kaakje van ??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: kaakje van ??

Bericht door Schouwenburg » 19 jun 2014, 06:59

Afbeelding

Hallo, ik zie een linker onderkaak fragment van een hondachtige met daar in een p4 en de alveolen van een p3 en p1. Op de plaats van de P2 zie ik een verruwing in de kaak. Indien er een gebitselement van nature ontbreekt, zal de kaak op die plaats glad zijn. Als de kies er om wat voor reden dan ook er uit valt, vult het lichaam dit gat op met botmateriaal. Dit gaat meestal niet netjes. Dus ik denk in eerste instantie hier aan een hond waarvan een kies is getrokken. Ik moet het stuk in handen hebben om een definitief oordeel te kunnen geven.
Afwijkingen in het gebit bij hondachtigen komen vrij veel voor. Ik heb in mijn collectie een schedel met onderkaak van een coyote waarbij in de onderkaak een extra kies achter de M3 (zie foto). Ook als de kaak korter is, of door overerving kunnen kiezen ontbreken.

Charlie

Basil
Antw: Antw: kaakje van ??

Bericht door Basil » 19 jun 2014, 22:07

Schouwenburg schreef:
Dus ik denk in eerste instantie hier aan een hond waarvan een kies is getrokken.
Charlie, dank voor je visie. Maar uhhhh, door wie moet die kies dan zijn getrokken ?

We don't know what we don't know

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: kaakje van ??

Bericht door Schouwenburg » 20 jun 2014, 06:47

Hallo, ik krijg de indruk dat het kaakje niet zo oud is en verder ben ik misschien voorbarig geweest en heeft het dier de kies kapot gebeten. Maar wat ik al schreef, ik moet het een keer in handen hebben voor een definitief antwoord.

Charlie

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:
Antw: Antw: kaakje van ??

Bericht door sjaak » 20 jun 2014, 08:29

Schouwenburg schreef:
Hallo, ik krijg de indruk dat het kaakje niet zo oud is en verder ben ik misschien voorbarig geweest en heeft het dier de kies kapot gebeten. Maar wat ik al schreef, ik moet het een keer in handen hebben voor een definitief antwoord.
Gelet op de vindplaats lijkt mij dit wel degelijk een oud kaakje. Vroeg-holoceen. Misschien waren er toen ook al dierenartsen ;)

Groet,

Niels

Plaats reactie