Vreemde steen ??

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Vreemde steen ??

Bericht door scherven » 01 mei 2014, 16:49

Hallo Martin, dat je in Groningen een maaseitje vind is wel heel apart. Zoiezo al op een akker. Groningen( misch,Haren tegen de Hondsrug) is Noordelijk materiaal. Dan zou het een Oostzee oorsprong moeten hebben. Het natuurlijk een algemene term ,,Maaseitje,, om dat ze daar veel gevonden worden Limburg. En buiten dat die Archeoloog weet natuurlijk niets van Dino,s.
Wel leuke vondst.
Gr.Ben

0000000000

sjaak
Has thanked: 372 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 01 mei 2014, 19:33

als ik dit zo lees, dan lijkt het alsof die maagsteen postuum nog een maagzweer kan veroorzaken...

;)

Groet,

Niels

Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times

Bericht door Smaug » 01 mei 2014, 19:45

Plikona, beter zo?

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 01 mei 2014, 19:51

Hallo Sjaak,dit zal wel :D

Bij mijn laatste onderzoek had ik er 4 en een slokdarmvernauwing .

GR

strandjutters

doorweerenwind
Contacteer:

Bericht door doorweerenwind » 01 mei 2014, 20:30

Oei, dit steentje ligt zwaar op de maag.
STEENgoede discussie, met veel emotie en humor. Ik heb er al veel van geleerd, maar ik ben bang dat niemand hier uitkomt. Toch is het leuk om te volgen. Ik hoop nog veel van jullie te leren . Zorg wel dat de vriendschap blijft.

Groeten Theo.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 01 mei 2014, 20:38

Hallo Theo,ja we blijven het leuk houden.

Ik ben vanmorgen richting omgeving Kaloot geweest,en op de Kaloot.

leuke vondsten gedaan,allé voor mij toch.Maar ik heb geen enkel van deze steentjes gevonden deze keer,ze zijn dus zeker niet algemeen.

Vuursteen heb ik daarintegen genoeg gezien vandaag:D.

GR

strandjutters

Camiel
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: Vreemde steen ??

Bericht door Camiel » 02 mei 2014, 05:58

Plikona schreef:
Volgens niet meer zo recent onderzoek, werden gastrolieten niet gebruikt om voedsel te helpen verteren maar waarschijnlijker om de mineralenhuishouding op peil te houden.

Als we kijken naar bijvoorbeeld nu levende struisvogels dan wordt algemeen aangenomen dat deze gastrolieten gebruiken voor hun spijsvertering. Daar is iedereen het wel over eens. Bij bepaalde groepen dinosaurussen wordt deze verklaring echter in twijfel getrokken. Hoe groter een beest, hoe meer het moet eten en hoe meer voedsel het dus moet verteren. Bij nu levende dieren die gastrolieten gebruiken voor de spijsvertering is de gewichtsverhouding van de gastrolieten ten opzichte van het totale lichaamsgewicht zo'n 1%. Een dinosaurus van 50.000 kg zou dus honderden kilo's aan gastrolieten mee moeten sjouwen voor de spijsvertering. Echter, gevonden dinoskeletten in het veld bevatten maar een fractie van dit gewicht aan gastrolieten. Vandaar dat sommige wetenschappers deze verklaring in twijfel trekken en van mening zijn dat de hoeveelheid gastrolieten in de maag van bepaalde dinosaurussen geen invloed zou hebben op het verteren van voedsel en dus een andere reden moet hebben.

Een andere verklaring is inderdaad om de mineraalhuishouding op peil te houden, maar ook hier worden weer vraagtekens bijgezet, Met uitzondering van calcium is nooit bewezen dat gastrolieten een belangrijke bron van bepaalde mineralen of elementen zijn.

Er zijn nog tig andere verklaringen voor gastrolieten: schoonmaken van de maag, hongergevoel te stillen, doden van parasieten, hydrostatische functies, per ongeluk innemen, etc. De ene verklaring is aannemelijker dan de andere.

Sorry Richard...

Blijft een boeiend topic.

“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 02 mei 2014, 09:23

Camiel, U heeft volkomen gelijk, ik was wat summier in mijn reactie zodat ik foute veronderstellingen opriep. In SAUROPODS zijn gastrolieten waarschijnlijk geen voedselmalers. In tweebenige dino"s met de vogels als nazaten waarschijnlijk wel. Maar uit het experiment bleek dat stenen met een patina GEEN gastrolieten zijn wegens het maagzuur dat alle glans wegetst. Hoedat rolkeien aan hun windlak-patina geraken legt Tom goed uit. Ook in stromend water krijgen stenen een patina dat ze behouden ook al zijn ze verwerkt naderhand. Als kiezelrolkeien in een strook op een akker worden aangetroffen is dit hoogstwaarschijnlijk een afzetting van een rivier of een regressie van de zee in een ver verleden. We durven dan nog niet denken aan de kolkende tijdelijke rivieren bij het afsmelten van de ijskap in Noord Nederland tijdens de voorlaatste ijstijd.

@Richard, kunt U "SAUROPODS" toevoegen in de verklaring en is het mogelijk de link erbij te steken? Lezers kunnen dan zelf verder doorzoeken...? http://rspb.royalsocietypublishing.org/ ... 0/635.full

Beheerders kunnen afzien , toch? :D

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 02 mei 2014, 09:44

Dat laatste is een feit. :D

Ik ben blij om een literatuurverwijzing te zien. Het is zeker mogelijk om deze toe te voegen. We zullen een inspanning doen om de term in het glossarium verder aan te vullen. Meer literatuur is altijd welkom natuurlijk. ;)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie