pracht en verscheidenheid uit de Belgische Ardennen
Antw: pracht en verscheidenheid uit de Belgische Ardennen
Bedankt voor je verhelderende antwoord.
Zelf heb ik ook nog wat verder gezocht, het lijkt mij dat deze soort briefopener (want dat had ik ondertussen zelf ook gevonden dat het dat was) over een grote tijdspanne meerdere malen is vervaardigd. Op een metaaldetector/bodemvondsten forum vond ik dat de vroegsten werden gemaakt eind 19e eeuw. De vroegste van deze briefopeners zijn ééndelig, latere zijn tweedelig (waarbij er dus duidelijk verschil is in lemmet en handvat). Ik veronderstel (en hoop ook een beetje
) dat mijn ridderke hier een ééndelige, dus oudere, versie is.
Zelf had ik ook wel gedacht dat het zeker niet ouder kon zijn dan 17e eeuw, gezien de representatie van de ridder. Van smeedtechnieken ken ik dus echter niets.
Ik weet echter niet waar de cesuur één- en tweedelig ligt. Dus in alle veiligheid toch misschien voorzichtig stellen dat het vroege twintigste eeuw kan zou mogelijk vermoedelijk misschien zijn. (zijn er nog zo van die twijfelwoorden?) De verschillende voorbeelden die ook op marktplaats zijn te vinden spreken meestal over 1950-60, deze lijken mij echter jonger dan het mijne. Vaak (maar niet altijd) is daarbij het lemmet ook uit een zichtbaar ander metaal vervaardigd. (tweeledig dus). Maar het jonger lijken kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat deze briefopener van onder de modder komt.
groetjes,
Jente
(als de webmaster of een andere verantwoordelijke vindt dat dit te fel off-topic aan het gaan is, mag het zeker verplaatst worden.)
Zelf heb ik ook nog wat verder gezocht, het lijkt mij dat deze soort briefopener (want dat had ik ondertussen zelf ook gevonden dat het dat was) over een grote tijdspanne meerdere malen is vervaardigd. Op een metaaldetector/bodemvondsten forum vond ik dat de vroegsten werden gemaakt eind 19e eeuw. De vroegste van deze briefopeners zijn ééndelig, latere zijn tweedelig (waarbij er dus duidelijk verschil is in lemmet en handvat). Ik veronderstel (en hoop ook een beetje

Zelf had ik ook wel gedacht dat het zeker niet ouder kon zijn dan 17e eeuw, gezien de representatie van de ridder. Van smeedtechnieken ken ik dus echter niets.
Ik weet echter niet waar de cesuur één- en tweedelig ligt. Dus in alle veiligheid toch misschien voorzichtig stellen dat het vroege twintigste eeuw kan zou mogelijk vermoedelijk misschien zijn. (zijn er nog zo van die twijfelwoorden?) De verschillende voorbeelden die ook op marktplaats zijn te vinden spreken meestal over 1950-60, deze lijken mij echter jonger dan het mijne. Vaak (maar niet altijd) is daarbij het lemmet ook uit een zichtbaar ander metaal vervaardigd. (tweeledig dus). Maar het jonger lijken kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat deze briefopener van onder de modder komt.
groetjes,
Jente
(als de webmaster of een andere verantwoordelijke vindt dat dit te fel off-topic aan het gaan is, mag het zeker verplaatst worden.)
Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful
Hallo Jente, mooie veronderstellingen. Maar jou voorwerp is nl. gegoten in een mal, dus een deelig.
Groet,Ben.
0000000000
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Er kan gerust wel eens over een bijvondst uitgeweid worden, het is best wel interessant. Moest je nu elke week een topic openen over een briefopener, zou ik het wél verplaatsen

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo Frederik, ik weet het ook wel dat het wat eentonig is geworden. Maar dat meisje zat zo vol van haar vondst dat ik zoveel heb geantwoord. Ik hoop dat het tot een einde is gekomen.
Groet,Ben
0000000000
Eventjes terug on-topic:
De twee donkerblauwe cirkels zijn Barvaux en Deulin, over het algemeen lijken de vondsten grotendeels overeen te komen (beiden schalie en brachiopoden. Deulin heeft wat minder spiriferen dan het wereldvermaarde Barvaux. wel meer briefopeners, hehe.)
lichtblauw is Grandhan, dat qua fauna wel op Barvaux en Deulin/Monteuville gelijkt, maar de fossielen die ik daar heb gevonden zijn geen schalie. De steen is roder en harder (geen "pel-steen" zoals mijn moeder de schalie noemt). Wel meer spiriferen dan Deulin hier, geen andere brachiopoda eigenlijk. (in mijn beperkt aantal dat ik er gevonden heb). Ook een eenzaam koraaltje opgeraapt
de groene stip is Oppagne, hier zijn zowel steensoort als fauna compleet verschillend aan de drie vorigen. Hier is het kalksteen en van brachiopoden geen enkel sprake, enkel koralen en crinoïden.
Door de korte afstand van deze plaatsen ben ik wel verwonderd van de verscheidenheid.
en dat wou ik toch wel even laten zien.
(gebruikte site is scribblemaps.com)
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Zou die dolk cq briefopener voor de zekerheid eens een expert in de handen geven.
Foto' s kunnen vertekenen.
Foto' s kunnen vertekenen.
Groet,
Niels
Niels
Is dit een link om tot een oplosssing te komen?
Zie marktplaats
http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-k ... ichSnippet
Zie marktplaats

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-k ... ichSnippet
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje

En deze ook op marktplaats
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje
Dag Josje,
die had ik zelf ook al op marktplaats tegengekomen. En inderdaad, het heeft er van weg. De tweede is echter tweeledig (zie de comments hierboven)
Maar zoals Sjaak/Niels zei is het misschien toch best een expert raad te plagen.
groetjes,
Jente
die had ik zelf ook al op marktplaats tegengekomen. En inderdaad, het heeft er van weg. De tweede is echter tweeledig (zie de comments hierboven)
Maar zoals Sjaak/Niels zei is het misschien toch best een expert raad te plagen.
groetjes,
Jente