Notorynchus/Hexanchus?
Notorynchus/Hexanchus?
hallo,
dit zijn een paar tandjes van regio antwerpen,
ik weet niet goed wat het verschil is tussen deze 2, kan iemand mij hiermee helpen?

groetjes
Antw: Notorynchus/Hexanchus?
Hallo Stephane,
zoals ze bij jou liggen, zo liggen ze goed,
boven-en onderkaak,
zie bijgevoegde foto,
gr Frank
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
zijn eigen domheid te bevatten.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,ik denk dat hij dit al wist.
Zijn vraag is het verschil tussen Notorynchus en Hexanchus.
GR
Zijn vraag is het verschil tussen Notorynchus en Hexanchus.
GR
strandjutters
dankje xenina voor de determinatie 
en leuke foto pangeaman, maar dat wist ik inderdaad al
groetjes

en leuke foto pangeaman, maar dat wist ik inderdaad al

groetjes
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het meest herkenbare verschil zit 'm in de karteling van de voorzijde hoofdspits. Deze is grof getand bij Notorynchus, terwijl Hexanchus een zeer fijne karteling heeft. Er zijn ook andere vormverschillen, maar deze zijn subtieler en dus lastiger te zien als je niet geoefend bent.
Dus, de tand onderin jouw foto heeft deze grove karteling en is dus Notorynchus.
Nu, bij de twee bovenste tanden op jouw foto is de karteling niet te zien denk ik, dat is typisch voor deze tandpositie. Dat maakt het onderscheid wat moeilijker.
[Bewerkt door Frederik op 09-05-2014 om 10:11 NL]
Dus, de tand onderin jouw foto heeft deze grove karteling en is dus Notorynchus.
Nu, bij de twee bovenste tanden op jouw foto is de karteling niet te zien denk ik, dat is typisch voor deze tandpositie. Dat maakt het onderscheid wat moeilijker.
[Bewerkt door Frederik op 09-05-2014 om 10:11 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)

dag Frederik,
Klopt. Maar een kleine opmerking, er zijn wel degelijk Hexanchussen met grove karteling. Het verschil zit hem in de soort karteling. Bij Notorynchus zijn dit 'haakjes' die naar de spits wijzen. De laatste kartel is de grootste, en loopt niet in de kroon over.
Bij Hexanchus is de karteling onregelmatig en zijn het geen haakjes. De karteling loopt dan wel in de kroon over en eindigt niet, i.t.t. Notortynchus, met een grove kartel.
Op de eerste foto staat de karteling van een Hexanchus, die loopt dus mooi in de kroon over en is in dit geval ook niet zo grof (soms dus wel). De tweede foto toont een Notorynchus karteling. Dit zijn 'haakjes' en de karteling eindigt met een grove kartel en loopt niet in de kroon over.
Een ander verschil, maar dit is alleen merkbaar bij complete, onderkaakse exemplaren, is dat Hexanchus in het algemeen groter is en meer spitsen heeft. Meestal heeft Notorynchus max. 8 spitsen, terwijl Hexanhus er tot 12 kan hebben (hier bestaan uitzonderingen op).
De laatste foto (van een Hexanchus) komt van Belgiansharkteeth. be. Hierop is duidelijk een grove en onregelmatige karteling te zien.
groeten
Aaron
Nullus finis longius si quod facis delectaris