Fossielen Dour
-
Fossielen Dour

Beste mensen,
Ik verzamelde enkele fossielen op de terril Saint Antoine te Dour.
Kan er iemand helpen bij het determineren? Ik weet wel iets af van paardenstaarten en zegelbomen, maar de precieze benamingen weet ik niet. Vooral foto1 vind ik nergens verklaarbaar.
Anders vind ik het wel fijn die foto's met anderen te kunnen delen.
Dank je wel!
Willy
Antw: Fossielen Dour
Hoi Willy
Zou foto 2 en die geen Sigillaria kunnen zijn?
Ik heb iets soort gelijks (zie foto)
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Hoi Willy,
De meeste fossielen zijn afdrukken van zegelbomen, zoals je zelf ook al schrijft. Zelf ben ik meer van de zaadvarens. Ziepe zal je zeker wel kunnen helpen, lijkt me. Hierbij toch alvast een eerste poging.
1. Slecht zichtbaar op deze foto. Waarschijnlijk lycopode (Lepidophloios?!)
2. Sigillaria sp. Soortnaam zal Ziepe je wel kunnen geven, denk ik.
3. Calamites sp. Betere foto van de knoop nodig voor identificatie op soortniveau.
4. ?
5. ?
6. Stigmaria sp.
7. Pecopteris sp. s.l.
8. Sigillaria sp. Soortnaam zal Ziepe je wel kunnen geven, denk ik.
9. Lycopode, geen idee welk geslacht.
10. Lycopode, geen idee welk geslacht.
Tim
De meeste fossielen zijn afdrukken van zegelbomen, zoals je zelf ook al schrijft. Zelf ben ik meer van de zaadvarens. Ziepe zal je zeker wel kunnen helpen, lijkt me. Hierbij toch alvast een eerste poging.
1. Slecht zichtbaar op deze foto. Waarschijnlijk lycopode (Lepidophloios?!)
2. Sigillaria sp. Soortnaam zal Ziepe je wel kunnen geven, denk ik.
3. Calamites sp. Betere foto van de knoop nodig voor identificatie op soortniveau.
4. ?
5. ?
6. Stigmaria sp.
7. Pecopteris sp. s.l.
8. Sigillaria sp. Soortnaam zal Ziepe je wel kunnen geven, denk ik.
9. Lycopode, geen idee welk geslacht.
10. Lycopode, geen idee welk geslacht.
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
Even (proberen) aanvullen op het antwoord van Tim.
Foto 1: Inderdaad, ik denk dat Lepidophloios (zoals Tim al aangeeft) de goede denkrichting is. Om zeker te zijn graag een betere foto: meer detail, scherper.
Foto 2: Afgaande op hetgeen zichtbaar is op de foto: Sigillaria boblayi Brongniart 1836. Transversale lijn boven het litteken, uitgesproken ribben, uitgesproken parychene littekens, hexagonaal litteken, ...
Foto 4: Geen idee. Doet me denken aan Bothrodendron-bast, maar daarvoor heb ik detailfoto's nodig.
Foto 5: Ik vermoed de apex van een Cordaites-blad; wat denk jij Tim?
Foto 6: Stigmaria ficoides.
Foto 8: Sigillaria scutellata Brongniart 1822
Foto 9: Lycopode zoals Tim al aangaf, geslacht is moeilijk te bepalen door de gedecorticeerde staat waarin het fossiel is, ik vermoed Lepidodendron om dat ik denk een Aspidaria-achtige structuur te herkennen. Qua determinatie zit je zeker juist met 'Lycopode'.
Foto 10: Ook Lycopode, tak/twijg.
Altijd handig om een maatbalkje (of andere referentie) te voorzien op de foto's. (Foto 5 in het bijzonder)
Ziepe
Foto 1: Inderdaad, ik denk dat Lepidophloios (zoals Tim al aangeeft) de goede denkrichting is. Om zeker te zijn graag een betere foto: meer detail, scherper.
Foto 2: Afgaande op hetgeen zichtbaar is op de foto: Sigillaria boblayi Brongniart 1836. Transversale lijn boven het litteken, uitgesproken ribben, uitgesproken parychene littekens, hexagonaal litteken, ...
Foto 4: Geen idee. Doet me denken aan Bothrodendron-bast, maar daarvoor heb ik detailfoto's nodig.
Foto 6: Stigmaria ficoides.
Foto 8: Sigillaria scutellata Brongniart 1822
Foto 9: Lycopode zoals Tim al aangaf, geslacht is moeilijk te bepalen door de gedecorticeerde staat waarin het fossiel is, ik vermoed Lepidodendron om dat ik denk een Aspidaria-achtige structuur te herkennen. Qua determinatie zit je zeker juist met 'Lycopode'.
Foto 10: Ook Lycopode, tak/twijg.
Altijd handig om een maatbalkje (of andere referentie) te voorzien op de foto's. (Foto 5 in het bijzonder)
Ziepe
The earth has music for those who listen.
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Antw: Antw: Fossielen Dour
Of foto 5 een Cordaites-blad is weet ik niet. Als het om een relatief klein fragment gaat zou je ook aan andere soorten "loof" kunnen denken, zoals bijvoorbeeld Cyperites. De tweede opmerking over het maatbalkje is hier dus zeer zeker op zijn plaats.ziepe schreef:
(...)
(...)
Ziepe
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
-
Dank je Tim, Josje, Ziepe
Ik vind het alvast fijn informatie met anderen te delen.
Ja, die eerste foto lijkt me een heel raar iets te zijn.
Ik vind er nergens iets over terug.
Fijne week verder!
[Bewerkt door willywilly op 02-07-2014 om 18:09 NL]
Ik vind het alvast fijn informatie met anderen te delen.
Ik vind er nergens iets over terug.
Fijne week verder!
Antw: Antw: Fossielen Dour
Hoogstwaarschijnlijk Lepidophloios (of iets gerelateerd), maak eens een paar detailfoto's dan kunnen we een en ander uitsluiten en/of bevestigen.willywilly schreef:
Z.

Hoi,
tijd om deze thread terug eens vanonder het stof te halen.
Al detailfoto's kunnen maken, maatbalkje bij de foto's kunnen zetten en eens gegoogled op Lepidophloios?
Z.