Wie kan mij helpen?
Wie kan mij helpen?

Deze week vond ik op Kijkduin, vlak bij de zandmotor, deze twee voor mij totaal onbekende "dingen".
Weet iemand wat dit zijn?
Ernaast lagen meerdere fossielen (zoals een ruggewervel en andere zaken, en ook de "schwung" (zoals geluid tegen tanden) gaf voor mij aan dat het fossielen zijn, maar ik kan natuurlijk de plank totaal mis slaan.
Maar wat zijn het?
Aan weerszijden gefotografeerd, elk vakje is een centimeter.
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Wie kan mij helpen?
Hallo Geertje,
het lijken walnoten te zijn.
Ik vraag me alleen af of zij fossiel (versteend) zijn.
Zoals ja, vind ik dit een zeer mooie vondst.
Je schrijft dat er verschillende andere fossielen ernaast lagen.
Dit zou toeval kunnen zijn, maar ik denk eerder dat een verzamelaar
zijn stukken teruggegeven heeft aan de natuur
Groeten,
Oliver
het lijken walnoten te zijn.
Ik vraag me alleen af of zij fossiel (versteend) zijn.
Zoals ja, vind ik dit een zeer mooie vondst.
Je schrijft dat er verschillende andere fossielen ernaast lagen.
Dit zou toeval kunnen zijn, maar ik denk eerder dat een verzamelaar
zijn stukken teruggegeven heeft aan de natuur

Groeten,
Oliver
Hallo Geertje, hierbij even een paar plaatjes van een fossiele wal noot, genaamd Juglans bergomensis (grauwe walnoot. Ze worden meest gevonden in Pliocene afzettingen. Het is wel de dop die men vind de vrucht zelf is er dan niet meer. het erg toevalig dat je ze vond bij elkaar. Het lijkt me niet dat iemand ze daar uitgestrooid heeft want daar zijn ze te zeldzaam voor.
Groet,Ben
0000000000
Hoi Geertje, ik was vergeten de foto,s bij te voegen, bij deze.
groet, Ben
0000000000
Wat vreselijk dom!!!!
Ik zal zeggen waarom: ik had al het idee dat het iets met zaden kon zijn.
Wat staat er in onze tuin? Een walnoot.....
Iedereen ontzettend bedankt voor het meekijken en -denken!
Ik zal zeggen waarom: ik had al het idee dat het iets met zaden kon zijn.
Wat staat er in onze tuin? Een walnoot.....
Iedereen ontzettend bedankt voor het meekijken en -denken!
- Spongebob
- Has thanked: 434 times
- Been thanked: 656 times
Hoi Geertje,
Ik vind het helemaal niet dom dat je dit hebt opgeraapt en meegenomen. En ik vind het ook niet op het binnenste van een walnoot lijken. Je schreef dat het min of meer hard was. Een nootje, zeker als die in het water heeft gelegen, zal toch eerder zacht aanvoelen.
Probeer eens met een naaldje in de voorwerpjes te prikken. Of test in water of ze blijven drijven. Als het hard is, zou het me niet verbazen dat het iets van een vis ofzo is. Daar heb ik totaal geen verstand van, maar misschien kun je in dat geval eens bij Naturalis navragen.
[Bewerkt door Spongebob op 06-08-2014 om 19:46 NL]
Ik vind het helemaal niet dom dat je dit hebt opgeraapt en meegenomen. En ik vind het ook niet op het binnenste van een walnoot lijken. Je schreef dat het min of meer hard was. Een nootje, zeker als die in het water heeft gelegen, zal toch eerder zacht aanvoelen.
Probeer eens met een naaldje in de voorwerpjes te prikken. Of test in water of ze blijven drijven. Als het hard is, zou het me niet verbazen dat het iets van een vis ofzo is. Daar heb ik totaal geen verstand van, maar misschien kun je in dat geval eens bij Naturalis navragen.
[Bewerkt door Spongebob op 06-08-2014 om 19:46 NL]
Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Nogmaals bedankt iedereen.
Een perzikpit lijkt mij niet echt logisch, omdat die vorm onderaan (ik noem het maar onderaan omdat het zo op de foto staat) anders oogt.
Maar dat het zaden oid kunnen zijn, lijkt mij zeker mogelijk.
Ik ga een keer langs een deskundige ermee, want ik ben best nieuwsgierig en als het toch oudere zaken zijn wil ik ze zeker op tijd conserveren.
Een perzikpit lijkt mij niet echt logisch, omdat die vorm onderaan (ik noem het maar onderaan omdat het zo op de foto staat) anders oogt.
Maar dat het zaden oid kunnen zijn, lijkt mij zeker mogelijk.
Ik ga een keer langs een deskundige ermee, want ik ben best nieuwsgierig en als het toch oudere zaken zijn wil ik ze zeker op tijd conserveren.