Folkestone lower Gault clay Ammonieten ter determinatie gevraagd

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Folkestone lower Gault clay Ammonieten ter determinatie gevraagd

Bericht door strandjutters » 13 jul 2014, 21:39

Das spek voor de bek van Phil :D

Die zal daar blij mee zijn,ben daar ook een paar keer geweest met Phil.

GR

strandjutters

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times

Bericht door masteroffossiles » 13 jul 2014, 21:47

ja het is een erg mooie locatie, en niemand die er zoekt (toen ik er was waren er 3), zou er graag naar terug gaan. Helaas was het al een paar weken droog in Engeland, dus toen ik er kwam dus waren veel ammonieten al aan het oxideren en de grote waren al weggehaald. desalniettemin toch mooie vondsten gedaan en tot nu toe is er pas op 1 fossiel zwaveloxide ontstaan. Deze oxide heb ik eraf gepeuterd en de ammoniet weer onder een laag spul gesmeerd, kijken of het nu stopt met oxideren.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 jul 2014, 21:50

Ik heb die van mij deze tijd uit de wand gehaald. Maar dan moet het wel lang droog zijn,anders is het gelijk Zeep.

Zeg je nu dat er niemand zou terug gaan naar deze plaats ?

GR

[Bewerkt door strandjutters op 13-07-2014 om 21:57 NL]

strandjutters

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 13 jul 2014, 21:56

ja deze komen ook uit de wand, haal ze toch liever uit hun matrix dan als gerolde stukjes in de branding. ik kon alleen geen Bed's onderscheiden zoals op de site waar ik die link van heb gepost. Ik kon wel de upper green sand member zien en het verschil tussen upper en lower gault clay. ergens richting het bovenste van de lower gault clay zat een zwavelbank, hoger dan dat ben ik niet geweest, maar ik kan deze zwavelbank niet vinden op de foto van die website.

Edit: nee ik ben het woordje "ik" vergeten na de komma, ik zou er graag weer terug naar toe gaan, verreweg beste resultaat dat ik ooit heb gehad op een fossielen zoektocht.

[Bewerkt door masteroffossiles op 13-07-2014 om 22:12 NL]

strandjutters

Bericht door strandjutters » 13 jul 2014, 22:22

Wij zochten bij mijn weten indertijd boven de zwavelbank,ik vond een ammoniet in deze zwavelbank.

GR

strandjutters

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 13 jul 2014, 22:54

Oh dan zat je wel heel hoog op de klif. ik ging zelf niet hoger omdat ik al op een randje zat waar het vijf meter recht naar beneden ging. in die zwavel laag zat niet zoveel, vooral schelpjes en geen ammonieten (ben er ook niet zo lang gaan zitten, zwavel stinkt nogal). maar tussen de green sand member en die zwavelbank zat toch al zo'n 7 meter (of het leek meer omdat ik vanaf bovenaf keek haha). Heb ook nog wat andere fossielen gevonden, een aantal neohibolitessen (kom er niet uit welke species deze zijn) wat schelpen, misschien een krabben schildje en een vissentand (geen idee welke genus en species al die nadere vondsten zijn, daar moet ik nog aan beginnen met determineren). Helaas geen haaientand (had graag een Squalicorax primaevus van deze locatie gewild).

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 13 jul 2014, 23:41

2 : E. bilobus zou kunnen maar denk eerder E.lautus
4 : ik zie er niet direct een nitidus in, graag een betere foto
5 : toch eerder een dentatus, H.spathi zou dikker zijn, ik heb nog steeds geen duidelijke beschrijving kunnen vinden
8 : ik denk Dimorphoplites maar kan ook Metaclavites of Anahoplites zijn (de duidelijke determinatiekenmerken ontbreken)
9 en 10 Beudanticeras beudanti (B. newtoni hoort in de lower greensands
De upper greensands zijn daar niet aanwezig, het zand direct onder de klei is lower greensand, 1-2 meter er onder is een laag zandsteen en daaronder zit ander zand dat hoort tot de grens aptiaan/albiaan
de belemnieten zijn allemaal N,minimus
het klopt dat die beds niet of toch erg moeilijk te zien zijn, die helling is bedekt met klei die na veel regen naar beneden spoelt; de fossielen zitten wel niet netjes in een laagje maar ze kunnen gewoon tussen de beds zitten
groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

phil
Antw: Antw: Folkestone lower Gault clay Ammonieten ter determinatie gevraagd

Bericht door phil » 13 jul 2014, 23:47

masteroffossiles schreef:
Helaas geen haaientand (had graag een Squalicorax primaevus van deze locatie gewild).
ik heb er ook nog geen haaientand gevonden, zoek daar niet naar maar zou ze nu ook niet laten liggen ;)

philippe

phil
Antw: Antw: Folkestone lower Gault clay Ammonieten ter determinatie gevraagd

Bericht door phil » 13 jul 2014, 23:50

masteroffossiles schreef:
Oh dan zat je wel heel hoog op de klif. i).
dat is niet overal even hoog, hoe meer richting haven hoe hoger

philippe

masteroffossiles

Bericht door masteroffossiles » 14 jul 2014, 00:27

Beste Phil,
bedankt voor uw antwoord.
de beslissing van nr.2 had ik gebaseerd op de bijna afwezigheid van de umbillicale knobbels, de grotere uitstulpingen op de ventrale zijde en de zeer diepe ventrale groef (ik weet de terminologie niet) die groter en dieper waren dan bij de exemplaren van E. lautus die ik tot nu toe heb gezien. maar het probleem is dat ik niet weet of daar het verschil tussen beide soorten ligt. wellicht kunt u dat zeggen, dan weet ik waar ik precies naar moet kijken.

mijn beslissing voor 5 was gebaseerd op de diepe ventrale groef, die bij H. dentatus er niet is (ik heb maar 2 exemplaren gezien dus wellicht is dit niet soortgebonden).

over nummer 8 ben ik het met u eens, die genussen lijken meer op wat ik hier voor me heb liggen. welke determinatie kenmerken zijn er om het verschil tussen deze 3 te bepalen?

over de belemnieten; er schijnt ook een Neohibolites ernsti te zijn, weet u het verschil tussen N. minimus en N. ernsti?

over de zwavelbank: ik heb gezocht vanaf copt point in noordoostelijke richting tot ongeveer ten oosten van de witte uitkijktoren op de golfbaan, die zwavelbank zit verder naar het noordoosten dus een stuk lager dan?

Plaats reactie