Ik zoek hulp bij fossielen/mineralen zoeken voor mijzelf en dochter

Maak hier afspraken om samen te zoeken, naar beurzen te gaan, enzomeer. Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen.
Hfransje
Contacteer:
Ik zoek hulp bij fossielen/mineralen zoeken voor mijzelf en dochter

Bericht door Hfransje » 04 jul 2014, 13:49

Hallo allemaal,

ik ben Heidi en totaal nieuw op dit vlak, deze site enz. Voor mijn dochter wil ik iets speciaals doen, omdat ze van de basisschool gaat. Haar hobby is fossielen en mineralen. Ik zou heel graag met haar willen gaan zoeken in Nederland. Maar niet alleen met ons tweetjes, aangezien ik er totaal geen verstand van heb. Waar moet ik op letten, wat heb ik nodig, maak ik niets stuk, mag ik hier wel komen enz. Oftewel een complete leek.

Is er iemand met wie we mee zouden mogen om een leuke eerste ervaring,voor vooral mijn dochter, te hebben, waarbij ze misschien ook nog naar huis kan gaan met een zelf gevonden schat. Ik heb zelf een autootje.

Groetjes Heidi

Groetjes Heidi

Indagator
Been thanked: 1 time
Antw: Ik zoek hulp bij fossielen/mineralen zoeken voor mijzelf en dochter

Bericht door Indagator » 04 jul 2014, 15:21

Hallo Heidi,

Welkom op het forum. Er zijn een aantal plekken om te zoeken in Nederland. Zoals ook vermeld op het forum bij vindplaatsen. Om je vraag goed en duidelijk te kunnen beantwoorden is het misschien handig om te weten waar je ongeveer woont aangezien reistijd ook van invloed kan zijn op de plekken waar je naar toe wil gaan om te zoeken.

Ikzelf zoek in Nederland voornamelijk in het zuiden en een vindplaats waar je meestal goed kunt zoeken en je ook uitleg krijgt hoe je het beste kan zoeken als je het vraagt is: 't Rooth (in de buurt van Maastricht).

In de groeve van Winterswijk kun je ook tekst en uitleg krijgen; hier moet je, je wel inschrijven bij voorkeur de eerste zondag van de maand (omdat het anders vol is) op de website : http://www.steengroevewinterswijk.nl/

Verder kun je eventueel nog zoeken aan de kust waar je waarschijnlijk ook tekst en uitleg kunt krijgen.

Groeten,
Arno

Carcharoides
Has thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door Carcharoides » 04 jul 2014, 16:03

Hallo Heidi,

Ik raad aan om naar iets te gaan waar begeleiding bij is. Omdat je al aangeeft nieuw te zijn, lijkt me dat slim om het niet een teleurstellende dag te laten zijn.

De drie die mij dan te binnen schieten zijn of (ook) Groeve 't Rooth in Zuid Limburg of in Zeeuws Vlaanderen een tocht naar de Hooge Platen. Ook worden er regelmatig excursies georganiseerd op de 2e Maasvlakte.
Toegang tot Groeve 't Rooth heeft een vrijwillige bijdrage. De excursies MV2 en Hooge Platen zijn niet gratis.

Info:
't Rooth: http://www.fossiel.net/sites/fossil_site.php?plaats=133
Hooge Platen: http://www.defestijn.nl/avontuurlijke%20tochten.htm
Tweede Maasvlakte: https://www.maasvlakte2.com/nl/index/sh ... nexpeditie

Natuurlijk zijn er diverse stranden waar je ook kan gaan zoeken naar fossielen, maar voor een eerste keer kan dat lastig zijn.

Ik hoop dat ik ze wat heb kunnen helpen!

Groeten, Gerard

[Bewerkt door Gerard Verwey op 04-07-2014 om 16:04 NL]

Hfransje
Contacteer:

Bericht door Hfransje » 04 jul 2014, 16:21

Bedankt Arno en Gerard. Heel fijn.
Wij wonen trouwens in bilthoven en schoonhoven

Groetjes Heidi

Josje

Bericht door Josje » 04 jul 2014, 16:45

Hoi Heidi.
schroom ook niet als je (denkt) wat gevonden te hebben,om er een foto van te maken,en hier te plaatsen. Er is hier expertise genoeg!
Welkom hier,
Josje

Groetjes,
Sylvia en Josje

djordy

Bericht door djordy » 04 jul 2014, 17:07

Hallo, welkom op het forum ;)
Er zijn veel vindplaatsen in Nederland maar veel vindplaatsen zijn helaas gesloten of leveren nog maar weinig fossielen op...
De volgende plaatsen kunnen bezocht worden:
- Maasvlakte 2: opgespoten strand in de haven van Rotterdam, hier worden vaak fossiele schelpen gevonden en restanten van ijstijddieren. Ik heb deze locatie 2 keer bezocht: mooie dingen maar als je vooral achter ijstijddieren op zoek bent kan je best een gids gebruiken.
- Winterswijk: mooie steengroeve voor mineralen en saurierresten maar hard werken voor weinig tenzij je veel geluk hebt. Contact opnemen en inschrijven is vereist.

Ik zoek al enkele jaren in Cadzand bad (Zeeuws Vlaanderen) een prachtige locatie voor fossiele schelpen maar is vooral bekend om de fossiele haaientanden en roggentanden (ongeveer 5 tot 45 miljoen jaar oud). Deze plaats kan mooie dingen opleveren gecombineerd met een rustige vakantiesfeer.

pa3djc
Been thanked: 4 times

Bericht door pa3djc » 04 jul 2014, 20:32

Hallo Heidi.
Welkom op fossielnet!
Misschien is het leuk om twee goede youtube films te bekijken over
twee bekende groeves in nederland.
nl wfw 2009 het rooth
en steengroeve winterswijk 2014
Vriendelijke groeten Aad.

Hfransje
Contacteer:

Bericht door Hfransje » 04 jul 2014, 22:41

Leuk al die reacties. Ik heb alle links en wat filmpjes bekeken. Als materiaal zie ik eigenlijk vooral een hamer en een ijzeren beitel. Klopt dat?
Ik ga zeker verder speuren.
Hulp is nog steeds altijd fijn :)

Groetjes Heidi

djordy

Bericht door djordy » 05 jul 2014, 06:55

Hallo,
Het is meestal hard werken als je wat wilt vinden, vooral in de zogenaamde steengroeven...
Als je het wat rustiger aan wilt doen raad ik Cadzand of MV2 aan. Daar liggen ze gewoon in het zand en is hard geklop niet nodig ;)

Hfransje
Contacteer:

Bericht door Hfransje » 05 jul 2014, 20:16

Dank :)

Groetjes Heidi

Plaats reactie