wat is dit??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
DianT
wat is dit??

Bericht door DianT » 12 aug 2014, 12:16

Afbeelding

Hallo fossielnetters, dit ook weer in roodkleurige tuinbedekking steentjes gevonden (daterend uit Carboon?). Klein stukje steen, zo'n drie centimeter.

Maurice
Senior Lid
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: wat is dit??

Bericht door Maurice » 12 aug 2014, 16:06

Dit is een stukje schors afdruk van lepidodendron sp.
idd. uit het Carboon.

Storthopen van oude steenkoolmijnen worden wel vaker afgegraven om vermaald te worden tot steenslag om onder andere parkings mee aan te leggen.

De rode kleur is te wijten aan de inwendige verbranding in de storthoop.

Gr.
Kevin

growing old is mandatory, but growing up is
optional.

DianT

Bericht door DianT » 12 aug 2014, 19:33

Kevin bedankt voor je antwoord. Leuk. Ik heb al een paar andere afdrukken van dezelfde plant/boom, die, zo is mij verteld door een geoloog, veel voor kwam in het Carboon.

Die steenslag is geweldig! heb de halve tuin van mijn ouders al doorgespit en met behulp van een klein hamertje veel fossiele blaadjes, varens en zelfs een insect gevonden. Ik fiets langs tuinen waar het ligt en moet me bedwingen om niet stiekem wat in mijn fietstas te gooien.

Mensen hebben geen idee over welke schatten ze elke dag heen lopen!

Groetjes,
Dian

DianT

Bericht door DianT » 12 aug 2014, 19:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn een paar vondsten, het gaat om steentjes van enkele centimeters dus klein en moeilijk in focus te fotograferen. De geschiedenis van de aarde in een achtertuin, ik vind het fascinerend!

Carboon
Has thanked: 430 times
Been thanked: 525 times
Antw: Antw: wat is dit??

Bericht door Carboon » 12 aug 2014, 20:13

DianT schreef:
(...) Die steenslag is geweldig! (...) Mensen hebben geen idee over welke schatten ze elke dag heen lopen! (...)
Hoi Dian,

Kan het niet meer met je eens zijn. Dat Carboonmateriaal is geweldig en enorm verslavend. Ben benieuwd naar de verdere vondsten die je zult doen!
DianT schreef:
Hier zijn een paar vondsten, het gaat om steentjes van enkele centimeters dus klein en moeilijk in focus te fotograferen. De geschiedenis van de aarde in een achtertuin, ik vind het fascinerend!
Leuke stukjes! Het op een varenblaadje lijkende plantje op foto 1 heet Alethopteris sp. Het gaat om een pteridosperm (als het goed is wordt dat woord een hyperlink waarop je kunt klikken voor meer informatie*) en niet om een echte varen. Foto 2 is waarschijnlijk iets als Sphenopteris sp., maar het is lastig te zien op deze foto.

*EDIT: niet dus. Bij deze de http://www.fossiel.net/information/arti ... idospermen.

[Bewerkt door Carboon op 12-08-2014 om 20:56 NL]

Op zoek naar groen in het zwart.

Carboon
Has thanked: 430 times
Been thanked: 525 times
Antw: Antw: wat is dit??

Bericht door Carboon » 12 aug 2014, 20:14

DianT schreef:
(...) zelfs een insect gevonden (...)
Foto?!?! :D

Op zoek naar groen in het zwart.

DianT

Bericht door DianT » 13 aug 2014, 13:22

Een libelle soort, het is piepklein en in slechte staat, de 2 vleugeltjes zijn zichtbaar met het blote oog, het lijfje bijna niet. Ik zal proberen om het te fotograferen.

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 15 aug 2014, 12:43

Hallo.

Foto 1 is inderdaad Lepidodendron sp., ik zou er zelfs een soortnaam durven op plakken (al blijft het giswerk vanaf een foto), maar ik meen infrafoliaire parychnos te herkennen dus ik zou dit specimen Lepidodendron aculeatum Sternberg, 1820 durven labellen.

Inderdaad, zoals Kevin al wist te zeggen wordt de rode kleur veroorzaakt door de inwendige verbranding in de storthoop. Dit eerder chemisch dan geologisch verschijnsel doet zich voor op storthopen die dateren van voor Wereldoorlog II omdat er toen nog geen stabiele manier bestond om de kool te scheiden van de rest van het mijnafval.

Er zat ongeveer een 15% kool tussen de 'afvalsteen'. En, om een lang en vrij chemisch verhaal kort te maken: in de kool zit pyriet en door toedoen van de weersomstandigheden (water + wind) wordt er zwavelzuur (H2SO4) gevormd binnenin de terril en dit zorgt op zijn beurt voor het opwarmen en bakken van 'de steen'. Leuk didactisch stukje trouwens.

Wat betreft die libelle, graag een foto! Ben héél benieuwd...

Ziepe

The earth has music for those who listen.

Plaats reactie