Fossiel of niet
- Maurice
- Senior Lid
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Fossiel of niet
Hallo iedereen,
Enkele jaren geleden vond ik deze paardenkies Langs het kanaal Brussel Caharleroi in Lot.
ze hadden toen wat werken uitgevoerd aan het kanaal en dit vond ik in een van de grondhopen op de werf. (vermoedelijk uitgebaggerd)
Kan iemand me vertellen dat dit om een fossiel exemplaar gaat of is het een recente tand?
Groeten,
Kevin
growing old is mandatory, but growing up is
optional.
optional.
Antw: Fossiel of niet
Beste Kevin,
Gezien de kleur lijkt dit mij een fossiel exemplaar.
Op bijgaande foto 2 vergelijkbare tanden van het strand van Rockanje.
Leuke vondst!
Groeten,
Dirk
Hallo, als je de wortel van de kies met een vlammetje verhit en het gaat na ca. 10 seconden stinken, dan is de kies recent.
Stinkt`tie een heeel klein beetje, dan is `tie oud en ruik je helegaar niets, dan is `tie fossiel!
Succes enne...laat het even weten.
groeten, Bert
Stinkt`tie een heeel klein beetje, dan is `tie oud en ruik je helegaar niets, dan is `tie fossiel!
Succes enne...laat het even weten.
groeten, Bert
Elbert
Antw: Antw: Fossiel of niet
wat er van overblijft?Elbert schreef:
Hallo, als je de wortel van de kies met een vlammetje verhit ... enne...laat het even weten.
groeten, Bert

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
-
- Been thanked: 45 times
De stinkproef is nogal kwetsbaar. Een paar jaar geleden zijn bij mij diverse monsters van leeuwen- en hyena botten genomen. Van deze weten we zeker dat ze minimaal Laat-Pleistoceen zijn. Dit werd met een klein slijpschijfje in de bijkeuken gedaan. Mijn vrouw was er niet gelukkig mee, want de stank trok door het hele huis.
Ik durf maar weinig te zeggen of iets echt pleistoceen is of niet.
Ik durf maar weinig te zeggen of iets echt pleistoceen is of niet.
Charlie
Hallo, da`s waar Charlie; waarom is die C14 toch zo kostbaar??!
Maar voor een globaal idee omtrent (heel) oud of niet is het beter dan niets...
groeten, Bert
Maar voor een globaal idee omtrent (heel) oud of niet is het beter dan niets...
groeten, Bert
Elbert
-
- Been thanked: 45 times
Deze monsters waren voor DNA analyses. De meeste van hyena's en bevers liggen nog in een depot voor eventueel verder onderzoek. De monsters voor leeuwen zijn helaas bij het onderzoek verloren gegaan doordat deze onderzoeker uit Engeland nog niet wist hoe hij ze aan moest pakken.
Er zijn bij mij maar een paar stukken gedateerd, of omdat het nodig was bij het onderzoek van het betreffende instituut of omdat het meeging in een grote hoop. Alle dateringen zijn in het buitenland gedaan.
Ik heb zelf nog veel twijfels over dateringen van materiaal uit de Noordzee. Er is op natuurlijke wijze teveel met de botten en de omgeving waarin ze lagen gebeurd.
Er zijn bij mij maar een paar stukken gedateerd, of omdat het nodig was bij het onderzoek van het betreffende instituut of omdat het meeging in een grote hoop. Alle dateringen zijn in het buitenland gedaan.
Ik heb zelf nog veel twijfels over dateringen van materiaal uit de Noordzee. Er is op natuurlijke wijze teveel met de botten en de omgeving waarin ze lagen gebeurd.
Charlie
- Maurice
- Senior Lid
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Ik heb de test met de vlam gedaan. het had geen enkel effect op de tand (totaal geen geur)
Ik ga er van uit dat het dan een fossiel exemplaar is.
Nog bedankt voor de tip.
Gr.
Kevin
Ik ga er van uit dat het dan een fossiel exemplaar is.
Nog bedankt voor de tip.
Gr.
Kevin
growing old is mandatory, but growing up is
optional.
optional.
- Martijnfossielenjager
Antw: Antw: Fossiel of niet
Hallo Dirk, waar zoek je dan precies in Rockanje? Ik woon namelijk in Rockanje en anders moet ik helemaal naar de MV2 voor fossielen... Ik zou het leuk vinden als je dit wilt delen.dirk schreef:
Op bijgaande foto 2 vergelijkbare tanden van het strand van Rockanje.
Martijn