fossiel?
fossiel?

L.s.
In het park bij ons huis zijn recent de wandelpaden bijgewerkt, o.a. door er een flinke laag schelpen (herkomst totaal onbekend) overheen te storten. Enkele jaren terug vond ik bij zo'n gelegenheid een fossiele zee-egel, en vanwege mijn fossielafwijking (...) kan ik het ook nu niet laten om te zien, of er bijvoorbeeld tanden tussen zitten. Tot vanmiddag weinig succes.
Vandaag vind ik deze wervel; die is volgens mij zeker fossiel, lijkt heel erg op de wervels, die ik op de stranden van Cadzand en Rockanje heb gevonden. De zee-egeltjes ken ik ook uit Zeeuws Vlaanderen, maar daarvan weet ik niet of deze recent of fossiel zijn. Wie helpt mij met deze vraag.
Bedankt Vast!
Hartelijke groet,
Dirk
[Bewerkt door Dirk op 25-06-2014 om 17:08 NL]
Antw: fossiel?
Hallo,
Die zeeegeltjes of zeeboontjes ook wel genoemd behoren tot de soort Echinocyamus pusillus. Deze worden zeer zelden fossiel aangetroffen. De fossiele exemplaren hebben een typische verkleuring. Tijdens de wintermaanden spoelen deze vaak massaal aan op het strand.
Wat de wervel betreft lijkt hij fossiel maar het kan ook een holocene wervel betreffen, deze zijn ook vaak zwart gekleurd
Ik zou zeker eens kijken of er fossiele neogene schelpen tussen zitten, dan kan je al meer afleiden of er al dan niet tanden te vinden zijn.
Mvg Djordy
Die zeeegeltjes of zeeboontjes ook wel genoemd behoren tot de soort Echinocyamus pusillus. Deze worden zeer zelden fossiel aangetroffen. De fossiele exemplaren hebben een typische verkleuring. Tijdens de wintermaanden spoelen deze vaak massaal aan op het strand.
Wat de wervel betreft lijkt hij fossiel maar het kan ook een holocene wervel betreffen, deze zijn ook vaak zwart gekleurd
Ik zou zeker eens kijken of er fossiele neogene schelpen tussen zitten, dan kan je al meer afleiden of er al dan niet tanden te vinden zijn.
Mvg Djordy
een vraag
Beste Mensen.
Ik zou graag een keer naar zeeuws vlaanderen willen gaan om haaientanden
te zoeken.
Waar maak ik de meeste kans om iets te vinden en moet ik bij eb of vloed
zoeken.
Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen.
Vriendelijke groeten Aad.
te zoeken.
zoeken.
Antw: een vraag
Hallo Aad,pa3djc schreef:
Beste Mensen.
te zoeken.
zoeken.
Het beste is om op zicht te zoeken op het strand van Zwarte Polder tussen de zwarte stenen (fosforietknollen) op het strand bij laag water. Alleen is de locatie momenteel overbezocht en is er nog maar weinig te vinden maar er zijn nog goede plekjes waar met de zeef veel te vinden valt. Ik had vorige week toch zo'n 60 tandjes na zo'n 2 uur zeven. Ik ga morgen terug naar Zwarte Polder maar zal me meer op fossiele schelpen concentreren.
mvg Djordy
Hallo Djordy.
Bedankt voor de informatie.
Kan je mij nog uitleggen waar het strand zich bevind op de
kaart van deze site.
Ik ben helemaal afhankelijk van het openbaarvervoer en woon
in de buurt van rotterdam.
Ik was van plan om in cadzand bad uit te stappen en dan in
oostelijke richting te lopen op het strand.
Graag je reaktie.
Vriendelijke groeten Aad
Bedankt voor de informatie.
Kan je mij nog uitleggen waar het strand zich bevind op de
kaart van deze site.
Ik ben helemaal afhankelijk van het openbaarvervoer en woon
in de buurt van rotterdam.
Ik was van plan om in cadzand bad uit te stappen en dan in
oostelijke richting te lopen op het strand.
Graag je reaktie.
Vriendelijke groeten Aad
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Hoi,
Dat kun je doen maar een garantie op wat leuks is dat niet. Er wordt erg veel gezocht en daar waar jij uitstapt is het niet het beste plekje. Als je in de buurt van Rotterdam woont kun je makkelijker naar de Maasvlakte, Hoek van Holland of de Zandmotor. Of gaat het je echt om haaientanden?
Groet Walter
Dat kun je doen maar een garantie op wat leuks is dat niet. Er wordt erg veel gezocht en daar waar jij uitstapt is het niet het beste plekje. Als je in de buurt van Rotterdam woont kun je makkelijker naar de Maasvlakte, Hoek van Holland of de Zandmotor. Of gaat het je echt om haaientanden?
Groet Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
Hallo Aad,
Met het openbaar vervoer is Cadzand niet de gemakkelijkste bereikbara plaats. Ik ben er vrij zeker van dat het je meer moeite zal kosten om er te geraken of dat je er wat zult vinden. De locatie is er overbezocht en de vondst mogelijkheid is op de meeste plaatsen erg vermindert. Met de nodige ervaring is er met geluk nog wat te vinden maar het is erg moeilijk met deze steeds veranderende vindplaats. (Zeestromingen) misschien is MV2 of hoek van Holland beter aan te raden maar als je toch naar Cadzand wilt misschien beter afspreken met iemand die ervaring heeft met de vindplaats zodat je toch niet met lege handen naar huis zou moeten.
Djordy
Met het openbaar vervoer is Cadzand niet de gemakkelijkste bereikbara plaats. Ik ben er vrij zeker van dat het je meer moeite zal kosten om er te geraken of dat je er wat zult vinden. De locatie is er overbezocht en de vondst mogelijkheid is op de meeste plaatsen erg vermindert. Met de nodige ervaring is er met geluk nog wat te vinden maar het is erg moeilijk met deze steeds veranderende vindplaats. (Zeestromingen) misschien is MV2 of hoek van Holland beter aan te raden maar als je toch naar Cadzand wilt misschien beter afspreken met iemand die ervaring heeft met de vindplaats zodat je toch niet met lege handen naar huis zou moeten.
Djordy
Hallo Walter en Djordy
Bedankt voor de goede informatie.
Volgens mij kan ik dan beter gaan zoeken op de zeeuwse stranden als
de toeristen weer naar huis zijn bv in de herfst of in de winter.
Mijn voorkeur zijn het vinden van haaien tanden en genieten van het strand.
De maasvlakte en zandmotor zijn moeilijk te bereiken met het ov en heb ik
moeite grote afstanden te lopen vanwege mijn benen na 250 meter kramp
in de kuiten en dan moet ik een minuut stil staan (vaatziekte)
Maar ondanks dit probleem geef ik niet op en ben gisteren weer naar het
Rooth geweest met het ov en de laatste drie kilo meter moeten lopen.
Op de terugweg zijn er altijd wel mensen die een lift aanbieden naar de
bewoonde wereld.
Nogmaals bedankt voor jullie reaktie!