Tanden Mill 06-04-06
Tanden Mill 06-04-06

Ik heb de eerste 3 tanden gedetermineerd als Notorhynchus primigenius.
In eerste instantie dacht ik bij tand 1 aan een Hexanchus maar omdat ik heb begrepen uit voorgaande discussies op het forum dat de voorste kartelrand niet ver genoeg doorloopt en de tand 7 spitsen heeft is het toch een Notorhynchus dacht ik.
Tand 4 zal wel teveel zijn beschadigd om tot een juiste determinatie te kunnen komen.
Ook zou ik willen weten hoe groot Notorhynchus tanden nu eigenlijk kunnen worden.
Graag jullie reacties.
Groeten Frank
Antw: Tanden Mill 06-04-06
De eerste en laatste tand zijn volgens mij beiden Hexanchus. De rest Notorhynchus.
De breedste Notorhynchus in mijn collectie zijn 3 tot 3.5cm lang, maar die komen uit het Oligoceen. In het Mio- en Plioceen zijn ze gemiddeld kleiner. Doe er dan maar een cm af.
De breedste Notorhynchus in mijn collectie zijn 3 tot 3.5cm lang, maar die komen uit het Oligoceen. In het Mio- en Plioceen zijn ze gemiddeld kleiner. Doe er dan maar een cm af.
@Somniosus,
gezien jouw expertise kan ik dan concluderen dat je bij de Hexanchustanden uitgaat van de breedte in dit geval? Dat de kartelrand van minder grof naar grover gaat en niet naadloos overloopt in de tand is dan dus de uitzondering van het meestal? Ik neem dan ook aan dat de eerste tand nog een aantal spitsen mist.
Ondanks dat het geen perfect gave tand is ben ik er toch blij mee:)
Groeten Frank
gezien jouw expertise kan ik dan concluderen dat je bij de Hexanchustanden uitgaat van de breedte in dit geval? Dat de kartelrand van minder grof naar grover gaat en niet naadloos overloopt in de tand is dan dus de uitzondering van het meestal? Ik neem dan ook aan dat de eerste tand nog een aantal spitsen mist.
Ondanks dat het geen perfect gave tand is ben ik er toch blij mee:)
Groeten Frank
Eigenlijk mag je niet afgaan op de grootte van een tand bij het determineren. Bij de Hexanchiformes echter, als je ééntje vind van 4cm breed, dan zal het wel Hexanchus zijn.
De karteling van Hexanchus tanden kan onderling enorm verschillen. Soms zeer fijn en bijna niet te zien, soms groffe karteling. Kijk eens naar het verschil in karteling bij de tanden op onderstaande pagina: http://users.skynet.be/somniosus/Hexanchidae.htm
7 of 8 spitsjes is voor Notorhynchus toch wel het maximum.
Je laatste tand heeft zo\'n knikje op zijn eerste spits, dat komt regelmatig voor bij Hexanchus.
De karteling van Hexanchus tanden kan onderling enorm verschillen. Soms zeer fijn en bijna niet te zien, soms groffe karteling. Kijk eens naar het verschil in karteling bij de tanden op onderstaande pagina: http://users.skynet.be/somniosus/Hexanchidae.htm
7 of 8 spitsjes is voor Notorhynchus toch wel het maximum.
Je laatste tand heeft zo\'n knikje op zijn eerste spits, dat komt regelmatig voor bij Hexanchus.