Wie kan me helpen?

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
scherven
Been thanked: 40 times
Re: Wie kan me helpen?

Bericht door scherven » 23 jun 2014, 11:11

Hallo, Sebas. Ik lees dit in Andalusie op vakantie. Er is al veel over geschreven over dit materiaal. Je geeft het ook al zelf aan, smeltslak . Een afval product van een Hoogoven. Verml. Ruhrgebied of IJmuiden. dit spul is vaak gebruikt al stortsteen. Een mogelijkheid is dat het is opgezogen uit de Maasmonding(Maasvlakte of Europoort)). Verml. is het voor de kust terecht gekomen door zand supletie, zo,n zwaar stuk van 3 kilo spoelt niet zomaar aan. UUit welk materiaal het werkelijk bestaat weet ik ook niet ik ben geen chemicus.
Groet Ben uit het zeer warme Estepona.

0000000000

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 23 jun 2014, 15:45

Voor de alchemisten :

De vroeger getoonde steen is ferromangaan of ferroslicium. Het is niet magnetisch door de grote hoeveelheid toegevoegde mangaan of silicium. Beide komen natuurlijk voor maar het overgrote gedeelte wordt industrieel gemaakt (gesmolten) daarna gebroken , op zeeschepen geladen, overgeladen op binnenschepen en aan de hoogovens gelost om veredelde staalsoorten te fabriceren. Als je er wat wordt gevonden is het ergens tijdens deze overslagen verloren geraakt.

Het tweede getoond exemplaar (voorwerp van dit item) is een magnetiet (Fe3+2Fe2+O4), de kristallen op jet breukvlak vertellen dit. Voor zover er determinatie vanaf een foto enigszins waarde heeft... Magnetiet is magnetisch en sommige stukken trekken zelfs ander ijzeren voorwerpen aan (niet allemaal) Magnetiet is ijzererts dat zich als magmatisch stollingsgesteente kan vertonen (vandaar de gaten)

En , geen van de getoonde exemplaren zijn hoogovenslakken. Hoogovenslakken is het afval (silicium,calcium en andere verontreinigingen) dat in gesmolten toestand boven op de smelt wordt afgeschept en weggegooid en erg weinig tot geen ijzer bevat. Het groene spul dat overvloedig in Cadzand aanwezig is, zijn dergelijke slakken.

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 23 jun 2014, 17:05

Hallo Pilonka, ik ben blij dat ik het eerste deel van je verhaal een beetje goed heb. Voor de rest vind ik het knap dat je dit zo maar opschrijft. Eigenlijk voer voor geologen en dan nog moet je het met een foto doen. Er zullen nog vele van deze brokken verschijnen denk ik.
Groet,Ben

0000000000

Sebasbm

Bericht door Sebasbm » 24 jun 2014, 22:21

Hartelijk dank voor alle informatie. Het materiaal laat ik onderzoeken door een deskundige om vast te stellen waar het uit bestaat.

Spongebob
Has thanked: 428 times
Been thanked: 648 times

Bericht door Spongebob » 25 jun 2014, 00:07

Sebasbm schreef:
Het materiaal laat ik onderzoeken door een deskundige om vast te stellen waar het uit bestaat.
Is niet nodig Sebas; Plikona is een deskundige......
één van de weinige die de moeite neemt om hier af en toe hulp te bieden.

Time fades away (Neil Young)

Sebasbm

Bericht door Sebasbm » 25 jun 2014, 15:47

Oké, bedankt voor de informatie. Bedankt!

Plaats reactie