Hoe kleine fossielen zeven?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Jeremy
Hoe kleine fossielen zeven?

Bericht door Jeremy » 28 jul 2014, 10:07

hello,

van een aantal groeves uit Frankrijk heb ik zeefresidu meegenomen omdat er Bryozoa zijn die heel klein zijn, stokjes van max 1mm op 3mm en kleiner.
Ik heb een zeef die de grotere stukken er uit kan halen, maar zoek nu naar een materiaal om het fijne stof er af te spoelen, vb koffiefilter? Wie heeft hier al mee geëxperimenteerd en heeft tips voor mij?

groejtes
Jeremy

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Hoe kleine fossielen zeven?

Bericht door Frederik » 28 jul 2014, 10:39

Je hebt natuurlijk laboratoriumzeven, die zijn beschikbaar met tal van fijne mazen. Maar ze zijn wel kostelijk.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 28 jul 2014, 11:32

Hoi Jeremey, bij de Blokker of huishoudwinkels verkopen ze zeven met klein maaswijte die gebruik ik zelf ook wel. Ook kan je horrengaas gebruiken, dat je op een kader van hout spijkert. Zelf spoel ik het fijne spul eerst uit en laat het goed drogen. Dan over de zeef. Vaak helpt schoonmaak azijn goed dan lost het het fijn kalk materiaal mee op, dan goed naspoelen. Je moet wat expirimenteren. Zelf doe ik dit voor mijn Foraminiferen en Ostracoden.
Succes, groet, Ben-Lochem

0000000000

Jeremy

Bericht door Jeremy » 28 jul 2014, 15:25

Afbeelding

Hello,

ik ben al wat aan het experimenteren geweest en ben al voor een deel tevreden. Het probeersel bestond uit afval. Bij de eerste fractie, de grote brokken, heb ik toch een 10-stuks kunnen recupereren doordat ze gespoeld zijn geweest. In de tweede fractie, de middelgrote stukken, bleek er niets interessants in te zitten, dus die kan ik de volgende keer gewoon weggooien.
Het probleem bleek toch in de allerkleinste fractie te zitten. Heb nog eens rondgekeken en een theebuidel geprobeerd. Deze heeft een maaswijdte van 0,5 mm. Jammer genoeg zag ik in de rest toch nog interessante soorten Bryozoa tussen die ik zeker wil.
Ook een opgespannen nylonkous getest maar met hetzelfde resultaat. Dus zal ik iets moeten zoeken dat kleiner is dan 2 mm en proberen om zo de grotere stukjes er uit te halen.
Het zeven zal hoe dan ook voorzichtig moeten gebeuren want er zitten stukjes tussen die langer zijn en het zou zonde zijn om die te breken.

Ben, ik ga de volgende keer proberen om droog te zeven en zien wat dat geeft. Heb al geprobeerd om een potje in de microgolfoven te laten drogen en dat lukte. Ik moet nog wat sleutelen met het juiste potje of misschien eerder op een bord uitstrooien.
Zal eens bij Blokker gaan kijken, waarschijnlijk hebben ze wel iets dat kan dienen.

groetjes
Jeremy

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 28 jul 2014, 16:07

Hoi Jeremy, zo,n Lidle zeef heb ik ook. Voor jou is het beste als ik zo lees dat je een stel stapel zeven aanschaft. Metaal van koper, zijn te krijgen bij de Geologische winkels, maar net als Frederik al schreef ze zijn prijzig. Maar als ik mijn foraminiferen en dergelijk klein spul zeef moet dat voor jou toch ook kunnen. Bryozoen zijn toch niet kleiner dan forams, ze vormen toch vaak kolonies. Maar ok.
Groet,Ben.

0000000000

Jeremy

Bericht door Jeremy » 28 jul 2014, 18:55

Dag Ben,

heb wat verder zitten proberen en het resultaat van de zeven valt eigenlijk goed mee. Ik heb wel gemerkt dat ik in de laatste fase veel meer moet spoelen want het fijne stof is redelijk vettig.
Het zeefsel van de nylonkous heb ik weggegooit want ik zit eigenlijk met een luxeprobleem, nl het zijn er teveel! Dus moet ik zorgen dat het sneller gaat en moet ik de kleine stukken laten liggen.
In mijn voorlaatste zeefsel heb ik het volgende gedaan: gewoon de vingers nat gemaakt en op het zand gelegd, daarna afgespoeld in een ander bakje. Met de loupe heb ik gezien dat er telkens een 10-tal stokjes bleven kleven, uiteraard ook wat zand. Dit laatste zeefsel gebruik ik om met de microscoop de stokjes met een pincet er uit te halen.

Het probleempje waar ik mee zat was dat de stokjes bijna even groot zijn als de zandkorrels maar dat is nu opgelost.

groetjes
Jeremy

Plaats reactie