sesambeen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
BartKorf
Been thanked: 26 times
sesambeen?

Bericht door BartKorf » 15 jun 2014, 21:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vorige week heb ik een stuk bot opgeraapt op MV2-zuid, ca 8 x 9 x 6 cm, zie foto's. Er zit slechts één duidelijk articulatievlak op (foto 4) en de breukvlakken zien er m.i. uit alsof er maar kleine stukken af zijn. Ik dacht eerst aan een knieschijf (patella), maar die is denk ik vlakker. Zou dit dan een sesambeentje (het verkleinwoord lijkt me niet zo erg van toepassing) kunnen zijn ? En dan wel van een dier van flink formaat, lijkt mij. Kan iemand er meer over zeggen ?

Bart

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: sesambeen?

Bericht door Schouwenburg » 16 jun 2014, 06:30

Hallo, de knieschijf is ook een sesambot. In dit geval ben ik niet volledig zeker. Gezien de afmetingen past hij bij de runderen, maar ik durf de neushoorn niet uit te sluiten. Ik heb zelf geen patella van een neushoorn om te vergelijken.

Charlie

BartKorf
Been thanked: 26 times
Antw: sesambeen?

Bericht door BartKorf » 17 jun 2014, 13:10

Dank voor je reactie. Tja, wel logisch, dat ook de knieschijf een sesambeentje is, maar dat had ik zelf nog niet bedacht. Misschien moet ik er eens mee langs bij Naturalis.

Bart

Plaats reactie