bewerkt vuursteen honingkleur

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Jes de jutter
bewerkt vuursteen honingkleur

Bericht door Jes de jutter » 10 mei 2014, 11:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar zomer deze bewerkte stukken vuursteen gevonden op het Malieveld (Den Haag)

donckey
Antw: bewerkt vuursteen honingkleur

Bericht door donckey » 10 mei 2014, 12:57

Hoi Jes

Dat is een mooi setje "gunflints"die je daar hebt gevonden. Het zijn vuursteentjes die vanaf ongeveer 1625 gebruikt werden bij musketten, eenderoeren en pistolen. de vuursteentjes sloegen langs een metalen constructie waardoor vonkjes ontstonden die het kruit liet ontbranden. De honingbruine kleur is typisch voor Franse gunflintindustrie. Deze honingkleurige vuursteen ('silex blonde", Meusnes-silex) was uitermate geschikt voor het produceren van vonkjes en werd gevormd in het Santonien in het Boven-Krijt (ongeveer 80 miljoen jaar geleden. De naam komt van het plaatsje Meusnes in midden Frankrijk in het gebied van de Loir-et Cher. De laatste gunflint heeft nog een lode mantel die diende voor bescherming van het vuursteentje. Met name het voorkomen dat het vuursteentje brak door het te styrak aandraaien van de houderschroef. Echt byzonder uit het midden van Den Haag :)

Peter

donckey

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 10 mei 2014, 12:59

zeker bewerkte stukjes vuursteen
ik weet er niet zo veel van en de kenners zullen er wel wat anders in zien
het eerste stukje zou ik een schraper noemen, er waren geen plankjes dus deze zou kunnen dienen om de bast van takjes te schrapen b v b om pijlen of speren te maken .

de tweede zou dan weer een boor kunnen voorstellen even kijken of het puntje(midden bovenaan) niet is afgebroken.

Ik denk niet dat er vuurslagen bijzitten voor de vroegste "geweren"

mooie vondst

Theo

donckey

Bericht door donckey » 10 mei 2014, 13:36

Theo je zegt dat je er niet zoveel van weet. Toch stel je, ondanks mijn reactie, dat je denkt dat het geen gunflints zijn. Waarom denk jij dat dit geen gunflints zijn Theo?
Want dat zijn het 100% zeker. Waarom denk je dat er een stukje lood om het laatste vuursteentje zit? Hadden ze dit soort metaal al In het neoliticium of in de bronstijd? En die honingbruine vuursteen is toch echt Meusnesvuursteen. Verder vertonen de gunflint voor wat betreft de bewerking als ook de sporen alle kenmerken van gunflints en is ook de lokatie waar ze gevonden zijn heel plausibel.

Peter

[Bewerkt door donckey op 10-05-2014 om 13:42 NL]

donckey

Jes de jutter

Bericht door Jes de jutter » 11 mei 2014, 01:06

Denk dat ik dat ook nog kan bekrachtigen dat het gunflints zijn, heb nl ook 2 verschillende formaten musket kogels gevonden, een embleem van Menno van Coehoorn militair en vestingbouwkundige, was 3e inspecteur generaal der fortificatiën en meester generaal der artillerie, streek/stads munten de oudste is uit 1670 en hele oude knopen.

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 11 mei 2014, 06:44

Die Fransen hebben door heel Nederland gezeten. Ik heb er in ons dorp ook één gevonden. Het is altijd leuk deze stukjes geschiedenis te vinden.

Charlie

Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times

Bericht door Smaug » 11 mei 2014, 10:24

Ter overdenking:

Het malieveld ligt op een oude strandwal (van 2000 voor christus), niet ver van het Malieveld ligt een vindplaats uit de bronstijd (+/- 500 meter daar vandaan). Van diverse locaties komen (onder andere) vuurstenen pijlpunten met een 'gelige' kleur.

That's all :)

(Dit alles heb ik uit: De Archeologie van Den Haag, door A. De Hingh en E. van Ginkel, uitgegeven door uitgeverij Matrijs).

[Bewerkt door Smaug op 11-05-2014 om 10:26 NL]

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 11 mei 2014, 10:47

Ik begrijp wat jullie bedoelen, maar deze vindplaatsen liggen vrij dicht aan de oppervlakte. Contaminatie vind dan snel plaats. Met een kuil graven kan je zomaar een paar duizend jaar in de tijd teruggaan.
Er is nog een bewijs, waar tot nu toe niet op gewezen is. Het onderste stuk bevat nog een stukje lood. Deze gunflints werden met behulp van lood op hun plaats gezet.

Charlie

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 11 mei 2014, 18:24

zat er dus helemaal naast, niet goed gekeken,dacht dat het donkere (lood) de cortex was

Theo

donckey
Antw: Antw: bewerkt vuursteen honingkleur

Bericht door donckey » 11 mei 2014, 20:52

Schouwenburg schreef:
Ik begrijp wat jullie bedoelen, maar deze vindplaatsen liggen vrij dicht aan de oppervlakte. Contaminatie vind dan snel plaats. Met een kuil graven kan je zomaar een paar duizend jaar in de tijd teruggaan.
Er is nog een bewijs, waar tot nu toe niet op gewezen is. Het onderste stuk bevat nog een stukje lood. Deze gunflints werden met behulp van lood op hun plaats gezet.

Volgens mij is er in twee verschillende reacties op dat stukje lood gewezen.

En Smaug, wat moet er overwogen worden? Deze gunflints zijn zo duidelijk dat je in analogie zou kunnen zeggen dat als iemand een vette Meg vindt, iemand reageert met de opmerking dat een paar honderd meter verder op een mosasaurustand is gevonden dus.....wil je met jouw reactie zeggen dat je vraagtekens bij die gunflints zet?
De oude strandwal waarop oorspronkelijk een bos was gelegen waarvan, vast gelegd in de Acte van Redemtie uit 1576, nooit een boom gekapt mocht worden, is reeds in een ver verleden, namelijk 1594, afgegraven dus het malieveld ligt niet op een strandwal maar op basis van een afgegraven strandwal. Verder worden er al meer dan 400 jaar militaire parades gehouden en heeft er in de Napoleonse Tijd een Frans legeronderdeel gezeten. en als ik me niet vergis heeft ook nog het 8ste regiment infanterie activiteiten ontplooid op het Malieveld

[Bewerkt door donckey op 11-05-2014 om 21:04 NL]

[Bewerkt door donckey op 11-05-2014 om 21:35 NL]

donckey

Plaats reactie