kan dat bericht niet meer vinden. Maar ik heb nu wel enkele kilootjes liggen, die anders naar de werf gaan. Dus als iemand de link weet te leggen ....

Kan niet wachten op 10 mei! Dan aan we er weer vrolijk tegenaan.
Met collegiale groet,

Dirk

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: vandaag eerste zoektocht ENCI

Bericht door Frederik » 23 apr 2014, 14:51

dirk schreef:
Ik las overigens ergens op de site een oproep van iemand om gruis uit de ENCI voor een foraminiferen onderzoek. Kan dat bericht niet meer vinden. Maar ik heb nu wel enkele kilootjes liggen, die anders naar de werf gaan. Dus als iemand de link weet te leggen ....
Ik kan 'm ook even niet meer vinden, maar volgens mij kwam die oproep van Ben (Scherven).

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 23 apr 2014, 15:17

Hoi Dirk,

het oestertje is een Agerostrea lunata. De kleine brachiopoden (boven) zijn Thecidea papillata. De drie brachiopoden op de rechter kant behoren tot het genus Isocrania sp..

Beste Groeten,
Oliver

Plaats reactie