Wat is dit
Wat is dit
Deze heb ik uit de kast van mijn papa woensdag ga ik een spreekbeurt over fossielen houden en ik wil graag weten wat dit is.
Groetjes Naomi
Groetjes Naomi
Antw: Wat is dit
Hoi en welkom op het forum.
Leuk dat je zo geitresseerd bent in fossielen. Maar het is moeilijk iets te detimiteren (ofzo) als er geen foto bij staat!:P
groetjes tom
Leuk dat je zo geitresseerd bent in fossielen. Maar het is moeilijk iets te detimiteren (ofzo) als er geen foto bij staat!:P
groetjes tom
haaientanden zijn de toekomst naar het verleden!!!:)
- Hieronymus
- Contacteer:
een orthoceras-achtige= een dier dat miljoenen jaren geleden in de zee rondzwom, soort van weekdier (heb momenteel mijn boeken niet bij de hand dus ik kan de exacte periode niet zeggen, dit is volgens mij eigenlijk toch al niet mogelijk indien u de vindplaats niet vermeld)
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
Ha ha, dit is vast een orthoseras. Het jasje van een soort inktvisje die misschien wel 450 miljoen jaar geleden leefde.
Marcel
Marcel
Ow dat is typisch een:
Orthocera
De Orthoceras dankt zijn naam aan zijn rechte schelp. Ortho betekent recht. De orthoceras ontstonden in het Cambrium en bereikten hun hoogtepunt in het Ordovicium en het Siluur. Hierna verdwenen alle vormen met de rechte schelp. Een familielid, de Nautilus, heeft zich tot op de dag van vandaag weten te handhaven. Deze inktvissen, die overigens een opgerolde schelp bezitten, komen voor in de Indische oceaan.In het midden over de hele lengte van de schelp loopt de Sipho, een soort pompbuis. Deze pompbuis loopt dwars door de kamers (Camerae) heen. De horizontale lijntjes, die duidelijk te zien zijn in de fossielen, zijn de scheidingswandjes tussen de kamers. Omdat de inktvis gestaag doorgroeide bouwde hij regelmatig een kamertje bij. Er zijn exemplaren met een lengte van 10 meter gevonden.
Dat is wat info voor je spreekbeurt veel succes!:P
groetjes Tom
Orthocera
De Orthoceras dankt zijn naam aan zijn rechte schelp. Ortho betekent recht. De orthoceras ontstonden in het Cambrium en bereikten hun hoogtepunt in het Ordovicium en het Siluur. Hierna verdwenen alle vormen met de rechte schelp. Een familielid, de Nautilus, heeft zich tot op de dag van vandaag weten te handhaven. Deze inktvissen, die overigens een opgerolde schelp bezitten, komen voor in de Indische oceaan.In het midden over de hele lengte van de schelp loopt de Sipho, een soort pompbuis. Deze pompbuis loopt dwars door de kamers (Camerae) heen. De horizontale lijntjes, die duidelijk te zien zijn in de fossielen, zijn de scheidingswandjes tussen de kamers. Omdat de inktvis gestaag doorgroeide bouwde hij regelmatig een kamertje bij. Er zijn exemplaren met een lengte van 10 meter gevonden.
Dat is wat info voor je spreekbeurt veel succes!:P
groetjes Tom
Nog wat extra informatie:
Orthocerassen bevolkten zo\'n 360 tot 440 miljoen jaar geleden de wereldzeeën.
Deze dieren zijn langzaam aan uitgestorven, maar hun schelpen zijn gefossiliseerd.
Nadat miljoenen jaren geleden de zeespiegel gedaald is, worden deze fossielen nu op het land gevonden. In het Atlasgebergte van Marokko, worden enorme platen gesteente gevonden, vol met deze fossielen. Vervolgens prepareren ware kunstenaars, de fossielen er langzaam met de hand uit, en dan word het stuk gepolijst.
Orthocerassen bevolkten zo\'n 360 tot 440 miljoen jaar geleden de wereldzeeën.
Deze dieren zijn langzaam aan uitgestorven, maar hun schelpen zijn gefossiliseerd.
Nadat miljoenen jaren geleden de zeespiegel gedaald is, worden deze fossielen nu op het land gevonden. In het Atlasgebergte van Marokko, worden enorme platen gesteente gevonden, vol met deze fossielen. Vervolgens prepareren ware kunstenaars, de fossielen er langzaam met de hand uit, en dan word het stuk gepolijst.
Is dat genoeg informatie:P
overigens ik heb je een mailtje gestuurd:P
[Bewerkt door FossilKid op 09-04-2006 om 13:06 NL]
overigens ik heb je een mailtje gestuurd:P
[Bewerkt door FossilKid op 09-04-2006 om 13:06 NL]
Bedankt voor de snelle reacties nu kan ik lekker snel veder met mijn spreekbeurt.
Later wil archeoloog worden.
Mijn ouders nemen mij mee naar een vindplaats in de vakantie dan kan ik zelf fossielen zoeken dat lijkt me heel erg leuk.
Groetjes Naomi
Later wil archeoloog worden.
Mijn ouders nemen mij mee naar een vindplaats in de vakantie dan kan ik zelf fossielen zoeken dat lijkt me heel erg leuk.
Groetjes Naomi