Fossielen uit Hacourt

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Camiel
Been thanked: 4 times
Antw: Fossielen uit Hacourt

Bericht door Camiel » 17 apr 2014, 19:05

Ik ga nu toch even Lugo bijvallen. Het gesteente is keihard en reageert niet tot nauwelijks met azijnzuur. Dan kun je dus voor deze contreien kalksteen uitsluiten, want dat is relatief zacht en reageert altijd zeer heftig met zuur. We moeten dus concluderen dat nadat de kalksteen gevormd is het door een ander mineraal (compleet) vervangen is – in dit geval silica. Daarmee is de term vuursteen gerechtvaardigd afhankelijk van hoe je vuursteen definieert. Ik geef toe dat daar wel een probleem zit, want voor termen als vuursteen, hoornsteen, silex, verkiezelde kalksteen, etc. bestaan geen exacte definities. Echter de naam kalksteen is onjuist. In Staringia 12 is een interessant iets hierover te lezen: “De grote blokken, die dikwijls meer op verhard krijt dan op vuursteen lijken, …”

“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

Jurassic Lars
Been thanked: 2 times
Antw: Fossielen uit Hacourt

Bericht door Jurassic Lars » 19 apr 2014, 11:05

Afbeelding

Afbeelding

hoi,

Ik heb schoonmaakazijn gebruikt voor het proefje, er kwamen kleine bubbeltjes uit maar het was niet zo dat het heel erg ging bruisen, misschien toch vuursteen? Ik heb wat stukjes steen weg kunnen halen rondom het egeltje maar denk niet dat het nog verder kan worden weg gehaald. Ik zal hier over nog wel een keer een foto plaatsen. Ook nog 2 wat betere foto's van de steen uit de ENCI, zoals gevraagd.
gr,
Lars

MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!

Plaats reactie