ENCI 09-8

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Antw: Antw: ENCI 09-8

Bericht door hubertus68 » 14 aug 2014, 12:15

2 squali's? Dan is jouw hoofdpijn inmiddels minder dan de mijne.
Nou ja, eentje is klein en niet compleet en de andere is een anteriore tand (dus niet een van de mooie gebogen exemplaren).

Maarja, het zijn Squalicoraxen! Ik ben blij.

Ik zag ook enkele collega's de fraaiste exemplaren eruithalen. Vooral Math – hij haalde een naar de andere uit de stenen. Het eerste uurtje was het een beetje frustreerend.

Fotos komen er aan...

Groeten,
Oliver

mendel
Antw: ENCI 09-8

Bericht door mendel » 14 aug 2014, 13:12

Mooie vondsten Oliver, lugo en Lars!

Grtz mendel

[Bewerkt door mendel op 14-08-2014 om 21:28 NL]

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Dirk
Antw: Antw: Antw: Antw: ENCI 09-8

Bericht door Dirk » 14 aug 2014, 19:03

hubertus68 schreef:
2 squali's? Dan is jouw hoofdpijn inmiddels minder dan de mijne.
Nou ja, eentje is klein en niet compleet en de andere is een anteriore tand (dus niet een van de mooie gebogen exemplaren).

Maarja, het zijn Squalicoraxen! Ik ben blij.

Ik zag ook enkele collega's de fraaiste exemplaren eruithalen. Vooral Math – hij haalde een naar de andere uit de stenen. Het eerste uurtje was het een beetje frustreerend.

Fotos komen er aan...

Groeten,
Oliver
Math heeft er blijkbaar een echte neus voor. Het is mij ook een paar keer gebeurd, dat hij naast me zat en van alles vond, en ik niet/ veel minder.
Het je trouwens die van Geert gezien? Ik denk groter dan 5 cm, nooit eerder zo'n joekel gezien. En met complete wortel!
Maar ik was even met de zak brokken bezig en vond naast de gebruikelijke kleintjes ook nog 2 fraaie tanden: 1. helaas in 2 delen, maar daar is lijm voor, mijn eerste vrijwel complete Ganopristis Leptodon (alleen het uiterste puntje ontbreekt) en 2. het middenstuk van wat ik denk een synechodus. Foto's volgen!

Groeten,

Dirk

Dirk
Antw: Antw: ENCI 09-8

Bericht door Dirk » 14 aug 2014, 19:06

Lugo schreef:
Dag Dirk,

zoals gevraagd zijn hier een paar foto's van tandjes.

Ik heb vorige zaterdag wel niet gezocht in het gruis van de Lichtenberg Horizont, maar een stukje hoger in de groeve, met name op de scheiding van de Emael Member en de Nekum Member ( Horizont van Laumont ).
Daar vond ik o.a. deze Squalicorax en ook de Pseudocorax. De Pseudocorax komt, zoals je kan zien, uit de hardground juist onder de Horizont van Laumont.

Groetjes

Lugo
Beste Lugo,
Helemaal niet verkeerd; grappige vorm, die squali; vrij kleine, maar zo te zien wel gave wortel!
Gewoon volgende week wel de Lichtenberg pakken. Ik zie je graag dan.
Groeten,
Dirk

Dirk

Bericht door Dirk » 14 aug 2014, 20:58

Afbeelding

Snel fotootje gemaakt. Wel met kunstlicht, kwaliteit is misschien iets minder.
Dit komt dus uit enkele brokstukken, die ik gewoon in een zak gooi om later thuis uit te zoeken. Daar ben ik overigens nog niet klaar mee, dus wie weet.
De Ganopristis leptodon bovenaan, verder o.a. nog een heterodontus rugosis en een pseudocorax (meerdere gevonden, maar de andere zijn verre van compleet).
Vraagstuk is het tandje links, beide zijden afgebroken. Ik dacht even aan synechodus, maar ben bang, dat het lastig wordt dit met zekerheid te stellen.
Groeten,
Dirk

mike

Bericht door mike » 24 aug 2014, 09:47

Indagator schreef:
Hey allemaal,

Ik zal maar als eersten starten deze keer. Gisteren was weer een dagje fossielen zoeken bij de ENCI en wat voor een dag. Veel mensen hebben mooie vondsten gedaan waaronder ik en mijn vader. De mooiste vondst zal moeilijk blijven deze keer met al het moois wat gevonden was.

Ik had in het begin een groot stuk bot gevonden met kenmerken van een wervel. Na de preparatie is het zeker dat het een wervel is maar de vraag is van wat. De afmetingen zijn 6 bij 8 cm. Ik zal later foto's van de rest plaatsen.

Groeten,
Arno
cervicaal, wellicht Plioplatecarpus

grtn,mike

mike

Bericht door mike » 24 aug 2014, 09:48

hubertus68 schreef:
Mooie vondsten, Arno!

Wat de wervel betreft: zo ene zie je niet vaak. Ik zou hem eens van Anne Schulp (NHM Maastricht) onderzoeken laten om in ervaring te brengen van welk dier hij is.

Groeten,
Oliver
ter info : Anne Schulp werkt nu bij Naturalis

grtn,mike

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 27 aug 2014, 09:36

Beste Mike, blijkbaar is er niemand geïnteresseerd in enige argumentatie ;) :D

Indagator

Bericht door Indagator » 28 aug 2014, 00:52

PLIKONA schreef:
Beste Mike, blijkbaar is er niemand geïnteresseerd in enige argumentatie ;) :D
Hallo,

ben vergeten te reageren op jouw determinatie en die van Mike maar ik wil sowieso er even mee naar het museum als ik tijd heb gewoon voor het melden. ik heb nog wat stukken liggen die ik ook een wil laten determineren. Mijn excuses als ik jullie genegeerd heb laten voelen ;)

Groeten,
Arno

Plikona

Bericht door Plikona » 28 aug 2014, 10:40

Mike , en ook ik , zijn er redelijk zeker van dat dit een cervicale plioplatecarpuswervel is. Maar absolute zekerheid krijg je als er een vierkantachtige depressie zich in het wervellichaam bevindt in het neuraal kanaal. Ik weet , het is moeilijk maar fotootje? Het kan nooit kwaad de wervel aan John te laten zien, maar dit soort wervels is vrij algemeen.
MVG

Plaats reactie