Voor mij een raadsel.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
scherven
Been thanked: 40 times
Voor mij een raadsel.

Bericht door scherven » 05 aug 2014, 15:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo tijdens onze vakantie in Estepona(Andalusie) vond ik boven de stad een steilwand bestaande uit okerkleurig zand-leem verkit met mangaan? ijzer laagjes. In de wand zaten stenen welke uitgeblazen zijn en half uit de wand steken. Om de stenen heen ligt een soort kalklaagje dat hard is. Foto 2 geeft iets bijzonders te zien. Hier zit een halve kei met een huidje er om. Het vreemde is dat het lijkt of de steen er in is geschoten. Maar eigenlijk kan dat niet omdat er een tunnel onderzit op de breedte van de steen. Boven de steen bevind zich een mengsel van klei-zand en kalk. Dit zou zijn meegetrokken door de steen of een vulling van het gat. Foto 4 is de halve kei.
Voor mij is dit een totaal raadsel misschien weet iemand hoe zo iets kan ontstaan.
Groet,Ben.

0000000000

Spongebob
Has thanked: 413 times
Been thanked: 635 times
Antw: Voor mij een raadsel.

Bericht door Spongebob » 05 aug 2014, 20:18

Hoi Ben,

Het lijkt mij erop dat dit wandje gebruikt wordt om lekker te klimmen.
Daar heb je af en toe steun bij nodig en omdat dit wandje nauwelijks houvast biedt, zijn er een aantal steentjes ingevoegd. Het cement rondom die stenen kun je zien zitten.

Time fades away (Neil Young)

scherven

Bericht door scherven » 05 aug 2014, 21:15

Hoi Spongebob, dit antwoord had ik al verwacht. Maar de wand leent zich daar niet voor, de materie is daarvoor te zacht. Het is zandige leem. De laagjes om de steen zijn volgens mij ontstaan door water van boven. Het zelfde zie je ook wel onder bruggen in ons land. Volgens mij is het wel kalk o.i.d. De wand is zo vlak geworden door wind erosie die over de hoge heuvel komt. Maar ja het is niet voor niets een raadsel.
groet,Ben.

0000000000

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 05 aug 2014, 22:37

Ik had meteen dezelfde gedachte als Tom. Anders dan dat kan ik niet zo gauw iets bedenken.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

scherven

Bericht door scherven » 06 aug 2014, 10:12

Frederik, waar het eigelijk om gaat is de halve bollesteen die je ziet, het is voor mij erg vreemd hoe zo,n kei daar in terecht is gekomen. De rest was eigenlijk bijzaak om de wand te laten zien. Misschien ga ik nog wel eens kijken en het geheel wat nader bezien. In elk geval leend de wand zich niet om een klim wand van te maken het is te laag en te zacht.(ca. 3,50m) Maar ja raadsels zullen blijven bestaan.

groet,Ben

0000000000

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 06 aug 2014, 10:42

Het heeft iets van de kleibroden die we hier vinden in Antwerpen, kan je niet verder helpen.
Duys

scherven

Bericht door scherven » 06 aug 2014, 12:50

Hallo,Duys . kleibroden heb ik nog niet van gehoord ga het opzoeken. bedankt.
groet,Ben

0000000000

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 06 aug 2014, 13:21

Scherven,
Het is iets anders, maar de vormen zijn vrij herkenbaar.

Had iets Off-topic geplaatst, die vorm al gezien?
Duys

[Bewerkt door Duys op 06-08-2014 om 13:21 NL]

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 06 aug 2014, 13:52

Hoi Ben,

als ik de fotos goed bekijk dan zijn de meeste brokken met cement vastgemaakt (voor het klimmen dus).

Boven de grote ronde kei zie ik een kanaal die gevult is met grind, kalk etc.
Dit herinnert aan het fenomeen dat we hier in ZL uit enkele groeves kennen: de "geologische orgelpijpen". Water en chemische oplossingen hebben ervoor gezorgt, dat de kalk werd opgelost. Op deze weg zijn in vervolg löss, grind etc. in deze orgelpijpen terecht gekomen.
Als ik me de wand op jouw fotos bekijk zie ik heel veel bruine verkleuringen en spleten. Dit zou bvb. een indicator kunnen zijn voor de aanwezigheid van ijzer, mangaan of dergelijke.

Dit zou tenmindste EEN mogelijkheid kunnen zijn.

Groeten,
Oliver

scherven

Bericht door scherven » 06 aug 2014, 15:06

Hoi Hubertus, bedankt voor de reactie. De stenen zitten absolut niet in cement. Het is een calcietachtige substantie. Als ik hier wilde klimmer zou dat geen enkel resultaat hebben. 1e de wand is niet hoog en ten 2e er zit geen enkel verband in de stenen(afstand) dit sluit ik uit. Dat er verml mangaan en ijzer in zit had ik al vermeld.
De zgn. orgelpijp dit fenomeen ken ik wel, maar deze zou logischer wijs van boven naar beneden gaan, hoe komt dan een tunnel onder de steen . Het terrein is gelegen op een hoge heuvel ca. 120m boven zeeniveau. Er is gewerkt om het bouwrijp te maken maar de lieden zijn er mee gestopt. Volgens mij is de wand uitgeblazen, er kan daar zo maar een storm opsteken(tramontana) die dan er heftig is.
groet,Ben

0000000000

Plaats reactie