Neushoornkiesje?
Neushoornkiesje?

Hallo,
Dit kiesje heb ik gevonden op de Zandmotor. Het is, denk ik, een kiesje uit de bovenkaak van een wolharige neushoorn. Omdat dit kiesje niet 'gebruikt' lijkt en klein is vraag ik me af of het een kiesje is van een jonge neushoorn. Of zit ik er naast met mijn determinatie?
groet,
Dick
- sjaak
- Has thanked: 379 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: Neushoornkiesje?
Heb eerder het idee dat het een afgesleten onderkaakse is, maar weet het niet zeker.
Groet,
Niels
Niels
Volgens mij klopt de vorm met een bovenkaakskies maar ik denk dat het een premolaar van een jong dier is
Theo
Niels en Theo, bedankt voor jullie reacties. Ik twijfel nog steeds of deze kies uit de onder- of bovenkaak komt. Heeft iemand anders nog een idee?
groet,
Dick
groet,
Dick

ongeveer dezelfde tand 3X3,5 cm ben bijna zeker dat het bovenkaak is onderkaakstanden zijn merkelijk smaller en lijken ook langer
Theo
- sjaak
- Contacteer:
Theo heeft mij overtuigd. Houd het maar op bovenkaaks.
Ik heb trouwens precies zo'n ver afgesleten neushoornkies als op de foto van Theo.
Ik heb trouwens precies zo'n ver afgesleten neushoornkies als op de foto van Theo.
Groet,
Niels
Niels
Een kies uit de bovenkaak mag helemaal gesleten zijn dan blijft het bovenvlak een vierkant. Een onderkaakskies daarentegen is bij totale slijtage rechthoekig even lang als een kies uit de bovenkaak maar half zo braad
Dit is een kies uit de onderkaak, uit d bovenkaak staan al verschillende voorbeelden
Heb een paar maten opgetekend
onderkaak 4,5 X 3,0 . , 4,6 X 2,4 , 5,6 X 2,9 , 5,5 X3,1
bovenkaak 4,2 X 4,0 , 5 X5,2 , 5,6 X 4,8 , 6,0 X 5,1
Je ziet er zit een merkelijk verschil tussen boven en onderkaak
Theo
-
- Been thanked: 45 times
Hallo, leuk filmpje, maar ik zag er geen kies in (Kan aan mij liggen).
Deze ver afgesleten (dat dier had geluk dat hij/zij oud mocht worden) en gebroken stukken zij altijd erg moeilijk. Gezien de maat denk ik ook aan onderkaak, maar durf niet zeker te zijn. Vaak is de M1 het meest afgesleten, omdat hij als eerste van de blijvende kiezen doorkomt. Als dit een M3 is zou ik de M1 wel eens willen zien, daar is dan helemaal niets van over.
Of zie ik op de eerste foto toch meer dan twee wortels. De eigenaar moet maar kijken en dan kan ieder voor zichzelf de conclusie trekken waar hij / zij zijn denkfout heeft gemaakt.
[Bewerkt door Schouwenburg op 29-04-2014 om 14:57 NL]
Deze ver afgesleten (dat dier had geluk dat hij/zij oud mocht worden) en gebroken stukken zij altijd erg moeilijk. Gezien de maat denk ik ook aan onderkaak, maar durf niet zeker te zijn. Vaak is de M1 het meest afgesleten, omdat hij als eerste van de blijvende kiezen doorkomt. Als dit een M3 is zou ik de M1 wel eens willen zien, daar is dan helemaal niets van over.
Of zie ik op de eerste foto toch meer dan twee wortels. De eigenaar moet maar kijken en dan kan ieder voor zichzelf de conclusie trekken waar hij / zij zijn denkfout heeft gemaakt.
[Bewerkt door Schouwenburg op 29-04-2014 om 14:57 NL]
Charlie
heb mijn vrachtje terug binnen gehaald en vergeleken als dit een hele kies is zie ik nog steeds een bovenkaakskies, wel ontbreekt een stukje van de buitenrand (links boven) toch blijft het bij mij een bovenkaakskies, als de kies gewoon middendoor is word het iets anders, dan wordt de keuring uit de hand belangrijk
Theo
- sjaak
- Contacteer:
Hallo McCrabs,
Mooi filmpje inderdaad, nu breng je mij weer aan het twijfelen. (Charlie je kan het beeld draaien en dan zie je de kiezen).
Op zich is het onderscheid tussen boven en onderkaakse kiezen bij neushoorn heel duidelijk en kan je er prima wat over zeggen. Het is alleen problematisch wanneer ze zo afgesleten zijn als deze.
Mooi filmpje inderdaad, nu breng je mij weer aan het twijfelen. (Charlie je kan het beeld draaien en dan zie je de kiezen).
Op zich is het onderscheid tussen boven en onderkaakse kiezen bij neushoorn heel duidelijk en kan je er prima wat over zeggen. Het is alleen problematisch wanneer ze zo afgesleten zijn als deze.
Groet,
Niels
Niels