Gastropoden uit 'T Rooth
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Gastropoden uit 'T Rooth

Beste Fossiel.netters!
Ik zij het al in een ander topic: Ik was vergane zaterdag in 'T Rooth en heb mij op het zoeken naar gastropoden geconcentreert. Ik wou jullie in deze topic een paar van mijn vondsten uit de Horizont van Laumont tonen. Ik begin met een zeer zeldzame uit de familie APORRHAIDAE.
Geniet ervan!
Oliver
Antw: Gastropoden uit 'T Rooth
Topper man.
Stik-jaloers, ook op die ammoniet van je.
Was je alleen, of was Arno er ook?
Groeten,
Dirk
Stik-jaloers, ook op die ammoniet van je.
Was je alleen, of was Arno er ook?
Groeten,
Dirk
- hubertus68
Hoi Dirk,
bedankt! Nee, ik was alleen. En het was weer lekker warm in die oven. Ik heb tot 13 uur gezocht en ben daarna op zoek gegaan naar een lekkere ijskoude vrisdrank.
Groeten, Oliver
bedankt! Nee, ik was alleen. En het was weer lekker warm in die oven. Ik heb tot 13 uur gezocht en ben daarna op zoek gegaan naar een lekkere ijskoude vrisdrank.
Groeten, Oliver
Hoi Oliver,
Je zegt: ik begin met ....
Dat klinkt naar meer! En jouw 2 al getoonde vondsten zijn zo fraai, dat vraagt ook om meer!
Dus kom op met die foto's en beschrijvingen.
Groeten,
Ongeduldje (Dirk)
Je zegt: ik begin met ....
Dat klinkt naar meer! En jouw 2 al getoonde vondsten zijn zo fraai, dat vraagt ook om meer!
Dus kom op met die foto's en beschrijvingen.
Groeten,
Ongeduldje (Dirk)
- hubertus68
Hey Dirk,
ja, er komt meer, maar ik heb momenteel veeeel werk, dus vandaar...
In principe zijn alle anderen ook welkom om een paar slakkjes uit T Rooth (of de andere groeves rondom Maastricht) hier te posten.
Groeten,
Oliver
ja, er komt meer, maar ik heb momenteel veeeel werk, dus vandaar...
In principe zijn alle anderen ook welkom om een paar slakkjes uit T Rooth (of de andere groeves rondom Maastricht) hier te posten.
Groeten,
Oliver
- hubertus68

En hier nog eentje – ook uit de Horizont van Laumont. Deze heb ik voor de eerste keer gevonden. Ik zal in de komende dagen nog een afgietsel van de tegenafdruk maken, maar de structuur op de steenkern verschilt niet veel van die tegenafdruk, vandaar zag de schelp er ongeveer zo uit als je het hier ziet.
Groeten,
Oliver
Ook weer heel mooi!
Ben ook wel benieuwd naar dat afgietsel, dus laat dat a.u.b. ook zien.
Zie ik je 09-08 in de ENCI?
Groeten,
Dirk
Ben ook wel benieuwd naar dat afgietsel, dus laat dat a.u.b. ook zien.
Zie ik je 09-08 in de ENCI?
Groeten,
Dirk
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Oliver,ik ben niet van de slimste,maar ik vraag mij af wat je kunt doen met een afgietsel van een steenkern ? In je afgietsel zul je net hetzelfde zien wat of je nu ziet,ook in het negatief zal je afgietsel weer hetzelfde zijn wat je nu ziet !
Maar zoals ik al vertelde,ik ben niet van de slimste
De Schaal was niet zo dun,zoals je kunt zien in de plooien van de windingen,het afgietsel zal nooit de vorm van de slak evenaren zoals hij er vroeger uitzag.(Stekels ,ribbels enz:)
GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 02-08-2014 om 22:58 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 02-08-2014 om 23:27 NL]

De Schaal was niet zo dun,zoals je kunt zien in de plooien van de windingen,het afgietsel zal nooit de vorm van de slak evenaren zoals hij er vroeger uitzag.(Stekels ,ribbels enz:)
GR Pascal
strandjutters
Antw: Antw: Gastropoden uit 'T Rooth
Beste Pascal,strandjutters schreef:
Hallo Oliver,ik ben niet van de slimste,maar ik vraag mij af wat je kunt doen met een afgietsel van een steenkern ? In je afgietsel zul je net hetzelfde zien wat of je nu ziet,ook in het negatief zal je afgietsel weer hetzelfde zijn wat je nu ziet !
GR Pascal
Het afgietsel toont hoe de schelp er van buiten uitzag; wat je op de foto ziet is de opvulling door het sediment van de schelp, zeg maar de afdruk van de binnenkant van de schelp. De schelp zelf is niet meer aanwezig.
Waarschijnlijk zag de schelp er van buiten heel anders uit dan van binnen, vandaar die afgietsels.
Met hartelijke groet,
Dirk
[Bewerkt door Dirk op 03-08-2014 om 16:21 NL]
[Bewerkt door Dirk op 03-08-2014 om 16:22 NL]
- hubertus68
Antw: Gastropoden uit \'T Rooth

Hallo Pascal,
nee, ik maak geen afgietselen van de steenkernen. Dit zou niets opleveren.
Ik maak de afgietselen van de afdrukken, die de origineele schelp in het sediment achtergelaten heeft.
Zoals Dirk al schreef zijn de schelpen (bijna altijd) compleet opgelost, omdat ze meestal uit aragoniet bestaan. Alleen de afdruk van de schelp blijft bewaard.
Zonder deze afdrukken is het bijna niet mogelijk de dieren te determineeren, omdat de binnenkant in de meeste gevallen glad is.
Ik heb jullie twee fotos bijgevoegt (ik werk nog aan de kwaliteit) – eentje van de negatief-afdruk in de steen en eentje van het afgietsel dat ik van de grotere afdruk (boven) gemaakt heb.
Beide behoren tot de gastropode die ik een paar dagen geleden getoont had.
Beste Groeten,
Oliver