Tips gevraagd: hoe krijg ik dit ooit nog goed?
Tips gevraagd: hoe krijg ik dit ooit nog goed?
Deze ammoniet komt uit het Cenomaan van Rheine (Duitsland) en is in vele brokstukken geborgen. Het is een gekregen stuk. Ik heb zoveel mogelijk de boel weer aan elkaar gelijmd en de ontbrekende delen en de grove scheuren weer opgevuld. Maar het gips droogt nu veel lichter op dan de oorspronkelijke kalk en ik heb geen restkalk of kleurmiddel om dat aan te passen.Afgezien daarvan heb ik nog het nodige werk te gaan voor het weer een toonbare vorm is geworden.
Iemand tips?
[Bewerkt door adekker op 16-04-2014 om 17:07 NL]
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Antw: Tips gevraagd: hoe krijg ik dit ooit nog goed?
Hallo Andre, er zijn meerdere oplossingen mogelijk;
- je lost het gips op, laat het stuk uit elkaar vallen en begint opnieuw met gekleurd gips,
-je lost het gips op, laat het stuk uit elkaar vallen en begint opnieuw met (auto)plamuur dat je een kleurtje geeft,
-je haalt van de achterkant van het stuk steengruis, vermaal dat en meng dat met een pietsie (hout) lijm en smeer dat er op of,
- je gaat aan de gang met aquarelverf om de gipsplekken bij te kleuren.
Bij alle werkwijzen geldt dat je de kleur vlekkerig moet houden, de ammoniet is duidelijk niet egaal van kleur.
hoe dan ook, werk genoeg, het kan nog best een heel mooi stuk worden hoor...
Succes!
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 17-04-2014 om 13:03 NL]
- je lost het gips op, laat het stuk uit elkaar vallen en begint opnieuw met gekleurd gips,
-je lost het gips op, laat het stuk uit elkaar vallen en begint opnieuw met (auto)plamuur dat je een kleurtje geeft,
-je haalt van de achterkant van het stuk steengruis, vermaal dat en meng dat met een pietsie (hout) lijm en smeer dat er op of,
- je gaat aan de gang met aquarelverf om de gipsplekken bij te kleuren.
Bij alle werkwijzen geldt dat je de kleur vlekkerig moet houden, de ammoniet is duidelijk niet egaal van kleur.
hoe dan ook, werk genoeg, het kan nog best een heel mooi stuk worden hoor...
Succes!
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 17-04-2014 om 13:03 NL]
Elbert
Hallo Bert,
Dank je voor je tips!
De boel weer uit elkaar halen en dan opnieuw beginnen doe ik liever niet. Daarvoor heb ik er al teveel moeite en tijd in gestoken. Maar ik heb nog een paar brokken kalk van ongeveer dezelfde kleur. Daar zitten wel fossielen in, maar als ik een beetje geluk heb, kan ik er nog wel een paar stukken afslaan en die vermalen. Wanneer ik dan (zoals jij voorstelde) aangelengde houtlijm (heb ik gelukkig nog staan) erdoor meng met een beetje pastelverf (vanmiddag zo'n setje kinderverf bij de Action gekocht) zou het hopelijk kunnen lukken. Ik kan er vanwege de bruine vlekken op de originele delen van de ammoniet ook nog wat ijzervijlzel door mengen. Bij het oxideren zou dat wel eens een goed effect kunnen opleveren. Hoe dan ook: niet geschoten is altijd mis. Ben benieuwd of het een succes zal worden....Ik ga het proberen.
Groeten,
André.
[Bewerkt door adekker op 17-04-2014 om 16:01 NL]
Dank je voor je tips!
De boel weer uit elkaar halen en dan opnieuw beginnen doe ik liever niet. Daarvoor heb ik er al teveel moeite en tijd in gestoken. Maar ik heb nog een paar brokken kalk van ongeveer dezelfde kleur. Daar zitten wel fossielen in, maar als ik een beetje geluk heb, kan ik er nog wel een paar stukken afslaan en die vermalen. Wanneer ik dan (zoals jij voorstelde) aangelengde houtlijm (heb ik gelukkig nog staan) erdoor meng met een beetje pastelverf (vanmiddag zo'n setje kinderverf bij de Action gekocht) zou het hopelijk kunnen lukken. Ik kan er vanwege de bruine vlekken op de originele delen van de ammoniet ook nog wat ijzervijlzel door mengen. Bij het oxideren zou dat wel eens een goed effect kunnen opleveren. Hoe dan ook: niet geschoten is altijd mis. Ben benieuwd of het een succes zal worden....Ik ga het proberen.
Groeten,
André.
[Bewerkt door adekker op 17-04-2014 om 16:01 NL]
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Succes in ieder geval!
Misschien is het nog niet zo'n ramp als je uiteindelijk nog subtiel kan zien waar het gips is en waar niet? Dan is het tenminste ook nog duidelijk waar het stuk is bijgewerkt.
Misschien is het nog niet zo'n ramp als je uiteindelijk nog subtiel kan zien waar het gips is en waar niet? Dan is het tenminste ook nog duidelijk waar het stuk is bijgewerkt.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)

Dank je Frederik! Ondertussen werk ik sneller door dan ik op dit forum reageer. Ik heb de tip van Bert opgevolgd en het 40 cm. exemplaar ziet er nu al stukken beter uit na zijn eerste behandeling. Het werk is nog lang niet gedaan, maar ik ga nu de goede kant op.
De ammoniet laat ik nu enkele dagen goed drogen, waarna ik ga kijken hoe ik het verder zal moeten aanpakken. Misschien nog een tweede behandeling "a la Bert" of toch al kunnen beginnen met het verbeteren van de contouren...?
- Everhardus
Hallo Andre, bij dit soort klusjes en de door jou gekozen werkwijze is het meest praktische om eerst de vorm bij te werken en daarna de kleur.
Als je zichtbaar wil houden wat echt en bijgewerkt is, kun je er voor kiezen om de achterkant niet bij te kleuren, dat is, met het oog op een eventuele re-preparatie, ook wel zo handig...
En zoals Marcel al opmerkte, het stuk ziet er nu al beter uit, gaat um echt wel worden!
groeten, Bert
Als je zichtbaar wil houden wat echt en bijgewerkt is, kun je er voor kiezen om de achterkant niet bij te kleuren, dat is, met het oog op een eventuele re-preparatie, ook wel zo handig...
En zoals Marcel al opmerkte, het stuk ziet er nu al beter uit, gaat um echt wel worden!
groeten, Bert
Elbert
Het stuk staat nu in de zon te drogen. Ik wil er absoluut zeker van zijn dat alles goed gehecht is, wanneer ik er later weer verder aan werk.
Tja, Bert, je hebt volkomen gelijk dat ik eerst de contouren had moeten bijwerken en hem daarna pas moest inkleuren. Foute volgorde van mij. Niet goed bij nagedacht en wat te enthousiast aan de slag gegaan dus. Maar ik heb nog houtlijm en wat kalk over voor een latere bijwerking. Dat zal pas na de Paasdagen gebeuren.
Tot nu toe ben ik al blij dat het stuk toch niet reddeloos verloren blijkt.
Dank je voor je zeer nuttige tips en voor iedereen: fijne Paasdagen!
Tja, Bert, je hebt volkomen gelijk dat ik eerst de contouren had moeten bijwerken en hem daarna pas moest inkleuren. Foute volgorde van mij. Niet goed bij nagedacht en wat te enthousiast aan de slag gegaan dus. Maar ik heb nog houtlijm en wat kalk over voor een latere bijwerking. Dat zal pas na de Paasdagen gebeuren.
Tot nu toe ben ik al blij dat het stuk toch niet reddeloos verloren blijkt.
Dank je voor je zeer nuttige tips en voor iedereen: fijne Paasdagen!

Deze middag heb ik toch weer een klein stapje aan de reconstructie toegevoegd. De ammoniet heb ik eerst enkele uren laten drogen in de volle zon en daarna afgespoeld met kraanwater om de resten gips (-poeder) weg te halen. Daarna opnieuw weer in de zon laten drogen. De totale kleur is nu ook beter geworden en de opgevulde delen zijn minder zichtbaar nu. Zojuist heb ik alvast -ruwweg- de contouren met een watervaste stift uitgetekend, zodat ik straks ongeveer weet waar het verbeterd moet worden.
Het gaat nog wat werk kosten, maar dankzij jullie hulp heb ik er nu vertrouwen in! Gaat allemaal lukken!
[Bewerkt door adekker op 19-04-2014 om 16:37 NL]
Hallo Andre, yep, dat gaat er al heel behoorlijk uitzien...
Hou wel in gedachten dat de ammoniet enigzins vervormd is, dus zou ik de lijn die je hebt getekend niet te strak neerzetten anders ziet het er straks uit als een omaatje dat haar snoet vol botox heeft laten spuiten...
Succes!
groeten, Bert
Hou wel in gedachten dat de ammoniet enigzins vervormd is, dus zou ik de lijn die je hebt getekend niet te strak neerzetten anders ziet het er straks uit als een omaatje dat haar snoet vol botox heeft laten spuiten...
Succes!
groeten, Bert
Elbert